Hei jeg har fått konstruksjonstegning på mitt bygge og de vil jeg bruker en 10 meter lang HEA bjelke 240. Noen som kan svare på hvor tykk limtrebjelke skulle trenge å være for å kompensere denne bjelken. Liker mer å jobbe med tre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det finnes flere alternativer. Det avhenger hovedsakelig av hvor høy bjelke du kan tenke deg. Du skal få noen alternativer: 90x585, 115x540 eller 215x450. Det finnes flere muligheter hvis du er villig til å overdimensjonere.
Hvordan regner du ut dette?
Hvilke alternativer finnes hvis jeg overdimensjonerer? Vil ikke ha høyere bjelke, men bredere er ikke noe problem.
Hvilke alternativer finnes hvis jeg overdimensjonerer? Vil ikke ha høyere bjelke, men bredere er ikke noe problem.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
215x450 er den både bredeste og laveste limtrebjelken som du kan bruke. Det finnes bredder på 140, 165 og 190 mm også.
Utregningen er grunnleggende fasthetslære. Man kan sammenligne bjelker av ulike materialer og profiler ved å sammenligne deres bøystivhet, dvs produktet av elastisitetsmodul og treghetsmoment, vanligvis forkortet EI.
Utregningen er grunnleggende fasthetslære. Man kan sammenligne bjelker av ulike materialer og profiler ved å sammenligne deres bøystivhet, dvs produktet av elastisitetsmodul og treghetsmoment, vanligvis forkortet EI.
I er bøyestivheten, b bredden og h høyden på en rektangulær bjelke ifølge følgende formel:Fabyggvejby skrev:
I=bh^3/12
Fra formelen kan du se at bredden vil øke bøyestivheten lineært.
Høyden øker bøyestivheten med kuben, så kompensasjon for redusert høyde med bredde blir raskt urealistisk.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Trenger hjelp med HEA bjelke og takstoler
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Beregning av hea bjelke til bærende vegg
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Belaste en HEA 240 bjelke
Bygningsfysikk -
Räkna på en "enkel" konsol med HEA balk (bild)?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
HEA bjelke 240 S275 10 meter hvor kjøpe
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi