Jeg skal lage vaskerom i kjelleren min med fliser på veggene. Nå har jeg kjørt meg fast. Jeg trenger nemlig å pusse opp veggene med noe på mine "rene" betonghullsteinsvegger. Jeg har fått forslag om å bruke pussmørtel B. Det skal pusses fra 1 cm til litt over 2 cm tykt. Som sagt, deretter flislim og fliser på dette. Jeg skulle gjerne hatt informasjon om Finja sitt sortiment hvis det er mulig, for det er det min forhandler har.

NU TIL MINE SPØRSMÅL
Er pussmørtel B det beste valget for meg?
Før pussing, grunning mot betonghullsteinen? Når vanne og hvor mye? Med hva grunne? Hvordan? Tørketid før jeg begynner å pusse?
Slenge på pussen med et snert, dra av ved hjelp av satte baner, etter hvor lang tid? Når ta bort banene?
Jeg er litt redd for at pussmørtel B er for svakt, og når jeg legger på det sterke flislimet, vil ikke pussen kunne holde det oppe? Rett? Feil?

Vær så snill alle guder der ute, i morgen skal jeg kjøre og i dag skal jeg hente materialet. Så kom igjen nå

Jo den har jeg lest et antall ganger. Men det jeg lurer på er om jeg når jeg skal ha på 20 mm puss på noen steder skal ha b eller c bruk når skal jeg grunne når skal jeg dra av mot dragbanene. Står ingenting om å flislegge etter derfor føler jeg at jeg skulle ønske info rundt nettopp mine problemer. Men takk uansett for svaret alex86

Sist redigert:
J
Du bør bruke minst B-bruk, C-bruket har mye finere fraksjon og det blir tørkesprekker hvis du legger på for tykt. Det er ingen som helst problem å flislegge på dette underlaget når du først har pusset. Flisene dine vil sitte som fjell! Grunn veggen dagen før med det samme som du skal pusse med (antar at du fortsatt har betong), så rekker det å tørke. Tørker mye langsommere på betong. Hvis du er veldig uerfaren og aldri har pusset før, anbefaler jeg deg å skaffe en stålskånska, så du drar på mørtelen i stedet for å slå den på. Lykke til!

Nei her skal kastes opp må lære seg (kanskje kommer på andre tanker når jeg først har begynt) min forhandler har snakket med finja og de anbefalte puss bruk c. Så tror jeg kommer til å kjøre på deres anbefaling. Men nei jeg ringer dem selv og sjekker. JimmyN jeg er litt treg føler jeg, men du skriver (antar at du fortsatt har betong) hva mener du mine vegger er rene fra puss og er av hullbetong. Så allerede dagen før altså jeg trodde vanning i dag slamming i morgen og så pusse før det har tørket helt. Feil???

Jeg jobber nok sakte, men hvis en bane er ca. 75 cm fyller jeg opp ca. 3-4 baner, med stålskånskan, før jeg går tilbake og trekker av de 2-3 første og fyller igjen der jeg har hatt lektene. Så kanskje jeg fyller en bane til, og så går jeg tilbake og begynner å glatte ut de avtrukne banene, og slik jobber jeg meg fremover. Det blir ikke pent hvis du venter for lenge med glattingen, men det spiller mindre rolle hvis du skal flislegge.

Vanning gjør man helst noen dager i forveien før grunning/slamning, best er det hvis det er vannmettet uten å være vått. Så vann litt i omganger og vedlikeholdsvann deretter. Vent noen dager med å vedlikeholdsvanne den nye pussen og vann da mykt så du ikke skyller den bort.

Bra info mer slikt takk. så man grunner/slammer samme dag som man pusser?

Kromo skrev:
Bra info mera sådant tack. så man grundar/slammar samma dag som man putsar?
Jeg har hørt begge varianter, så det er nok ikke så viktig hvilken. For meg har det iblant blitt flere uker mellom grunning og pussing siden jeg har hatt nett også og bare ordner med dette i helgene.

Ok da vet jeg. Nå er det bare finja som skal fortelle hvilken bruk som skal brukes. Telefonskø!!!

Svar fra finja: puss med c bruk i to omganger (lag)

Riv av overflaten på det første laget med en piasavakost eller noe, det siste du gjør, så får du godt feste for det siste laget.

Går det ikke kalke direkte på betongen?

Nei, jeg må ut for å jevne ut veggene. Ja, jeg tenkte å bruke kost, hvor lenge tror dere det innerste laget må tørke?

Med min takt har det aldri blitt noe problem med for korte tørketider, men jeg ville nok la det brenne et døgn i det minste.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.