Hei, tenkte å bygge ferdige betongvegger selv? Bygget skal bli en etasje ca 10 x 19m noen som vet hvordan konstruksjonen på veggen skal være?

Glemte at de skal være isolerte

Hvordan tenkte du å løse fasaden?

Fasaden tenkte malt betong, finnes jo noen i litt rillede varianter. Men forslag mottas gjerne,

S
tenkte du støpe først og så sette dem dit?

M
Det finnes vel hule isoporformer som man fyller med betong. Så velger du fasade etter det.

Jeg tenkte å gjøre veggene helt ferdige hjemme. Gjort noe med fasaden og en glatt overflate på innsiden som man kan male på. Alt for å redusere byggetiden på stedet.

S
Rygell skrev:
Jeg tenkte å gjøre veggene helt ferdige hjemme. Gjort noe med fasaden og en glatt overflate på innsiden som man kan male på. Alt for å redusere byggetiden på stedet.[/QUOTE

jeg ville tro at om du bestiller ferdige så ville det bli billigere.

vegkonstruksjon i prinsippet betong cellplast betong.

Tenkte bare materialkostnaden blir ikke så høy. Jeg har tenkt å bygge ganske mange hus, så min tanke var å lage dem selv.

S
Rygell skrev:
Tenkte kun material kostnaden ikke blir så høy. Jeg har tenkt å bygge ganske mange hus så min tanke var å lage dem selv
hvordan har tenkt lage formen?
hvordan skal du fikse cellplasten i veggen når du støper?
hvordan fungerer det å løfte den ferdig støpte veggen?
hvordan løser du transport?
hvordan løser du løfting på stedet?

kan nok komme på flere spørsmål

K
Rygell skrev:
Tenkte bare materialkostnaden blir ikke så høy. Jeg har tenkt å bygge ganske mange hus så min tanke var å gjøre dem selv
Jeg tror at det blir både enklere og billigere å bygge tradisjonelle veggblokker i "tre" om du vil gjøre det selv. Det er ganske komplisert og dyrt å støpe med store former så om du vil ha en kort byggetid men fortsatt betong er det nok billigst og enklest å kjøpe dem ferdige.

Selve stommen til et hus er uansett ikke det dyreste uansett materiale.

Lykke til!

/Krille

Formen burde gå an å løse. Må først finne ut hvordan konstruksjonen skal være. Løft og transport er ingen problem. Jeg holder på å bygge i tre akkurat nå. Men vedlikeholdsmessig er jo betong mye bedre.

S
Rygell skrev:
Formen burde gå an å løse. Må må løse ut hvordan konstruksjonen skal være først. Løft og transport er ingen problem. Jeg holder på å bygge i tre akkurat nå. Men vedlikeholdsmessig er jo betong mye bedre.
men ikke særlig pent. og låser seg veldig mye.
skal dette bli bolighus har du tenkt?

Tomannsbolig men to leiligheter i hver huskropp. Men det går jo an å få betong ganske fint likevel. Har sett litt alternativer på nettet.

Du skal støpe såkalte sandwich-vegger i horisontalt leie. 7-8 cm betong som klimaskjikt nederst, deretter 15-20 cm isopor, deretter 10 cm betong som bærende innervegg. Betongskiktene holdes sammen med rustfrie ankere av ulike slag fra Halfen. Hull til vinduer og dører spares enkelt ut med bokser som du snekrer av forskalingsfiner.
Du må bygge et støpebord i stål med noen form for hydraulikk for å løfte opp og sette av veggelementene etter hvert. Eller hvis du har tilgang til en kran på byggeplassen.
Se videre på tilt-up på nettet.
En fordel er om du begynner med å støpe utstockningsputs samt rødgrunn, før første betongen helles for klimaskjiktet. Da trenger du senere bare å ytterpusse og farge når huset står oppreist så er fasaden klar.
Som du sier er det en meget økonomisk byggemetode.

• Liker
Mikael_L og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.