Vi er i ferd med å totalrenovere loftet i vårt gamle hus. Det er lav standard og stort behov for modernisering. I forbindelse med dette tenkte vi å fjerne de tre sektjonsradiatorene og erstatte med vannbåren gulvvarme. Dette skal kombineres med vannbårne radiatorer i etasje 1. Spørsmålet er hvor bekymret man skal være for kaldtrekk? Vi har 2 vinduer som er originale to-glass fra 30-tallet da huset ble bygget. Er det noen som har erfaring med noe lignende?
Bare naturlig ventilasjon. Og knapt noen friskluftsventiler i det hele tatt i dag. Men det får vi fikse under renoveringen.
Problemet med konvertering til gulvvarme i eldre hus er at det ofte trengs høyere effekt enn det gulvvarmen klarer å levere. Man kan regne med at gulvvarme gir ca. 40W/m2 og i mange eldre hus kreves det mye mer enn det. Gjør en effektbehovsberegning før eventuelle radiatorer demonteres. Jeg har vært på så mange oppdrag gjennom arbeidet der den boende tror det er noe feil på gulvvarmesystemet men det bare er mangel på effekt som er problemet. / Björkskär
JanneJanne123
Huseier
· Stockholm
· 2 907 innlegg
JanneJanne123
Huseier
- Stockholm
- 2.907 innlegg
Om radiatorene som jeg gjetter sitter under vinduene deres tas bort, tror jeg dere vil oppleve kondens på innsiden av vinduene på kalde vinterdager, gitt at det er så gamle vinduer vi snakker om. Jeg hadde ikke fjernet radiatorene, synes det er vakkert i eldre hus og at gulvvarme føles litt feil, men det er min personlige mening og vi er alle forskjellige.
Rett og slett bytt vinduer vil jeg si. Kanskje tilleggsisolere i hvert fall litt på innsiden. TS sa jo stort behov for modernisering og da tenker jeg at man uansett bytter vinduer, tetter veggen, åpninger mm. Isolerer mellom stendere, om ikke det er gjort og kanskje mer om det går.BirgitS skrev:
Klikk her for å svare