Mikael_L
Hei hei.

Vårt problem er at vi vil ha en så kort trapp som mulig.

Trappen skal være høyresvingt, den begynner ved ytterveggen og svinger direkte til høyre og opp mellom bjelkelaget og har dermed 1155mm plass å spille på der.
Omtrent som vedlagte bilde skal trappen se ut, dog blir det antagelig annet materiale og annet rekkverk, men som prinsippskisse fungerer bildet bra.

Men at trappen trenger å være kort som mulig har å gjøre med at det blir en dør under, slik som på bildet.
Døren må være så langt til venstre som mulig.
Døren er modul 9x21, dvs overkant av list havner vel ca 215 cm over gulv. Og jeg planlegger at døren ganske enkelt har de øverste trappetrinnene over seg.

Takhøyden er 250 cm og gulv til gulv blir ca 278 cm. Bredden på trappen får vel bli noe normalt, typ 850-1000 mm tror jeg blir passende.

Jeg antar at jeg trenger minst 15 trinnhøyder for å få en nogenlunde komfortabel trapp (trinnhøyde = 185mm), eller kan jeg trenge 16? (174mm).

Hvor nær venstrevegg (ytterveggen) tror dere jeg kan komme med døren?

Det er nettopp dette spørsmålet jeg snart må ha svar på, slik at jeg kan begynne å bygge inn innerveggene for disse rommene. Overetasjen, og dermed selve trappen, er et prosjekt noe år frem i tid, så derfor tenkte jeg ikke å bestille (eller lage selv?) noen trapp akkurat nå. Jeg vil bare forberede tilstrekkelig med plass.

• Høyresvingt trapp i tre med en minimalistisk design, som starter fra veggen og svinger til høyre. Trinnene er åpne, og det er et rekkverk av metallstenger.
Sist redigert:
  • Liker
i&e JOHN
  • Laddar…
tror du kan kjøre steghøyde 200 (198,6) stegdyp 260 som gir en helling på 40°
Hvilket (stooor usikkerhet da jeg er dårlig på svungne trapper) gir 3125mm fra vegg til dør...

kunne ikke helt slippe dette... :)
Samme steghøyde/dybde, første trinn i vinkel med ytterveggen, 5 trinn i svingen, 9 rette trinn (+1 trinn "overetasjens gulv) så bør du kunne sette døren 2550 fra ytterveggen?
Men kanskje bedre at noen som virkelig kan dette gir deg et mer sikkert mål!? ;)

Mikael_L
2550 fra ytterveggen høres bra ut det...
, men hvis jeg skulle få litt mer plass ville det nok ikke skade heller... :)

Rommet som døren leder inn til bør nok ikke bli bredere enn 3.6 meter har jeg kommet fram til. Ikke for at det gjør noe at rommet blir stort, men rommet ved siden av blir i stedet ubehagelig smalt :S.

2550 + 900 (dør) + 70 (avstand karm-> vegg) = 3520. :rolleyes:

Mikael_L
Hampe, i første innlegg setter du steghøyde = 199mm og dermed 14 steg.
I andre ser det ut som at du aksepterer 15 steghøyder, 5+9+1.

Selv tror jeg at 14 steghøyder risikerer å føles vel så bratt og vanskelig å gå.

Har akkurat som deg planlagt en høyretrapp som jeg skal sette opp senere. Jeg har i dag en venstretrapp på et annet sted i huset og skal etter hvert flytte oppgangen til overetasjen.

Jeg har planlagt som følger:
Gulv til gulv: 2640 mm
Antall trinn 14 (18,8 mm)
Trappens lengde (den du vil holde så kort som mulig): 2890
6 svingte
7 rette
1 bjelkelagstrinn

Kunne ha sluppet trappen litt ut i rommet med ett trinn eller to, men problemet er at jeg bor i et 1 1/2 plans hus og da ville man sannsynligvis slått hodet i skråtaket i og med at man ville ha nådd en høyere høyde allerede der trappen begynner å svinge.

Lykke til med trappebygget

/PC

Mikael_L
PCLarsson skrev:
Har akkurat som deg planlagt en høyretrapp som jeg skal sette opp senere. Jeg har i dag en venstretrapp på et annet sted i huset og skal etter hvert flytte oppgangen til overetasjen.

Jeg har planlagt som følger:
Gulv til gulv: 2640 mm
Antall trinn 14 (18,8 mm)
Trappens ytre kompakthet lengde (den du vil holde så kort som mulig): 2890
Må spørre, er det trappehullens lengde eller den lengden som kreves før trappen har passert oversiden av en døråpning, dvs typ 2100-2200 mm.
Hvis du forsto hva jeg mener ..

6 svingte
7 rette
1 bjelkelagstrinn

Kunne kanskje ha sluppet trappen noe ut i rommet med et trinn eller to, men problemet er at jeg bor i et 1 1/2 plans hus og da ville man sannsynligvis slått hodet i skråtaket i og med at man ville ha nådd en høyere høyde allerede der trappen begynner å svinge.
Det problemet har ikke vi, eller i det minste i begrenset omfang, med forhøyet veggliv.

Jeg mente hele lengden av trappeoppgangen. På trappen jeg har i dag, sitter det en dør (2100) rett ved siden av, og man kunne ha sluppet inn døren ca. 300 mm inn under trappen. Men da ligger karmen direkte mot trappens underside.

Estetisk sett ville jeg nok i ditt tilfelle foretrekke å slippe ut trappen i rommet med ett eller to trinn, alt for å unngå å få døren for nær trappens underside.

/PC

Sist redigert:
Noe sånt her da?

Mikael_L
Now we're talking.. :)

Akkurat slik hadde jeg tenkt. Døren litt under trappen for å maksimere plass.
Jeg begynte å skissere noe sånt i sketchup, men gav opp. :rolleyes:

Du har fortsatt 14 trinnhøyder, og jeg tror fortsatt at 15 ville vært bedre. :)

Men med 15 trinnhøyder og trinnlengde 250 ser det ut som skissen din fortsatt fungerer, for da havner ytterligere et trinn over døren.

Fin tegning.
Hva har du tegnet med?

AutoCAD

Mikael_L
Nå ramlet jeg over en trapperitning. :cool:
http://www.byggfaktadocu.se/10/resourcefile/40/45/00/IBSE 110-15V.pdf

3140mm målet for trappeåpningen er altså for 15 trinnhøyder, og hvert trinn er 250mm langt.
Hvis jeg lar 3 trinn ligge over døråpningen så kan altså døren være 3149mm - 750 mm = 2390mm fra ytterveggen.

Om jeg sier det sånn da;
Jeg ser ikke ut til å gjøre meg helt bort om jeg reserverer kun 2500mm (eventuelt kun 2400) mellom yttervegg og dør som plass for en trapp opp til overetasjen.

Både denne tegningen og alt hva Hampe og PCLarsson har bidratt med tyder på at det holder.
(det estetiske med en dør klemt inn under trappen får vi nok dessverre leve med. :S)

Mikael_L
Nå begynner det å løsne litt. ;)

Måler jeg litt slapt på denne tegningen rekker det med ca 2400-2500 mm til ytterveggen for å akkurat få inn døren rett under det tredje siste trappetrinnet. (jeg kan måle litt mindre slapt senere for å avgjøre et helt eksakt mål :))

Blir dette bra; Trappehøyde 185,3 og trappelengde (2xtrappehøyde + trappedybde) =620. ?

• Spiraltrappetegning med 15 trinn og mål for bredde og lengde. Målene viser avstand til yttervegg og plassering av dør under tredje siste trinn.
  • Tabell med trappeparametre: 15 steg, stegdyp 250 mm, steghøyde 185,3 mm, ideell formel 620,7, total høyde 2780 mm, vinkel 36,6°, fri høyde 2163 mm.
  • En todelt trapp med rekkverk på begge sider, svinger på midten. Trappen er vist i en 3D-modell.
Ja, det blir veldig bra! d^_^b

Gammel tråd men hva bruker du for program for å tegne denne trappa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.