Hei, bor i et 30-tallshus med mansardtak. På loftet virker det som om det opprinnelig var garderober i sidevindene, men tidligere har det blitt laget nisjer flere steder. I arbeidet med å friske opp en av disse nisjene har jeg revet tretex, isolasjon osv. og klart å grave frem grunnkonstruksjonen. Forrige eier har kappet to av de vertikale bjelkene og fjernet støtte til takstolene som står direkte på ytterveggen. Min tanke var å legge 95mm treull i bunnen, sidene samt mellom takstolene. Fjerne rupanelet samt de tynne stagene på sidene og erstatte med en 7mm kryssfiner kledd med Rot gips rundt om. Bør jeg forsterke noe mer eller bekymrer jeg meg unødvendig? Grunnen til at vi fjerner panelet er for å få plass til en fullstor seng. Takk - Magnus
Tidligere eiere har altså kappet av støttebena? Sånn skal det ikke se ut. Støttebena trengs både for taklastene og for stabilitetens skyld. I visse deler av Skåne viser det seg kanskje bare hvert tiende år, men det er ille nok. Enten setter du tilbake støttebena eller så erstatter du dem bitvis med bjelker.
Tidligere eiere har altså kappet av støttebeina? Sånn skal det ikke se ut. Støttebeina er nødvendige både for taklastene og for stabilitetens skyld. I visse deler av Skåne kanskje det bare viser seg hvert tiende år, men det er ille nok. Enten setter du tilbake støttebeina eller så erstatter du dem delvis med bjelker.
Takk Justus, bor i Skåne ’som flaks er’. Om man tenker seg en horisontal bjelke mellom de gjenværende støttebeina (cc ~2m) Hvilken dimensjon skal man da satse på?
Det er vanskelig å svare på det rett opp og ned. Man trenger å vite litt mål og helninger. Det beste er om du har en seksjons tegning. Med 2 m spennvidde blir det ikke snakk om kjempestore dimensjoner.
Det er vanskelig å svare på det rett opp og ned. Man trenger å vite litt mål og hellinger. Det beste er om du har en sektionsritning. Med 2 m spennvidde blir det ikke snakk om veldig store dimensjoner.
Finnes dessverre bare skissartede tegninger. Tror vinkelen ligger rundt 25-30 grader, bjelkene ca 100x100 med et cc på 650-700mm. Avstanden fra teglveggen til bjelken som støttene står på ca cc 800
Husets breddmål, bredden på den øvre takstolstriangelen og takdelenes hellinger. Hvis den øvre delen heller 25-30 ° så heller kanskje den nedre delen 70°?
Husets breddmått, bredden på den øvre takstolstrekanten og takdelenes hellinger. Hvis den øvre delen heller 25-30 ° så heller kanskje den nedre delen 70°?
Hei, ja, det var litt uklart. Kommer tilbake med bedre målangivelser når barna har sovnet.
Husets breddmål, bredden på den øvre takstolstriangelen og takdelens hellinger. Om den øvre delen heller 25-30 ° så heller kanskje den nedre delen 70°?
Hei igjen. Husets bredde er ca 8m. Den øvre trekanten skulle således være ca 6m
Vinkelen nede er 70 grader og oppe 30 grader.
Ingen tverrbjelker i øvre konstruksjon bortsett fra ved kortsiden, se bilde.
Hei, sjekket videre. Det ligger en regel over åpningen nå. Liggende 45x145. Bare festet på den ene siden og deretter festet i takstolene. Så mer for stabilitet enn trykkbelastning.
Hvor langt er huset, fra gavl til gavl? De murede gavlveggene hjelper til med å stabilisere, ellers er det skummelt at det ikke finnes noen hanebjelker (de liggende bjelker som avslutter topptriangelen).
Hvor langt er huset, fra gavl til gavl? De murte gavlveggene hjelper til med å stabilisere, ellers er det rart at det ikke finnes noen hanebjelker (de liggende bjelker som avslutter topptriangelet).
Det er cirka ni meter på lengden. Jeg har ikke tenkt på det før jeg tok bildet. Kanskje noen tidligere eiere har fjernet dem =/
Huset er ganske høyt også, ni-ti meter, så det har nok stått imot en del gjennom sine snart 90 år.
Til en 2 m lang bjelke mellom to støtteben bør det holde med 45x195 C 24 treverk. Tre omstendigheter tror jeg har bidratt til at taket har klart seg til tross for manglende/fjernede hanebjelker og støtteben: 1) Det ligger i Skåne hvor takkonstruksjoner sjelden blir utsatt for de prøvelsene som er mulige, 2) Den solide takvinkelen og 3) De murede gavlveggene. På sikt er det ikke bra å være uten hanebjelker. Man kan ganske enkelt erstatte slike med stålstag. Start med å sette stag på annenhver takstol. Støtteben må finnes på hver takstol. Enkeltstående støtteben kan erstattes av avvekslingsbjelker. Dette er ikke dyre eller kompliserte tiltak, men det virker som et hus som er verdt omsorgen.
Til en 2 m lang bjelke mellom to støtteben bør det holde med 45x195 C 24 materiale. Tre omstendigheter tror jeg har bidratt til at taket har klart seg tross fraværende/fjernede hanebjelker og støtteben: 1) Det ligger i Skåne hvor takkonstruksjoner sjelden utsettes for de prøvelser som er mulige, 2) Den solide takhellingen og 3) De murede gavlveggene. På lang sikt er det ikke bra å ikke ha hanebjelker. Man kan ganske enkelt erstatte slike med stålstag. Begynn med å sette stag på annenhver takstol. Støtteben må finnes på hver takstol. Enkeltstående støtteben kan erstattes av avvekslingsbjelker. Dette er ikke dyre eller kompliserte tiltak, men det ser ut til å være et hus som er verdt omsorgen.
Takk for informasjonen og tipsene Justus! Huset er i ‘godt’ originalstand og vi trives veldig bra.
Skal sørge for å se over situasjonen med hanebjelkene når tid gis.
Hvor høyt opp på takstolene kan man sette dem uten at de mister sin effekt?
God kveld
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.