Har tenkt å isolere nå i sommer, da det ser slik ut på mitt kattvid. Mellom takstolene er det 95 cm og dybden er 15 cm.

Har også tenkt å ta med loftet da det bare ligger sagflis der. Jeg tenkte å bruke ekofiber på loftet, men hva skal jeg bruke mellom takstolene?

Det jeg vet er at jeg må ha en luftspalte og deretter en oljebehandlet masonittplate og så på med isoleringen, og så gips eller hva man nå vil ha.

Hvor stor luftspalte? Hvilken type isolasjon mellom takstolene? Kan få tak i friggolittplater, (leste noen om at det må være vakuum for at de skal ha noen effekt).

Så alle tips tas imot, flere bilder kan ordnes. Jeg må be om unnskyldning for bildene på loftet.

http://ladda-upp.se/galleri/berne/

noen? som har en synspunkt

Ikke noen????

Du får noen spørsmål i stedet ;)

Ja, luftspalte er passende men det skal være en spalte som går fra takfot til møne med fritt flyt derimellom ellers gjør det ingen nytte. Hvordan hadde du tenkt å oppnå det?

På noen bilder ser det ut som at det er plast mot rupanelen. Den ser ut til å være feilplassert! Den skal være maks 1/3 inn i isolasjonen innenfra sett, nå blir den helt utenfor isolasjonen hvilket garantert gjør betydelig mer skade enn nytte. Hva gjør plasten der?

Luftspalte har jeg tenkt å sette ditt f.eks. stoläkt på 3 steder, så på med massoint. Så der kan jeg gå hele veien opp.

Nei, det er ikke noe plast. Ikke tenkt å bruke det, da huset er gammelt, og plast har ikke blitt brukt før. Så det er bildene som spøker for deg:)

Ok, bra at det ikke var plast der!

3-4cm luftspalte er passende har jeg for meg.

Om det er cellulosa du vil ha så finnes det plater, se f.eks. http://www.ekofiber.se

kom på en sak til nå,

om jeg velger å ha plater i skråtaket,, så vil det bli et lite problem, da de blir smalere på et sted der sj vinden begynner, sitter det nå i dag en trekant der slik at ikke sagflisen skal ramle ned,

kan jeg isolere skråtaket, deretter gå ned på isolasjonens tykkelse akkurat der og så legge løseisolasjon mot f.eks. gipsplaten`

bmpvwyqhapxyw

gnpoxcafeaprxq

rziredewljsoz

Har nettopp isolert en slik loft med polyuretanisolasjon, eller såkalt sprayfoam.
Ble kjempebra, trenger ingen luftspalte og slipper å bygge på stenderne så takhøyden blir den samme.
7 cm ble det i snitt omtrent.

ptosybnerlwfay

veoukodeavkdx

fxmjufceyqqlz

så nå kom alle bilder med, som dere ser så må jeg bryte løs litt for å åpne opp hele veien for luftspalten

Kommer dessverre også bare med spørsmål....
1. Knekottet.
Har du tenkt å bare legge på typ 10-20cm Ekofiber løsull oppe på det eksisterende sagflisen? Bygger man opp en avstand mot undertaket eller ligger det rett mot?

2. Resten av loftet.
Er det ikke sagflisisolasjon i gulvet allerede? Ønsker du å gjøre loftet varmt eller bør man ikke bryte opp gulvet, legge på mer ekofiber/linisolering og så tilbake med gulvet litt høyere opp? Slik jeg forstår det vil du nå isolere opp under undertaket?

baljbalj skrev:
Kommer dessverre også bare med spørsmål....
1. Kattvinden.
Har du tenkt bare å legge på typ 10-20cm Ekofiber løsull oppe på eksisterende sagflis? Bygger man opp noen distanse mot undertaket eller ligger det rett mot?

2. Resten av loftet.
Er det ikke sagflisisolering i gulvet allerede? Vil du gjøre loftet varmt eller bør man ikke bryte opp gulvet, på med mer ekofiber/linisolering og så tilbake med gulvet litt høyere opp? Sånn jeg forstår det vil du nå isolere opp under undertaket?

nei jeg hadde tenkt å legge det rett på sagflisen, vet at man skal sjekke så det ikke er noen fukt der da blir det et stort problem fremover,

i gulvene skal jeg ikke gjøre noe med, ikke nå for øyeblikket, uten jeg skal bare isolere taket (mellom takstolene) og så oppe på loftet.

brøt løs trælappen i dag for å se hvordan det så ut bak

sånn ser det ut?

hvordan skal jeg da kunne få luftspalte?

naktuazmrdlou

uhinhsiuytrjvw

cqjjnnvjexhwlo

Hva tror dere om min idé?

Fra innsiden sett:

Gips, trelekter som jeg fester i takstolene, vindsperre, 120mm isolering, oljeherdet masonitt, 32mm lekter, rupanel.

Hvordan høres dette ut for deres ører/øyne?

uch å fy fan......hva jeg hater sagflis, har skuffet å skuffet... men nå har det skjedd litt i alle fall, nesten alle luftspalter klare på ene siden, gesimsen er ombygd så, i morgen blir det isolasjon å vindsperre

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.