Hei, jeg har et hus fra århundreskiftet med en overetasje fra 1960-tallet. Den ene siden av huset har torpargrunn og den andre delen kjeller. Jeg vet ikke om kjelleren er fra byggeåret, men jeg gjetter også 60-tallet på den.

Huset har altså to mellometasjeskiller, og mellom både kjelleren-1. etasje og 1. etasje-overetasje er det to steder hvor bjelkelaget gir etter. Som om det ikke orker å bære.

I kjelleren ser det ut som at dette skyldes at en gulvbjelke er av. Vet ikke hvorfor den er av, men den har blitt saget av. En annen grunn til det skrånende bjelkelaget kan være at det er bygget en murvegg i midten av 1. etasje som sannsynligvis veier et tonn eller mer. Jeg tror absolutt ikke at bjelkelaget har vært ment for dette.

Jeg gjetter at murveggen ble bygget for å skjule en gammel bakovn, samt fordi det var populært på 60-tallet med murstein innendørs. Veggen går "i samme retning" som bjelkelaget til overetasjen, så jeg tror ikke den er bygget for bæringen sin del. Men jeg vet ingenting med sikkerhet.

Også i bjelkelaget 1. etasje-overetasje skråner det. Denne gangen gjetter jeg at det er en "bærende" vegg i 1. etasje som rett og slett ikke bærer. I originaltegningene fra århundreskiftet var denne veggen ikke bærende, fordi det ikke var nødvendig siden overetasjen hadde et annerledes tak (helt og holdent). Antakeligvis, når huset gjennomgikk store forandringer på 60-tallet, ble det bygget en vegg til rett ved siden av (det ser veldig merkelig ut) for å hjelpe til med vekten. Men det ser ikke ut til å ha lyktes. Taket gir etter og trepanelet på veggen buer ut.

Hva skal jeg gjøre?

Det jeg tenker på er å støtte opp med en limtrebjelke, på samme måte som når man river en vegg helt. Det vanskelige blir hvordan jeg skal få opp bjelkelaget til riktig nivå slik at jeg kan sette inn søylene og bjelken. Det jeg har tenkt er å sette opp stempler med jekk og løfte opp bjelkelaget, og deretter sette inn støttebjelkene.

Hvor rimelig er dette? Har noen en smartere løsning? Jeg trengte ingen byggetillatelse til det, sa kommunen.

Sist redigert:
For at det skal gå an å gi råd og tips, trengs det både bilder og tegninger med alle mål angitt. Dimensjoner på bjelker, cc-avstand, retninger på de ulike bjelkelagene inkludert taket osv.

Det høres bekymringsfullt ut synes jeg, men hvis det har holdt siden 60-tallet så er det kanskje ingen panikk. Føles dog som at en stempel to i kjelleren ville vært passende å begynne med direkte, (som en sikring mot at det ytterligere svikter).

• Liker
Seet
  • Laddar…
Jeg finner ingen detaljerte tegninger, bare en plantegning og bilde av fasaden. Dessverre. Bjelkene i kjeller-underetasje går ikke i samme retning som de i underetasje-overetasje.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.