Jeg har bygget en dobbeltgarasje med 3,5m takhøyde. Nå vurderer jeg å lage en hylle eller balkong langs hele den ene kortsiden, som snekkeren foreslo. Jeg tenkte at den skulle rekke fra gavlen og til den andre takstolen i dybde. Det blir vel omtrent 2,40. Delvis tenkte jeg meg en bærende linje på veggen og deretter en bærende linje med bjelker som hengeremmer opp til takstolen. Ifølge takstolstegningen er takstolene beregnet for en nyttig last på 50 kg m2. Tanken er å lagre bildeler på hylla i første omgang. Dog ikke tunge motorer, men skjermer og innredning og så videre. Jeg driver med biler som hobby. Tror dere dette ville fungere. Legger ved et bilde av et forsøk til tegning. Jeg tenkte meg å feste bjelkene med spikerplater. Man kunne jo også sette bjelker til den andre takstolen også.
Tredimensjonal skisse av en garasjekonstruksjon med takstoler og planlagt hylle, sett innenfra, viser trebjelker og støttevegger.

/Mats
 
Det betyr at du kan laste omtrent 40 kg per meter hylle, inkludert hyllekonstruksjonens egenvekt (som er ganske liten). Det er nok til mange behov.
 
Det høres ut som jeg kan gå i gang. Jeg har garasjen full av skjermer og dører og andre deler til en Citroen Padda. Jeg skal fikse innsiden av garasjen i høst og vinter, og da tenkte jeg å begynne med hyllen så jeg får ryddet bort litt ting. Jeg får vel veie det jeg legger opp der og skrive opp på passende regel :)

/Mats
 
Jeg har alltid beundret Citroën på avstand. Kul design og frimodig ingeniørkunst, men kanskje ikke noe for en sparsom bil eier. Paddan (ID 19) var tiår foran sin tid da den kom i 1955? Hold øye med vektklassen så ordner det seg.
 
Jo, det har sine sider å kjøre en gammel padda. Herlig når det fungerer, men mye som kan krangle. Men jeg har jobbet som Citroen-mekaniker på den tiden det fantes en og annen padda i trafikken, og det er ingen ulempe.

Ville det være en fordel å henge hyllen i begge takstolene? Det blir litt flere lekter i veien da, men det føles underordnet.

Takk for hjelpen. Vet at du har hjulpet meg før og har full kontroll på sånt som dette.

Mats

Takk for hjelpen!

Mats
 
Er du bekymret for vekten, kan du jo legge et antall bjelker på oversiden mellom takstol en og tre, og dermed spre belastningen på tre takstoler i stedet for en.
 
En liten fordel er det, men tvilsomt om det lønner seg i ditt tilfelle.
 
Jeg mistenker at takstolene er sammenbundet uansett gjennom takvifte og annet.

Så kommer jeg vel til å legge ut noen regler på oversiden for en gangbro. Da blir det jo som Lostmoose foreslår. Det gjelder vel bare å feste dem skikkelig til underarmen om det nå bidrar på noen måte. Men viktigst er nok å holde oversikt over lasten.

Mats
 
Hva tipser dere om for gulv til hyllen? Jeg tenkte sponplate, men man kan kanskje bruke rupanel eller lignende. Det skal tåle litt ting og at man kryper litt rundt der når man skal hente noe. Det bør gjerne være billig også. Jeg sjekket i håndboken og 120 gulvregler skal klare 1,30 på en veranda, så da bør det vel fungere her også. Den faktiske spv blir nok ikke mer enn 1,30.

/Mats
 
Normal sponplate tåler ikke regelavstand på 120 cm. Råspont er stivest, lettest og billigst. For best komfort helst ca 35 mm tykk, men 23 mm fungerer for sporadisk bruk.
 
Gulvbjelkene tenkte jeg ha cc 60 som på tegningen.

/Mats
 
Jeg sjekket på byggmax og der er gulvspon litt billigere enn råspont per kvm. Da sjekket jeg 20x120 mm råspont og det bør vel klare gå på cc 60. Men gulvspon med spont føles lettere og raskere å legge og som sagt litt billigere.

Mats
 
Med c/c 60 cm kan du ta hva som helst. Alle varianter har sine fordeler og ulemper.
 
Jo så er det nok. Så vil man vel kanskje ha noe over enten det blir planker eller spon. Bildeler kan jo være litt oljete iblant.

/Mats
 
Skulle kjøre med råspont og hoppet over noe mer oppå da råspont kan suge i seg fukt og eventuelle oljer uten å ta skade som spon gjør. Føles også som at gulvspon er tyngre, men der kanskje man misbedømmer da den er vanskeligere å løfte på grunn av at den er mer uhåndterlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.