Hei hei!

Et kort lite spørsmål. Hvordan finner man enklest stendere i vegger? Veggen jeg har er dekket med våtromstapet så jeg kan ikke se noe som kan gi meg en pekepinn om hvor stenderne sitter. Noen som har et godt knep?

Takk nemlig amatør!

Bank med hånden eller et annet passende objekt kan fungere, men er usikkert. Det finnes også apparater som kan finne stendere, for eksempel hos Clas Ohlson. Fungerer noen ganger, men ikke alltid.

En enkel regeldetektor fungerer overraskende bra. Den detekterer vel egentlig ikke reglene, men gipseskruene. Er det stålregler blir det enda lettere. Med litt øvelse finner man reglene i alle fall innenfor +/- 5mm.

Den regelsøkeren jeg lånte (kjøpt på Clas Ohlson tror jeg) detekterte selve reglen, lr kantene på reglen... superenkelt, superbra ;D

Min regelsøker er sånn ca 20 år gammel. De har tydeligvis utviklet seg en del siden den gang.

Start fra et hjørne og ta sjansen på at de sitter med 60 cm cc.

ginnfilt skrev:
Utgå fra et hjørne og sats på at de sitter med 60 cm cc.
...og om de ikke gjør det? ::)

Da har man et bonushull i veggen og kunnskapen om at stenderne ikke sitter med 60 cc og da kan man helle opp en øl og fundere over hvorfor det ikke er så... :)

• Liker
  • Haha
Dan M og 14 andre
  • Laddar…
ginnfilt skrev:
Da har man et bonushull i veggen og vissheten om at stenderne ikke sitter med 60 cc og da kan man helle opp en øl og fundere over hvorfor det ikke er så... :)
Hahah klokkerent svar! Alternativet er jo at man da tester fra andre hjørnet, for man kan jo aldri være helt sikker på hvor de startet, og mislykkes man også da så er det jo egentlig en bonus; ytterligere et hull og ytterligere en øl!

• Liker
Matte752
  • Laddar…
Fikset og klart! Takk for alle tips. Lektene lå på 60cc og veggen var 240 bred, så det var symmetrisk og fint. Dessverre ble det jo ingen øl... ;)

Mikael_L
Jævla uflaks...

Men du får vel prøve en annen vegg da... ;D

Så et bra tips i gjør det selv. En sterk magnet! Dra den over veggen og der den "sitter fast" finnes det metall bak. Stopper den hver 20-30 cm så kan man nok være ganske sikker på at det er spiker eller skrue i en stender.

• Liker
fireon
  • Laddar…
Hei,

Tar denne tråden så slipper det dukke opp en ny.

For øyeblikket sitter det tretex i to rom som jeg skal gipse over, en vannlekkasje gjorde at en del av taket i kjelleren ble tatt ned, og der ser man hva jeg tror er hvordan ytterveggen i alle fall er bygget innover. Tømmer (stamme)-lekter (antar jeg)-isolasjon-trepanel-masonite (tretex i 2 rom).

Så mitt spørsmål er, hvordan finner man lekterne innenfor trepanelet? Kan en lektsøker skille ut dette? Siden jeg har trepanel bak tretex-platene, må gipsen sitte i lekterne? Eller holder det med trepanelet godt nok?

Mvh

E
Test skru å skru deg frem. Begynn 60 eller 45 cm fra et hjørne og skru i en lengre skrue. Skru fra høyre til venstre med 2 cm mellomrom så treffer du noe før eller siden. Finner du noe så kan det være regulert på 45, 60 eller 100 cm. Hugger det overalt er det sannsynligvis plankevegg.

J Joxan skrev:
Hei hei!

Et kort lite spørsmål. Hvordan finner man enklest stendere i vegger? Veggen jeg har er dekket med våtromstapet så jeg kan ikke se noe som kan gi meg en anelse om hvor stenderne sitter. Noen som har et godt triks?

Takknemlig amatør!
Et IR-kamera til en mobil, typ Flir, viser ofte hver stender i hele veggen. (Kan også brukes til å se hvor varmetap går og hvor man har energitap). Kjempebra..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.