Har en stue som skal gjøres om til to mindre rom ved å bygge en innervegg midt i rommet. Veggen vil bygges mellom to vinduer (se bilde) så jeg har ikke så mye spillerom med plasseringen.
Min fundering er hvordan jeg skal feste veggregler, svill og toppsvill på en fornuftig måte?
Veggregler
Finner ingen regel mellom vinduene som jeg kan feste i
Svill
Det er trebjelkelag med gulvspon og parkettgulv oppå. Min regelsøker gir ingen utslag over gulvet.
Toppsvill
Tak i gips med rupanel under. Regelsøkeren gir heller ikke noe utslag
Antar at veggen bør festes noe bærende selv om ikke den nye veggen i seg selv skal være bærende?
Kapp opp et 90 mm bredt spor i parketten der veggen skal være og skru fast en 70 mm stålsvill sentrert i hullet. Det er bra hvis parketten har litt bevegelsesrom. I taket trenger du ikke fjerne noe gips, skru svillen direkte gjennom gipsen i rupanelet. Sett i trestendere mellom og så er det bare å slå igjen veggene med osb og gips.
Edit: trestenderne som står mot respektive vegg kan du lime fast med noe montasjelim.
Kapp opp et 90 mm bredt spor i parketten der veggen skal være og skru fast en 70 mm stålsvill sentrert i hullet. Det er bra om parketten har litt bevegelsesmulighet. I taket trenger du ikke fjerne noe gips, du skrur svillen direkte gjennom gipsen i rupanelet. Sett inn trestendere mellom, og så er det bare å slå igjen veggene med osb og gips.
Edit: trestenderne som står mot respektive vegg kan du lime fast med noe montagelim
Takk for raskt svar!
Noen spesiell grunn til at man skal bruke en stålsvill eller fungerer det like bra med en tresvill?
Antar at man trenger å sage opp parketten for at den skal kunne bevege seg, eller hva er grunnen? Hvis man skulle ønske å rive veggen i fremtiden, tenkte jeg det var bra om parketten var intakt under.
Jeg synes ikke at du skal ødelegge et så fint parkettgulv. Du burde kunne legge syllen oppå parketten med noe imellom, f.eks. slik underlag som man legger under flytende gulv.
Jeg synes ikke at du skal ødelegge et så fint parkettgulv. Du burde kunne legge bunnsvillen oppå parketten med noe imellom, f.eks. slikt underlag som man legger under flytende gulv.
Som lumppapp mener du?
For foam blir nok for mykt for den tyngden.
Men om veggen ikke sitter fast nedover er det nok viktig at den sitter godt fast i sidene i stedet, så kanskje behov for ekstra stendere i veggene.
Som papp menar du?
For foam blir nok for mykt for den tyngden.
Men om veggen ikke sitter fast nedover er det nok viktig at den sitter godt fast i sidene i stedet, så kanskje behov for ekstra lekter i veggene.
Papp kan bli bra. Om man får opp en trelekt i taket og legger en på gulvet, burde man kunne ha stående lekter på hver side av døren som kappes så nøyaktig at de så å si klemmer fast gulvlekten slik at den ikke beveger seg. Jeg synes at gulvet ser ut som et gammelt parkettgulv som antagelig er limt og vet ikke hvorfor det skulle trenge særlig mye bevegelsesrom. Om det var et flytende gulv ville det vært annerledes, men jeg synes ikke at det ser ut som et slikt.
Jeg synes at gulvet ser ut som et gammelt parkettgulv som antagelig er limt og vet ikke hvorfor det skulle trenge særlig mye bevegelsesrom. Om det var et flytende gulv ville det vært annerledes, men jeg synes ikke at det ser ut som et slikt.
Jeg vet ikke, men det finnes nymalte parkettgulv med hollandsk mønster.
Lumppapp kan bli bra. Om man får opp en trestender i taket og legger en på gulvet burde man kunne ha stående stendere på hver side av døren som kappes så nøyaktig at de så å si klemmer fast gulvstenderen så den ikke beveger seg. Jeg synes at gulvet ser ut som et gammelt parkettgulv som antakelig er limt, og vet ikke hvorfor det skulle trenge særlig mye bevegelsesrom. Om det var et flytende gulv, ville det vært annerledes, men jeg synes ikke det ser ut som et slikt.
Parketten er fra 1966 da huset ble bygget. Nylig slipt og lakkert, dog.
Fra egne erfaringer (renoverte 2019-2022):
Regn med 1,5 MSEK - så legger du til 300k som "øvrig". Regner da med at du hyrer håndverkere for alt. Da er det ikke inkludert bunnsviller, tilleggsisolering.
Det skulle altså bli nærmere 6 MSEK for et rekkehus (med bitteliten tomt), et sameie med alt hva det innebærer. Dessuten direktevirkende elektrisitet som ikke er direkte attraktivt gitt de forventede strømprisene en relativt lang tid fremover. Riktig nok Amundön (det er koselig), men likevel... Hvis det er absolutt nødvendig for dere å bo på "riktig" postnummer (Hovås) så får dere svelge den bitre pillen - ellers synes jeg det er sinnssykt mye penger for en så liten bolig. Vi bor selv i Lerum kommune og her kan dere få et skikkelig hus for samme penger i god stand.
Nå tror jeg ikke det koster 1,5 mill å sette opp en innervegg. Visst materialprisene har steget men da får man nok ta anbud fra noen andre
gjettet at du skulle skrive til den som skulle totalrenovere et rekkehus
Fra egne erfaringer (oppusset 2019-2022):
Regn med 1,5 MSEK - så legger du til 300k som "annet". Regner da med at du hyrer håndverkere for alt. Da er det ikke medregnet sviller, tilleggsisolering.
Det vil altså bli nærmere 6 MSEK for et rekkehus (med bitteliten tomt), et sameie med alt hva det innebærer. Dessuten direktevirkende strøm som ikke er direkte attraktivt gitt de forventede strømprisene en relativt lang tid fremover. Riktignok Amundön (det er koselig), men likevel... Om det er absolutt nødvendig for dere å bo på "riktig" postnummer (Hovås) så får dere svelge den bitre pillen - ellers synes jeg det er sinnssykt mye penger for en så liten bolig. Vi bor selv i Lerums kommune og her kan dere få et ordentlig hus for samme penger i god stand.
Oppdatering med resultat og hvordan jeg gjorde til slutt. Tiden vil vise om det var riktig valg.
Reiste opp veggen ved å skru bjelken i taket. Konstruksjonslim og skruer til veggstendere. Fillerull ble lagt under bunnsvillen som anbefalt, og skrudd på to steder med litt større forborede hull gjennom parketten som forhåpentligvis kan repareres hvis veggen skal fjernes en gang. Tanken var at parketten skal kunne bevege seg fritt uten å treffe skruen.
Brukte OSB og gips på begge sider.
Stendere på vei opp
Klar til å trekke strøm
Ferdig vegg etter installasjon av dørkarm og tapetsering
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.