Hei!
Holder på og river bort sponplatene i badet.
Men jeg reagerer på at man har kortelet inn mot veggen veldig svakt, se bilde.
Hva bør man ha som dimensjon?
Jeg skal legge ny gulvspon og på det flytmasse og fliser.
Skal også ha et boblebad i badet
Du gir for få opplysninger for å kunne gi et godt svar. Viktigst å få vite er dimensjonene på gulvbjelkene, c/c avstand og lengde (spennvidde), samt opplysninger om boblebadet. Den belastningen på baderomsgulvet som du planlegger krever kanskje større grep enn kortling. Den "kortling" som vises på bildet ser mer ut som en form for spikerregel.
Hei!
Det er 220/45 bjelker, forkortingene er 45x45 eller 45x70 og bare spikret C-C 600 mm mellom bjelkene.
Spennvidden er ca. 8 meter, men jeg tror at veggen i midten av huset er bærende og da har vi en spennvidde på ca. 4 m.
Badet ligger lengst ut i ytterkant av spennvidden og har målene ca. 2,5x2,7.
Jeg finner ingen vektopplysning om bassenget, men det har et volum på 388 L.
Til dette kommer ca. 4 cm flytsparkel i snitt + fliser.
Det er ingen enkel operasjon å fortette bjelkene, da det er et ganske lite bad og det kommer opp installasjoner i gulvet som avløp og vannledninger.
Jeg hadde tenkt å sette inn en støtte med 120x45, men det er kanskje for svakt?
Er det i andre etasje? Sjekk gjerne med ditt forsikringsselskap om de godkjenner et slikt badekar i andre etasje, noen selskaper har begrensninger på det.
Når du kjører med fiberforsterket og armeringsnett, så er den kaken mer eller mindre selvbærende i et 4 cm sjikt om det er skråstilt på 600cc. Du har et badekar som tar 388l (1L vann = 1kg) dvs 388kg + badekarets vekt 50kg pluss en person 65kg. Så vekten der karet kommer til å stå er minimum 500kg fordelt på badekarets overflate. Om jeg var deg ville jeg likevel brukt 220x45 og med cc 300. Da trenger du "bare" å sette inn ekstra bjelker mellom de eksisterende. Du gjør dette selv, og timene koster deg ingenting samt at forskjellen i prisen for materialer er så ekstremt ubetydelig.
Når du skal legge fliser på overetasjen, så vil du absolutt ikke at gulvet svikter bare fordi du sparte på regelavstanden. Svikter gulvet vil flisene sprekke og fugene likeså med ødelagt tettesjikt som følge. Huset kan bevege seg av flere årsaker. Jeg antar at du også har avløpet tatt ut i bjelkelaget og den hulltagningen i seg selv vil også forringe stivheten om du setter 600cc.
Gjør det skikkelig så har du et baderomsgulv som vil være feilfritt hele din levetid ut. Nå har du fått mitt forslag / snekker.
Når du kjører med fiberforsterket og armeringsnett så er den kaken mer eller mindre selvbærende i et 4cm sjikt om det er gjort med 600cc.
Du har et badekar som tar 388l (1L vann = 1kg) dvs 388kg + vekten av badekaret 50kg pluss en person 65kg. Så vekten der karet kommer til å stå er minimum 500kg fordelt på badekarets overflate.
Hvis jeg var deg ville jeg da gått for 220x45 likevel og med cc 300. Da trenger du "bare" å sette inn ekstra bjelker mellom de eksisterende. Du gjør dette selv, og timene koster deg ingenting samt at forskjellen i prisen for materialene er så ekstremt ubetydelig.
Når du skal legge flis på overetasjen så vil du absolutt ikke at gulvet skal svikte bare fordi du har spart på bjelkeavstanden. Svikter gulvet vil flisene sprekke og fugene likeså med ødelagt tetningssjikt som resultat. Huset kan bevege seg av flere grunner.
Jeg antar at du også har avløp tatt ut i bjelkelaget og de hullene i seg selv vil også svekke stivheten hvis du setter 600cc.
Gjør det ordentlig så har du et baderomsgulv som vil være feilfritt hele livet ditt.
Nå har du fått mitt forslag / snekker.
Ja, sånn blir det, drar og kjøper bjelker i morgen.
For å feste bjelkene må jeg korte ned slik at endene på bjelkene blir festet i disse. På noen annen måte kan jeg vel ikke gjøre det?
hvordan mener du? Forstår ikke helt hvordan/hva du mener med korte sånn at endene...
Er det Kotla du mener? Antar du sikter til at du vil skru en kottling på eksisterende motgående bærbjelke og så sideskru bærbjelken i endetre på kotlingen i målkjeden 300cs. I så fall går det selvsagt bra. Ikke glem å også skråskru diagonalt sånn at endetre på gulvbjelkene festes også til den eksisterende bærbjelken og ikke bare i kottlingen ELLER så sette forsterkete vinkelbeslag på hver side av bjelken. Husk at hvis du velger å kjøre kottlingvarianten så skal alt som skrus tre mot tre limes. (går bra med vanlig standard trelim)
hvordan mener du? Forstår ikke helt hva du mener med korte så at endene...
Jeg mener at de eksisterende bjelkene fortsetter utenfor badet, så det er ikke noe annet å gjøre som jeg ser enn å kortle mellom c-c 600 stenderne og feste de nye bjelkene i disse når jeg fortetter.
Da skrur du en kottling mellom hvert fag på 600 ved din eksisterende vegg. Da har du også noe å skru gulvsponet i som går mot veggen. Så går du mot disse kotlingene med de ekstra bjelkene du setter inn med cc 300.
klart =)
Har du noen støttepunkt nedenfra som kan støtte opp gulvet på, så bruker du den.
Ellers hvis jeg forstår det riktig nå, så er dine baderomsvegger helt frittstående og støttes ikke opp av eksisterende vegg fra etasjen under.
Men dette vil fungere fint for deg.
Da skrur du en kottling mellom hver bås på 600 ved din eksisterende vegg. Da har du også noe å skru gulvspånet i som går mot veggen. Så går du mot disse kotlingene med de ekstra bærlinjene du stopper i med cc 300. klart =)