Tenker for tiden på hvordan jeg hensiktsmessig kan bygge opp gulvet før baderomsrenoveringen og vil få litt tilbakemelding og tips rundt hvordan jeg har tenkt hittil. Vil helst ha muligheten til å legge fliser og vil dermed, som de fleste andre, oppnå en godkjent, lett og stiv konstruksjon til en "vettig" kostnad.

Tenkekonstruksjon
- Fliser
- Tettesjikt
- Flytsparkel 30-50 mm
- Vannbåren gulvvarme 16 mm (alt 12 mm)
- 2.5 mm armeringsnett
- EPS-betong ca 140 mm med armerings- jern/nett
- Plastfolie
- Stålbjelke/støpt bunn (innertak kjeller)

Sluk og avløp tenkte jeg slippe rett ned i kjelleren og koble sammen der for å slippe å ha den i etasjeskillet og betongen.
Tverrsnitt av gulvkonstruksjon med EPS-betong, armeringsnett, flytspackel, varmeledning og bjelker, brukt i baderomsrenoveringsdiskusjon.

Rommet er 10,2 m2 (3,3 x 3,1 m) (stålbjelkenes spennvidde 3.1 m)
Bilde av et rått rom med uferdig tregulv, en stige, en spade, en blå verktøykasse og planker plassert på gulvet.

Er det mulig å gjøre på denne måten uten å risikere setninger? Tåler stålbjelkene som underlag å holde platen av EPS-betong (legg merke til at jeg ikke får en stålbjelke rett under EPS'en på siden mot nærliggende rom)?

Jeg har ingen oppfatning om bæreevnen i disse stålbjelkene, men viss svikt finnes så klart i gulvet i øvrige deler av huset. Legger ved omtrentlige mål på bjelke. Den støpte bunnen mellom bjelkene er sannsynligvis ca 6 cm tykk og ganske så sprø/porøs så bæreevnen i den er jeg tvilsom over.
Stålbjelkeprofil med detaljerte mål: total høyde 80 mm, bredde 80 mm, toppdel 38 mm bred og 20 mm høy, vertikal del 14 mm bred, bunnplate 35 mm bred.

Ville man i dette tilfellet tjene noe i bæreevne ved å reise opp etasjeskillet med 45x145 mm på cc300 hvilende mot stålbjelkene og deretter fylle med EPS, det er kanskje til og med nødvendig?
Tverrsnitt av gulvkonstruksjon for baderomsrenovering med flytsparkel, EPS-betong, armering og spillvannsledning, med merknader.

Hvordan ville dere resonnere? Takk for svar. Fyller på med info om det er noe jeg har glemt eller noe som trenger å klargjøres.

• Sideprofil av baderomsgulvkonstruksjon, inkludert stålbjelker, EPS-betong, armeringsnett, flytende gulvvarmerør og flislagte overflater.
  • Gulv under renovering med tre stålbjelker i betong, noen treplanker ved siden og et håndverktøy. En kabel ligger på gulvet.
  • Trerammer, innpakningspapir og handleposer på et uferdig gulv. Verktøykasse og stiger delvis synlig i bakgrunnen.
  • Linjal måler avstand fra underkant av stålbjelke til bunnen av bygningskonstruksjon, ca. 6 cm.测量разме于高ст样和底 пол, примерно 6 см.
  • Bilde av en målestokk som måler en tykk stålbjelke, med treverk i bakgrunnen. Målingen viser ca. 8 cm. Passer til bad- og byggkontekst.
  • Stake og målebånd brukes til å måle dybde på ujevnt betonggulv under renovering, med en svart kabel i bakgrunnen.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.