Skal montere en sakseløft til bil som jeg fikk M16x120 ekspansjonsbolter til, 4 til hver saks.
Vil i stedet bruke Hilti HIT kjemankre, hvilke skal jeg rimeligvis bruke?

Forstår at man egentlig trenger/bør beregne det, men har ikke tilgang til data fra løfteprodusenten om hvilke krefter som brukes i deres dimensjonering og design.

Om man bare skulle øye litt? Ville HIT-Z M16x155 gjøre jobben? Innstikksdybde ca. 125-130mm?
HIT-HY 200-A V3 injeksjonsmasse.

Gjetter at sakseløften er relativt balansert som sådan, dvs de fleste biler kan heises opp uten å skru fast løften i det hele tatt? (Selvfølgelig kan man ikke bende i bilen hvorsomhelst for da risikerer den å tippe så klart)
Så kanskje ikke like følsomt med disse festene som f.eks. på en 2-søyler...?

S Slarvpellen skrev:
Skal montere en sakseløfter til bil som jeg fikk M16x120 expanders til, 4 til hver saks.
Vil i stedet bruke Hilti HIT kjemianker, hvilke skal jeg rimeligvis bruke?

Forstår at man egentlig trenger/burde regne på det, men har ikke tilgang til data fra løfteprodusenten om hvilke krefter som brukes i deres dimensjonering og design.

Om man bare skulle gjette litt? Ville HIT-Z M16x155 gjort jobben? Innsettingsdybde typ 125-130mm?
HIT-HY 200-A V3 injiseringsmasse.

Gjetter at sakseløfteren er relativt balansert som sådan, dvs de fleste biler ville kunne løftes opp uten å skru fast løfteren i det hele tatt? (Selvfølgelig kan man ikke vippe på bilen hvordan som helst, for da risikerer den å velte så klart)
Så kanskje ikke like sensitivt med disse festene som f.eks. på en 2-stolper...?
Hvis du fikk M16x120 expander med løfteren så er det nok noen som har regnet på at det skal holde. Ser ikke poenget med å bytte, personlig synes jeg expandere er lettere å montere. Har du en tilstrekkelig tykk plate for 130 innsettingsdybde.

• Liker
Slarvpellen
  • Laddar…
Spør Hilti så hjelper de deg. De har best kontroll på sine saker.

• Liker
Slarvpellen
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Om du fikk M16x120 ekspander med løftene så er det nok noen som har regnet på at det skal holde. Ser ikke poenget med å bytte, personlig synes jeg ekspandrer er lettere å montere. Har du tilstrekkelig tykk plate for 130 settedyp.
Ekspanderne har et settedyp på omtrent 95mm, grunnen til at jeg ikke vil ha dem er fordi jeg har støpt på ca 70mm siden jeg laget utsparingen for dyp når jeg støpte platen, så selve ekspanderen vil "jobbe" omtrent der påstøpningen er. Man kunne selvfølgelig kjøre lengre ekspandere hvis man heller vil det. Påstøpningen ble ganske bra synes jeg, men vil definitivt likevel ha all innfestningen i den opprinnelige støpingen ... bukseseler og livrem! Total betongtykkelse er forresten ~175 + ~70.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Spør Hilti så hjelper de deg. De har best peiling på sine ting
De er superhjelpsomme men de vil ha laster å regne på, mens løfteprodusentens eneste svar (uansett hvordan jeg på min hobbyvis spør) er 120Nm. (Naturligvis tiltrekkingsmoment for eksisterende ekspansjoner men så er ikke det jeg vil vite).

S Slarvpellen skrev:
De er superhjelpsomme, men de vil ha laster å regne på, mens løfteprodusentens eneste svar (uansett hvordan jeg på min hobbymåte spør) er 120Nm. (Naturligvis tiltrekkingsmoment til eksisterende ekspandere, men ikke det jeg vil vite).
Hvis du har to støp er det helt riktig tenkt å feste i den nederste. Hilti er som deg, de vil ha både belte og bukseseler, men de burde kunne sammenligne uttrekkingsverdi. På byggeplasser vil de gjerne teste hvis det er tvilsomt.

• Liker
Slarvpellen
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Om du har to støpninger er det helt riktig tenkt å feste i den nederste. Hilti er som deg, de vil ha både bukseseler og belte, men de burde kunne sammenligne uttrekksverdi. På byggeplasser vil de gjerne teste om det er tvil.
Jeg spurte dem om HIT-Z M16x155 og fikk tilbake HAS-D M16x220 som forslag i mangel av lastdata (bukseler og belte), disse er typisk 2-3 ganger dyrere og dessuten har jeg ikke nødvendigvis plassen på toppen om det bygger for mye.

Slik ser min heis ut: https://jemaautolifte.se/cdn/shop/f...r_lift_JA6001S_1_1.jpg?v=1759214026&width=640.
Zoomer man kan man se bolthullene, de sitter så å si inne i heisen men det er kanskje i hvert fall 50-80 mm når den er nedsenket...

Men greia er at jeg skal kanskje ikke kløne, det er bare å punge ut, det er en investering på noen tusen i dag og trygt mysmeckende under de kommende 20-30 årene...
Better safe than sorry!

S Slarvpellen skrev:
Jeg spurte dem om HIT-Z M16x155 og fikk tilbake HAS-D M16x220 som forslag i mangel på lastdata (hengsle og livrem), disse er typisk 2-3 ganger dyrere og dessuten har jeg ikke nødvendigvis plassen ovenfor hvis det bygger for mye.

Slik ser min lift ut: [lenke].
Zoomer man kan man se bolthullene, de sitter så å si inne i liften men der er kanskje iallfall 50-80 mm når den er senket...

Men poenget er at jeg kanskje ikke skal klødd, det er bare å betale, det er en investering på noen tusen i dag og tryggt kosmekking under de kommende 20-30 årene...
Better safe than sorry!
Det finnes jo flere som kan ekspandere Essve, sjekk med noen andre.

• Liker
Slarvpellen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.