2.130 lest ·
7 svar
2k lest
7 svar
HAST -hvilken isolasjon er smidig å komprimere i grunt fag?
Hvis jeg har 10mm for grunne rom, med vindbeskyttelse/luftspalteavgrensende tynn masonitt og vurderer at det kanskje går an å presse isolasjonen sammen disse 10mm i stedet for å begynne å redusere tykkelsen på isolasjonen, hvilken av følgende tror dere kan presses lett sammen?
-Icell plater av cellulose
-Hunton Nativo plater av trefiber
-Isolina plater av lin
-Icell plater av cellulose
-Hunton Nativo plater av trefiber
-Isolina plater av lin
Beste svar
Kanskje kan kjenne på dem i butikken? En huntonskive er forholdsvis massiv. Klart man kan komprimere en 220 til 210mm, men om det er luftspalte på andre siden er jo risikoen at luftspalten komprimeres og fungerer litt dårligere. Om jeg har forstått konstruksjonen din riktig... kanskje misforstår jeg deg.
De andre skivene har jeg ikke arbeidet med. Men glassull og mineralull er lett å komprimere en anelse.
De andre skivene har jeg ikke arbeidet med. Men glassull og mineralull er lett å komprimere en anelse.
Om man absolutt føler at man vil ha noe isolerende i en så tynn spalte (luften isolerer i seg selv, som i en isolerglassrute) så kan porøs board være et alternativ. Slike vil isolere bedre enn komprimert hvadsomhelst. Porøs board er diffusjonsåpen, hvilket er en mindre risiko enn f.eks. motorromsisolering fra Feltema eller kondensisoleringsmatter type vermakulit (kan huske navnet feil, ikke siter meg
)
Mvh Findus
Mvh Findus
Men hør her, TS sier ikke at tykkelsen er 10 mm. TS sier at isolasjonen skal komprimeres 10 mm. Det gjetter at 220 mm isolasjon som er komprimert til 210 mm har nesten nøyaktig samme funksjon som 210 mm isolasjon.
Derimot burde TS faktisk skrive hvor tykk platen er, om noen skal kunne svare på om det går å komprimere 10 mm…
Derimot burde TS faktisk skrive hvor tykk platen er, om noen skal kunne svare på om det går å komprimere 10 mm…
120mm tykke plater isolasjon. Greia er at jeg ikke har noen kløvsag for regler som styrer hvilken dybde rommene får, og prøver å finne materiale som lander på gode konstruksjonsmål som de er sammen. Enten blir det litt tomrom eller så må jeg presse sammen isolasjonen 10mm, og det skal være en åpen konstruksjon så at fukt kan vandre gjennom, så mineralull faller bort. 10 mil til byggevarehandelen så det å dra og klemme på materialene har jeg ikke tid til.
Klikk her for å svare