M
angående "spør eksperten" her, ettersom man ikke kan kommentere:

http://www.byggahus.se/bygga/230913-halmbalshus

Det ville jo være passende om en ekspert på halmbalshus svarer på spørsmålet og ikke noen som må gjette seg frem.

Halmbalene er i disse husene kilt inn, sydd sammen med ståltråd og hønsenetting rundt som fungerer som armeringsnett for pussen. Jeg ser ingen problemer med at båndene på ballene skulle løsne da balene er fikserte på alle mulige måter og jeg antar at man regner med betydelig lengre levetid enn 20 år på disse husene.

Jeg kommer tilbake til dette når jeg har spurt de jeg kjenner som er riktige eksperter på dette, så vi også slipper mine, smått kvalifiserte men likevel, gjetninger.

MaxPax skrev:
Halmballene er i disse husene klemt sammen, sydd sammen med ståltråd og hønsenetting rundt som fungerer som armeringsnett for pussen.
I Europa er det sjelden slik fordi de fleste hus males med leire- eller kalkpusser og de fester direkte på halmen. I (Nord)Amerika brukes det derimot mye sementpuss, og da må det brukes hønsenetting eller lignende.

Jeg har tenkt på spørsmålet og tror ikke det blir noe problem. Selv om ballene ikke holdes på plass av hønsenetting, holdes de på plass av hverandre og av pussen, så jeg tror at selv om ballnørene ryker, vil ballene holde sin form.
Siden det knapt finnes hus med den typen snor som er eldre enn 30 år, er det likevel litt tidlig å gi noen garanti.

M
haavard skrev:
MaxPax skrev:
Halmballene er i disse husene klemt sammen, sydd sammen med ståltråd og hønsenetting rundt som fungerer som armeringsnett for pussen.
I Europa er det sjelden slik fordi de fleste hus pusses med leire- eller kalkpuss, og de fester direkte på halmen.
Hvor får du det fra? Halmballhusene jeg har vært med å bygge, som flere av mine nærstående og venner bor i, og også foreleggene til disse er bygget akkurat slik her i Sverige, med leirmørtel. Ingen i våre kretser, hva jeg har hørt i alle fall, går inn for å pusse uten hønsenettingen. Det handler ikke så mye om at pussen fester bedre, men at den armeres.

Sist redigert av en moderator:
De hus jeg har sett har ikke nett.

Et søk (søker slik at jeg får opp skandinaviske og tyske sider, ikke engelske) gir mange bilder uten nett, men bare ett med.

Jeg har bøker hjemme der jeg er ganske sikker på at det står om dette, men kommer ikke til dem før tidligst i morgen.

Sverige
Gruppe mennesker jobber på en husfasade laget av halm og tre, hvor de bruker nett for å binde sammen puss. Ulike verktøy og materialer ligger rundt.

Norge
Veggen til et bygg under konstruksjon, dekket med et nett som holder på plass et lag av puss eller stukkatur over treverket og halmen.

Norge (bygget av noen fra Nederland)
Bygning under konstruksjon med halm og netting, stiger lent mot veggen, blå himmel i bakgrunnen.

Tyskland (?)
Person legger leirepuss på vegg av halmballer, sikret med et nett for støtte.

Tyskland (?) Her er det et nett over virket der det er vanskelig å binde sammen pussen (Tre og halm beveger seg forskjellig)
En vegg laget av halm og tre med et nett over, og puss som er påført overflaten.

Tyskland (?) Til slutt bildet med nett for å vise hvordan det ser ut.
Halmtak med grønt nett og påført puss over, viser hvordan netting brukes for å sikre pussets hold på halmstrukturen i bygg.

MaxPax skrev:
angående "spør eksperten" her, siden man ikke kan kommentere:

[lenke]
Jo, du kan kommentere i Spør eksperten?

M
Marlen Eskilsson skrev:
Jo, du kan kommentere i Spør eksperten?
Ser ikke noe felt for det. Rett etter svaret kommer "De sist besvarte spørsmålene:" med en harrang spørsmål og under det det svarte feltet med artikkelbeskrivelser...

M
haavard skrev:
De hus jeg har sett har ikke nett.
Hvor nøye har du sett? Har du deltatt i byggninger selv? Visst finnes det massevis av forskjellige fremgangsmåter og det finnes sikkert folk som pusser leirepuss på halmballer uten nett, men men. Du virker som du har bestemt deg for at ingen i Europa noen gang bruker nett men det får stå for deg.

...Det går allt å finne bilder der man ser nettet ordentlig også. Fra sverige...
Eldre par arbeider med å påføre leirepuss på en vegg av halmballer, med nett synlig under pusslaget. De er utendørs ved et halmhusprosjekt.

Så klart det finnes, men da for at folk har lest halmteori fra USA.
Dessuten er jeg skeptisk til å kle inn huset i nett og i prinsippet gjøre det til et Faradays bur.

M
Nja, faradaybur blir det ikke, man har jo dører, vinduer, tak og gulv uten nett.

Spør en bonde, hen er nok eksperten i dette tilfellet. Et ordinært balsnor (balband, pressgarn) er enten av sisalgarn (naturprodukt) som holder lenge om det ikke utsettes for fukt, eller av syntetmateriale (polyester?) som holder veldig lenge om det ikke utsettes for sol. Ingen av materialene er attraktive for noen som helst kryp.

Building with straw av Gernot Minke og Friedmann Mahlke:
Compared to earth render, cement plaster is fairly brittle and crack will develop more easily as a result of movements of the substructure, wind loads or creeping of the bales. They should therefore be reinforced with glass fibre or metal meshes.

M
Jajaja, jeg vet at du tror at ingen noensinne netter leirbrukspussede halmbalhus. Det får du tro om du vil, men tråden handler om snørene. Jeg kommer tilbake til dem.

Hvor har jeg sagt det? Klart det finnes folk som bruker nett til leirpuss.
Det jeg sier (og som jeg har støtte for) er at de gjør det unødvendig.

Mulig at tråden handler om snører - og det er en interessant diskusjon.
Det var når du la inn feil parametere jeg var nødt til å fortelle hvordan det egentlig er.

M
haavard skrev:
Hvor har jeg sagt det? Klart det finnes folk som bruker nett til leirpuss.
Hva jeg sier (og som jeg har støtte for) er at de gjør det unødvendig.

Mulig at tråden handler om snører - og det er en interessant diskusjon.
Det var når du la inn feil parametere jeg måtte fortelle hvordan det egentlig er.
Okei. Jeg skal presisere mitt første innlegg. I første omgang har ikke hønsenettingen med pussen å gjøre, selv om det armerer og dermed stabiliserer dette laget. Det var vel fordi jeg nevnte at det fungerer som armeringsnett for pussen som du reagerte antar jeg...

Som jeg skrev så syr man (om man nå bygger på den måten som de jeg kjenner gjort) sammen halmbalene med ståltråd og hønsenetting rundt. Dette stabiliserer og komprimerer hele konstruksjonen og har blitt gjort av mange her i Norge i 15 år, kanskje lenger. Nedenstående film viser hva jeg mener, fra 3.40 og fremover. Se gjerne hele filmen og del 2, de viser hvordan mange bygger halmhus her i Norge. I hvert fall på vestkysten er denne metoden utbredt:

http://www.youtube.com/watch?v=I0algytbks4

"Feil parametere" vet jeg ikke om jeg vil si, andre parametere enn man får frem hvis man studerer emnet teoretisk kanskje, men faktum er at mange som brenner for dette i de kretsene jeg kjenner til bryr seg lite om å publisere alt de gjør på internett hele tiden uten foretrekker å faktisk bygge husene og deretter leve i dem. "Hvordan det egentlig er" - jeg vet ikke helt, det er vel forskjellig for forskjellige personer.

Sist redigert av en moderator:
Jeg var faktisk hjemme hos Franz Yzermans (filmskaperen) da jeg gjorde mitt eksamensarbeid.
Dessverre (for denne diskusjonen) var ikke bruk av nett noe vi diskuterte.

Balsnorer:

Når jeg laget åpninger for dører/vinduer kappet jeg ballene uten å gjøre noe med snorene. De sto ikke åpne mer enn maks noen timer før jeg satte inn rammene, men det var ikke antydning til ras.

En person i rød genser står på en stige og kutter et hull i en vegg laget av halmballer med en motorsag.

Innendørs halmvegger under bygging med en åpning dekket av en presenning, stige og verktøy på gulvet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.