Hei, det gikk helt fint å kappe og feste lister bortsett fra når jeg kom til dette? Jeg har vridd og vendt, kappet på forskjellige måter med gersag, vinklet og lutet i ulike retninger, forskjellige grader osv men NEI .... jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne løse det.
Alternativt å kappe ut en kil og sette inn og så sparkle litt.
Men jeg lurer på, går det an å kappe så listen overlapper den andre eller at de går sammen uten at jeg trenger å sette inn en kil?
Kan bare tipse om at mange "riktige" målestokker gir mulighet til å måle vinkelen med printede grader på. Kanskje forkastelig å tipse om det egentlig, men det er vanskelig å forsvare (for enkelte) å anskaffe et verktøy for å måle en eneste vinkel.
Jeg har både smygvinkel og justerbar vinkelmåler og har brukt dem, selvfølgelig vet jeg hvilken vinkel det ble, men jeg vet ikke hvordan jeg skal sage 10% vinkel samt at listverket er denne typen https://www.beijerbygg.se/privat/sv...-furu-15x56mm-allmoge-vit-l-4-2m-866201505642
Den første listen fra veggen er rett, det er den andre listen som skal passe inn, eller må begge kappes på en bestemt måte??? Jeg har sett på forskjellige videoer, men akkurat den varianten finner jeg ikke.
Jag har både smygvinkel och ställbar vinkelmätare och har använt dem, visst vet jag vilken vinkel det blev men jag vet inte hur jag ska såga 10% vinkel samt att listen är den här typ [lenke]
Första listen från väggen är rak det är den andra listen som ska passa in, eller båda måste kapas på ett visst sätt??? Jag har kollat på olika videos men just den varianten hittar jag inte.
Du måste kapa båda i samma vinkel, annars kommer snittytorna bli olika stora och alltså inte passa.
Kan bare tipse om at mange "riktiga" målestokker gir mulighet for å måle vinkelen med printede grader på.
Kanskje forkastelig å tipse om det egentlig, men det er vanskelig å rettferdiggjøre (for noen) å anskaffe et verktøy for å måle en enkelt vinkel.
Du må kappe begge i samme vinkel, ellers vil snittflatene bli forskjellige i størrelse og altså ikke passe.
tror at jeg har testet det, men kan prøve igjen
Listen ligger ikke helt mot veggen, det blir litt tomrom bak listen, når jeg kappet dem i 10 graders vinkel så gikk dem ikke sammen. Vanskelig å forklare men jeg tester i dag igjen så får vi se hvordan det blir.
Svanhals/hålkälslister inviterer lett til trial and errormetoden. De er kronglete iblant, og selv den mest erfarne snekkeren snur dem feil iblant. Det er bare å gnage på, sage små prøvebiter til det fungerer.
Ene grønmarkerte flaten inn mot bunnen på gjærsagen, den andre mot den loddrette delen,
altså holde listen slik som den skal sitte i virkeligheten.
[bilde]
Om de to vinklene, både vegg & tak viker av, så blir det litt annerledes.
Edit:
Begge listene må sages, dermed halve vinkelen.
Akkurat det jeg mener, så jeg skal stille gjærsagen på 5 graders vinkel?
Jeg har tapet på sagen og tegnet streker hvordan listen skal ligge når jeg skal sage, samme som den ligger mot vegg og tak.
Om veggvinkelen er 190° så skal gjærsagen stilles inn på (190/2)-90=5°
Om veggvinkelen er 170° så skal gjærsagen stilles inn på (190/2)-90=-5°
Om det er den høyre biten som skal sages, så legger man den til høyre for sagbladet og tar sagen til venstre når det er positiv vinkel.
Om veggvinkelen er 190° så skal gjærsagen stilles inn på (190/2)-90=5°
Om veggvinkelen er 170° så skal gjærsagen stilles inn på (190/2)-90=-5°
Om det er den høyre biten som skal sages så legger man den til høyre for sagbladet å tar sagen til venstre når det er positiv vinkel.
[bilde]
ok jeg kappet 10 grader og -10
Så nå skal jeg teste 5 og -5
Ta to biter list som bare er rett kuttet og hold på plass.
Mål glippen mellom dem (f.eks. 12mm)
Da skal hver list være halvparten av glippen fra vinkelrett (i eksemplet 6mm fra vinkelrett)
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.