Skal henge opp en 22kg 55" på veggen. Veggen er 130cm bred men høres ut som det bare er stender ute i kantene og ikke mot midten. Er usikker på om det er dobbeltgips eller enkelplate. Man kan jo borre og se hvor langt inn man kommer.
Da ingen stender ble funnet og TV er laget for å henges som et bilde med noe snørlignende materiale på baksiden, skal den holdes opp med 2 stk klakk-lignende fester med en skrue i midten på hver. Så 22kg skal bæres på 2 skruer. Og ganske tett inntil hverandre (cirka 20cm)
Fikk TV-en av broren min da han skal reise av gårde nå og han hadde kastet noe til foten så den passer ikke så eneste valget er å henge den opp.
Siden jeg ikke har peiling på hva skruer tåler å bære osv., lurer jeg på om dere vet hva jeg kan bruke?
Kort fortalt, 2 skruer med 20cm mellomrom skal bære 22kg med antagelig enkelgips og ingen stender (om det ikke er en stålstender) i midten. Bare ute på kantene.
Så stort som mulig, M5 eller M6. Gjør slik at du forstår, mål opp hvor du skal ha festene, bor deretter et lite hull med type 3 mm bor og kontroller dybden, dvs. om det er enkelgips eller dobbelgips. Kjøp deretter ekspander for riktig antall plater. Bor deretter ut hullet til korrekt størrelse. En M6 ekspander holder over 25 kg.
#5, 6 takk! Om det nå skulle vise seg at det ikke sitter en regel i midten (kan uansett ikke sette festene der om de likevel fantes).
Så leste jeg at man kan sette en plate eller lignende 20-30 høy og like bred som veggen så den kan skrus fast i reglene der? TV er like bred som den veggstubben så om man satt dit en plate så ville den ikke synes!
Tenkte for gipsskivens skyld. Men om dere sier at det kanskje holder med en M6 rett mot gipsskiven så kanskje man går for det!
Så angir VESA målene i mm, men at en 55" skulle ha VESA 200 høres litt vel lite ut. VESA 400 ville vært mer passende, men det er nok ikke viktig her siden det ser ut som at TS fikk med et feste med TVen.
+ at jeg tror det finnes en regel og da er det jo ingen problem å sørge for at skruen havner i den. TS kan ta en magnet og sveipe langsomt over veggen ca. 60 cm fra hjørnene for å finne skruene som gipsen er festet med.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.