Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.582 innlegg
Under sperrebåndet feller man jo ofte inn en bjelke (på høykant) i stenderne, denne plasseres noen ganger nærmest utsiden av huset, og noen ganger nærmest innsiden, finnes det noen filosofi bak hvilken av metodene man bruker, eller kaster man mynt?
Jeg vil huske at det har betydning og jeg tror nesten at det er på innsiden man skal ha den ...
Men jeg skulle ønske at noen bekrefter, for idiotsikker er absolutt ikke.
Hvorfor... Skulle kunne tenke meg at det kan være fordi takstoler og etasjeskiller fører større kraft nedover mot den oppregulerte veggen på innsiden av stenderne. (i.e. pga at etasjeskilleren bøyer seg og legger mest tyngde på innsiden og kanskje til og med løfter litt på utsiden).
Men noen ...? Byggmesteren, du vet vel ??
Men jeg skulle ønske at noen bekrefter, for idiotsikker er absolutt ikke.
Hvorfor... Skulle kunne tenke meg at det kan være fordi takstoler og etasjeskiller fører større kraft nedover mot den oppregulerte veggen på innsiden av stenderne. (i.e. pga at etasjeskilleren bøyer seg og legger mest tyngde på innsiden og kanskje til og med løfter litt på utsiden).
Men noen ...? Byggmesteren, du vet vel ??
Siterer Byggaren fra en annen tråd:
imported_Byggaren skrev:Joda. Det spiller visst en rolle hvilken side bæringen ligger på. Den skal ligge på innsiden av tre grunner. Den ene er at det er bedre å få varmeisoleringen på utsiden, dvs. motvirke kulden så fort som mulig. Den andre er at takstolene (som ikke ligger over en veggstender) får kortere spv. og vinkelendringen i opplegget tas opp riktig. Den tredje er at det er bra å ha noe treverk å feste reformbeslagene for gardinoppsettet i bak gipsen.
__________________-
Byggaren
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.582 innlegg
Takk for svar, interessant, det med isoleringen hadde jeg fundert på om det ikke kunne være slik.
Har nå gått gjennom alle laftede hus jeg har tilgang til bilder av:
av 11 hus, har 7 av dem på utsiden, og 4 på innsiden...
Fiskarheden har i den samlingen 4 hus, og av dem har 3 på utsiden.
Har nå gått gjennom alle laftede hus jeg har tilgang til bilder av:
av 11 hus, har 7 av dem på utsiden, og 4 på innsiden...
Fiskarheden har i den samlingen 4 hus, og av dem har 3 på utsiden.
Interessant...Snailman skrev:Takk for svar, interessant, det med isoleringen hadde jeg fundert på om det ikke kunne være så.
Har nå sjekket gjennom alle løsvirkes hus jeg har tilgang til bilder på:
av 11 stk hus, har 7 stk dem på utsiden, og 4 stk på innsiden...
Fiskarheden har i den samlingen 4 stk hus, og av dem har 3 stk dem på utsiden.
Jeg har også noen ganger sett på det på løsvirkesbyggerier, ikke telt hvor mange men vel merket at noen har på utsiden og noen på innsiden. Jeg antar at det ikke har så veldig livsavgjørende betydning.
Men de anførte grunnene er nok for meg til å velge innsiden. Om nå ikke noen kan presentere noen hyggelig grunn til å velge utside.
Medlem
· Jämtland
· 33 innlegg
Har hørt at det ikke skal spille så stor rolle, men det er å foretrekke å ha den på innsiden for å lette skruing av gips/osb og eventuell taklist.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.582 innlegg
aha, da stemmer ikke mine tall ovenfor helt, ditt hus var nemlig et av de jeg regnet med..
men jeg har faktisk bilder av et hus typ domherren (et symmetrisk hus) som har et par bærende innervegger som man stiller takstoler på og det hadde dem innover på høyresiden og utover på venstresiden (eller omvendt) Men ellers har man vært konsekvent rundt ytterveggene på hele huset sitt, og det har vel du også, om man ser på etasjeplanene hver for seg
men jeg har faktisk bilder av et hus typ domherren (et symmetrisk hus) som har et par bærende innervegger som man stiller takstoler på og det hadde dem innover på høyresiden og utover på venstresiden (eller omvendt) Men ellers har man vært konsekvent rundt ytterveggene på hele huset sitt, og det har vel du også, om man ser på etasjeplanene hver for seg
Hehe, jeg liker stabile konstruksjoner!
Jo, utsiden var ifølge K-tegningen og innsiden kom til etter en "på stedet diskusjon" med konstruktøren angående avveksling over en større dør/vindusparti. Jeg ville ikke ha noen synlig utstikkende veggstender mellom vinduskarmene, bare en tynn list. For å da kunne garantere bæreevnen på veggen ble det satt opp doble K24 45*220 på høykant - så fikk det rett og slett bli sånn i resten av huset også. Klart, det blir litt mindre isolasjon, men jeg har normalt 45+170+45 så det holder likevel!
Jo, utsiden var ifølge K-tegningen og innsiden kom til etter en "på stedet diskusjon" med konstruktøren angående avveksling over en større dør/vindusparti. Jeg ville ikke ha noen synlig utstikkende veggstender mellom vinduskarmene, bare en tynn list. For å da kunne garantere bæreevnen på veggen ble det satt opp doble K24 45*220 på høykant - så fikk det rett og slett bli sånn i resten av huset også. Klart, det blir litt mindre isolasjon, men jeg har normalt 45+170+45 så det holder likevel!
Jeg ville først høre hva du hadde å si
, men ellers synes jeg at utsiden passer bra på øvre plan med din konstruksjon der takstolene belaster ytterkantene i stedet for innerkantene som ville vært tilfelle med vanlige takstoler.
På nedre plan bra av samme grunner som allerede nevnt.
Men det er bare mine refleksjoner, om takstolene ligger på en regel så skal det nok ikke spille noen rolle...
På nedre plan bra av samme grunner som allerede nevnt.
Men det er bare mine refleksjoner, om takstolene ligger på en regel så skal det nok ikke spille noen rolle...