OK, nå viser jeg min totale uvitenhet om sånt :) Hvordan gjør jeg enklest for å sikre at den muren jeg murer (leca) kommer til å være helt vinkelrett? Det er ille nok å få til eksakte mål (2544*4410 mm).

Jeg vet at man skal kryssmåle, men hvordan gjør jeg dette på beste måte? Diagonalen blir over 5 meter, som er lengden på mitt målbånd. Murarsnor er litt lett fleksibel, så vanskelig å få nøyaktighet med en slik.

B
  • Liker
BiFuel
  • Laddar…
Her er sålen jeg har støpt. Den skal være ganske vinkelrett men ikke tilstrekkelig til at jeg tør å måle fra kantene dens. Den røde linjen viser hvor muren for selve drivhuset skal være. De andre skal bli faste plantekasser, også murt. Jeg tenkte å spenne murersnor for å holde meg etter når jeg først har fått til de eksakte målene og vinklene.
Betongsåle med rød linje markerer plassering av en framtidig mur for veksthus, omgitt av grus og treplanker, byggeplass i bakgrunnen.

I anvisningen til drivhuset ser man at yttertiltakene skal være 2544x4410 mm, da bør jeg holde meg litt mindre enn det for å gi plass til puss antar jeg. Skal man kappe ca 1 cm på hver side av muren? Om det skulle bli noen millimeter for lite burde være bedre enn noen millimeter for stort. Det verste som kan skje da er vel at det blir litt glippe ved det inringede på nedenstående bilde, men om muren blir for stor så vil "leppen" på rammen havne oppå muren?
Tegning av rektangulær murkonstruksjon med mål for C og D. Viser hvor veggene i et drivhus skal plasseres. Tabellen under viser mål i millimeter.
Diagram av et støpt fundament for et drivhus, med mål og markeringer for murens plassering. En rød sirkel viser et kritisk område øverst.

B BSOD skrev:
[lenke]

Byggskive i full størrelse kan man også bruke som vinkelhake og måle ut arealet ganske nøyaktig, i kombinasjon med murersnøre som festes på pinner utenfor byggeområdet.
Problemet er bare å få hjem en sånn byggskive uten tilhenger :)
Men smart med et sånt målebånd. Liten kostnad i sammenhengen.

B
Leca er takknemlig. Noen mm for mye så tar man frem vinkelslip med diamantblad. Noen mm for lite så legger man på litt mer puss.

B BSOD skrev:
Leca är takknemlig. Noen mm for mye så tar man fram vinkelslip med diamantklinge. Noen mm for lite så legger man på litt mer puss.
Ja, vinkelslipen får vel bli nødløsningen. Men jeg tenker at da burde det være bedre å kappe 1 cm på hver side for å kunne justere med pussen. Altså totalt 2 cm i bredde og 2 cm i lengde.
Det jeg er mest bekymret for er nettopp at det skal skjevt, altså ikke være vinkelrett. Jeg mistenker at et drivhus ikke har noen som helst justeringsmuligheter for sånt med tanke på glassene.

Kryssmåt bare en meter fra to av hjørnene så rekker målebåndet. Det går ikke an å holde millimeter nøyaktighet når du murer så det rekker godt og vel.

Lettest er egentlig å legge 200 kr på et nytt målebånd.

Jeg muret opp grunnmuren til drivhuset vårt med en feil på +-2 mm på alle mål. Målt med laser. Det spilte til slutt ingen rolle siden toleransen på tingene i byggesettet fra Williab garden viste seg å være betydelig mer enn det…

Å krysse måle med muresnoren er vanskelig synes jeg, den bøyer seg for mye. Derfor brukte jeg laseren, men har du ikke det, er jo et lengre målebånd like bra funksjonelt.

• Liker
PLARSSON85 og 1 annen
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jeg murte opp grunnmuren til drivhuset vårt med en feil på +-2 mm på alle mål. Målt med laser. Det spilte til syvende og sist ingen rolle siden toleransen på delene i byggesettet fra Williab garden viste seg å være betydelig mer enn det…

Å kryssmåle med murertråden er vanskelig synes jeg, den bøyer seg for mye. Derfor brukte jeg laseren, men har du ikke det er jo et lengre målebånd like bra funksjonelt.
Om man skulle lete etter unnskyldninger for å kjøpe nye leker, finnes det noen billig krysslaser som duger for jobben?

I prinsippet hvilken som helst vil jeg si, det eneste er vel at man trenger å være litt nattugle om man ikke kjøper med en mottaker da linjene synes dårlig i dagslys utendørs.

For akkurat kryssmålingen brukte jeg en avstandslaser.

Sist redigert:
Pythagoras læresetning kanskje kan funke.

Mål opp en strekning på tre desimeter fra det ene hjørnet, fire desimeter fra det andre. Når diagonalen er nøyaktig 5 dm har du 90 grader i hjørnet.

• Liker
BiFuel
  • Laddar…
D
Fujim Fujim skrev:
Pythagoras' setning kan kanskje funke.

Mål opp en strekning på tre desimeter fra det ene hjørnet, fire desimeter fra det andre. Når diagonalen er nøyaktig 5 dm har du 90 grader i hjørnet.
Ja, bra forslag, men enda heller en større trekant på 6-8-10 eller 9-12-15 (da får ev. målefeil mindre påvirkning).

• Liker
Prodigys og 3 andre
  • Laddar…
Fujim Fujim skrev:
Pythagoras' læresetning kanskje kan funke.

Sant. Jeg tenkte ikke på at jeg ikke må måle hele diagonalen. Det går jo faktisk an å gjøre det slik også. Skal eksperimentere litt her hjemme :)

• Liker
kashieda
  • Laddar…
Bestilte en avstandsmåler (laser) nå

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
OK, da har jeg forsøkt å måle litt. Slik har jeg fått det til. Jeg har egentlig to spørsmål:
1. Er det tilstrekkelig vinkelrett for å basere seg på når jeg murer opp til drivhus-byggesettet? Good enough?
2. Hvis ikke, hvordan gjør jeg det enklest for å justere det til good enough?
Det jeg har målt er innerkant på den støpte sålen. Jeg tenkte å basere meg på den når jeg setter snorene for muring. Alle mål i cm.
Rektangel med målinger: to lengder 416 cm og 416,5 cm, høyder 229,5 cm, diagonaler 477 cm og 475 cm. Indikerer vinkelsjekk for murarbeid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.