Hei!
Jeg skal legge gulvplater i et rom og har vurdert å kjøpe Combinett fra Swedspan: http://www.se.swedspan.com/website1/1.0.1.0/15/1/

Når jeg leser monteringsanvisningene, virker det som om man må ha stendere/kottlinger langs alle fire veggene. Er det sånn? :O

Jeg mangler kottlingene (er det så det heter?) som er markert i rødt i dette bildet:

Trengs disse virkelig? Spontant føles det som om jeg har misforstått... Hvorfor skulle de være nødvendig? Holder det ikke med de vanlige gulvbjelkene, som det er cc60 mellom?

Hvis de trengs, hvordan får jeg dem på plass? En bjelkesko tar jo plass i bredden og kan umulig plasseres slik at bjelken kommer parallelt med ytterveggen. Nå er jeg bare forvirret...

Hvordan har dere gjort?

Takk på forhånd.

mvh
Carl-Johan

Du bør ha støtte på alle sider, ellers er det risiko for at gulvet fjærer ned rundt kantene når man belaster det. Du kan feste kortlinger som du har tegnet, f.eks. ved å skråspikre dem fast.

Ja, de trengs. Skråspik/skru eller sett små vinkelbeslag med ankerspik/skru.

Takk for svarene.

Men jeg kommer jo bare til å få tilgang til å skråspikre/skru fra én side på de kortlingene som kommer til å ligge an mot ytterveggen. Ytterveggen er jo liksom i veien. Bruker man ikke å skråspikre fra to sider?

Du trenger ikke ha samme dimensjon på svillene som gulvbjelkene.

Gulvbjelkene er på ca 70x195 mm. Hva er passende dimensjon for kortlinjer?

Men jeg er fortsatt ikke med på hvordan jeg skal feste kortlinjene. Må man ikke skråspikre fra to sider? Det går jo ikke når ytter- og innervegger er i veien. Eller kan jeg skråspikre fra bare én side? Holder det?

Skråspikre er når man spikrer 45 grader (typ inn mot hjørnet).

Sist redigert:
Innvendige bjelkesko! Der ser man! Jeg visste vel at det fantes noe som løste problemet!

Takk for hjelpen alle.

Aha, det hadde en av selgerne på Hedins ingen peiling på at det fantes. :)
Da har man lært noe nytt, igjen - takk.

Et kontrollspørsmål bare: Holder det at jeg skrur i kortlengen i den innvendige bjelkeskoen fra én side, eller? Ellers så faller jo også denne ideen med at ytterveggen jo er i veien.

Den kommer jo til å festes bra i sponplaten med et antall skruer, platen sitter dessuten i de riktige bjelkene. Kortlingen trenger egentlig bare å sitte fast så den ikke flytter på seg før du får i skruene gjennom sponplaten. Når den først sitter fast i platen så gjør den jobben sin, å stive opp platen.

Mja, da får man nok trekke i en gjeng ekstra skruer. Den typen av skrue og det antall som specas er ikke ment for disse lastene...

carl-johan skrev:
En kontrollspørsmål bare: Holder det med at jeg skrur i bjelkeskoen fra en side, eller? Ellers så faller jo også denne ideen med at ytterveggen jo er i veien.
Så lenge du justerer inn bjelkeskoene så reglen bunner i bjelkeskoen, så er det ikke noe problem å bare skru fra én side.

Et tips er å montere bjelkeskoen litt for lavt, og deretter shimse opp med avstandsskiver, typ disse:
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=4512&n=10

Det pleier å gå enklere og raskere enn å ligge på kne og forsøke å få X-antall bjelkesko på nøyaktig høyde.
Begynn deretter med å trekke en ankermutter gjennom undersiden på bjelkeskoen gjennom skivene for å være sikker på at de ikke kan krype ut i framtiden.

Man kanskje ikke heller trenger å sette bjelkeskoen og stubbloftet akkurat inntil veggen. Setter man den et stykke ut så kommer man jo til med en skrumaskin, og man står jo ikke akkurat og hopper på gulvet de nærmeste 5-10 centimeterne fra veggen. Eller tenker jeg feil?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.