bli galen hvordan man kan vite med hjelp av snoren om den sitter rett?

• Dekkskonstruksjon med treplanker på uferdig terrasse, snor brukt til justering, gress rundt.
bilde 2

• Utendørs terrasse med ubehandlede treplanker, hvite plaststoler og et rødt snøre brukt som retningslinje ved bygging.
Prøv å sette tråden utenfor regelen. Tommestokkens bredde pleier å være bra, så kan du prøve med den på forskjellige steder langs regelens lengde.

Rett i forhold til hva?
Parallelt med veggen, 90 grader mot den andre regelen med snor på?

ja skjønner fortsatt ikke visst om regla er bøyd typ i midten så merker man jo om det er mer enn en tommestokk imellom.. ja mener rett fra veggen ut til regla.. regla kommer jo alltid være rett i endene når man setter tommestokk imellom.. det er jo om den er bøyd typ i midten man ser. ja vil ha rett linje fra veggen ut til regla.. ja skal sette opp gjerde... så det ikke blir skjevt fra veggen.. eneste måten er et laserpass eller?

Slå opp pytagoras sats eller hva den nå kalles for. Da kan du måle det ut.

Ja, du mente vinkelrett fra veggen og vinkelrett fra gjerdet til gjerdet...
En side 60cm, den andre 80 cm, hypotenusen dvs den lange delen på en rettvinklet trekant blir da 100cm..

Ellers kan du ta lengre mål og regne. a^2 = b^2 + c^2 eller, hypotenusen = kvadratrotenur(b^2 + c^2)

Ok, nå er jeg med. Pythagoras' teorem gir deg en rett vinkel. Et klassisk mål er katetene 3m og 4m. Da blir hypotenusen 5m. 🎓
Håper din terrasse har de målene, ellers kjører du på JOWs formel😃

Ups, litt stavefeil fra meg:P

Snekkerne pleier å måle sidene til 1,2m og 1,6m.
Da skal diagonalen være 2m.

Ja, man må jo tilpasse målene etter størrelsen på det man bygger :)

Jeg skjønner ikke hva det er som er problemet som man vil løse engang :)

overkurs dette skjønner ærlig talt ingenting.... at det skal være så vanskelig når det handler om vinkler
altså jeg vil at det skal være spikrakt fra veggen ut til regeln rett ut som jeg skal ha et stakitt.
for jeg tror ikke det er rett når man ser på linjen jeg har markert ut...

ja tror at lina in mot veggen skal ut en bit til venstre for å få de spikrakt.. men kan ikke forstå hvordan ja skal måle for å få de.. på bilde 2 altså

Mål 3 m ut på strengen og 4 m på veggen. Juster strengen sideveis i ytre ende til den er 5 m mellom de punktene.

Sendt fra min HTC One S via Tapatalk 2

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.