Nissens
A Agi skrev:
Hatt nøyaktig samme problem på 2 ytterdører. Glipper i hjørne ved låssiden.
Dørbladene hadde slått seg.
Ble 2 nye på reklamasjon
På bildet ser det dog ikke ut som at døren har slått seg, den virker å sitte skjevt sidelengs, ikke innenfra og ut…

Tomture61
NicklasP
Enkleste måten å se om døren sitter feil (skjevt) er fra utsiden.
Man sjekker avstanden mellom dørblad / karm.
Det går også an å høydejustere dørbladet.

• Liker
Nissens
  • Laddar…
Slik ser det ut utenfra.
Kikket på innsiden nå, og det skiller seg i målene når døren er i lukket posisjon (se de forskjellige sidene på bildene).
Der det måler ca 1,5 cm er ved låssiden.

Kan det da skyldes låsblekket snarere enn dørbladet?

• Dørkarm med synlige skjevheter ved låssiden, nær rød murvegg. Støv og litt skitt rundt skruene i karmen.
  • Dørrspalte måles med linjal, viser ca 1,5 cm ved låssiden. Bakken har trefinish og deler av teppe er synlig.
  • Måling av døråpningens mellomrom ved låssiden med linjal, viser ca 1,5 cm avstand mellom dørblad og karm.
Tomture61
NicklasP NicklasP skrev:
Sånn ser det ut utenfra.
Sjekket innsiden nå og det er forskjell i målene når døren er i lukket posisjon (se de ulike sidene på bildene).
Der det måler ca 1,5 cm er ved låssiden.

Kan det da skyldes låsblekket snarere enn dørbladet?
Det er sannsynlig at dørkarmen trenger justering slik at dørbladet (sannsynligvis) får en større avstand fra karmen oppe.
Man må være på stedet for å få en full oversikt over døren din.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Det sannsynlige er at dørkarmen trenger å justeres slik at dørbladet (sannsynligvis) får en større avstand fra karmen øverst.
Man må være på stedet for å få en full oversikt over døren din.
kan det rett og slett være på grunn av låsblekket allikevel siden jeg var nødt til å sette det med en liten distanse for at yale låsen skulle fungere?
Låsblekket satt helt tett inntil først, men da ble ikke yale låsen slått ut og låste døren.

• Låsblekk montert på en dør med tekst "ASSA ABLOY", vist fra siden.
NicklasP NicklasP skrev:
glipade det endast nere i högra hörnet eller uppe i hörnet också?
både oppe og nede på ene
Bare nede på andre

Tomture61
NicklasP NicklasP skrev:
kan det rett og slett være på grunn av låsblekket uansett siden jeg var nødt til å sette det med en liten distanse for at yale låsen skulle fungere?
Låsblekket satt helt tett inntil først men da feltes ikke yale låsen ut og låste døren
Nå ser jeg at din dør ikke lukkes til 100%
Er du hundre på at låsblekket hører til låskassen ?

Nå ser jeg at døren din ikke lukkes til 100%
Er du hundre på at låsebeslaget hører til låsekassen?
Yes! Tok beslaget som kom til Yale L3 som jeg monterte samtidig.
Problemet som oppsto var at "fallet" i låsekassen ikke fullt falt ut når beslaget var montert kant i kant, så jeg måtte sette det med en liten avstand fra kanten som vist på bildet.

S
NicklasP NicklasP skrev:
Yes! Tok blekket som kom til Yale L3 som jeg monterte samtidig.
Problemet som oppstod var at ”fallet” i låskassen ikke fullt falt ut når blekket var montert kant i kant så jeg måtte sette det med en liten distanse fra kanten som vises på bildet.
Du skulle hatt et sluttblekk med mindre pløsmått. Det heter 1487-1 i stedet for -2.

Er det samme målene oppe og nede? Hvis ja, så trenger du å justere karmen etter dørbladet. Hvis nei, så er det feil pløsmått på sluttblekket.

S sinuslinus skrev:
Du skulle hatt et sluttblikk med mindre pløsmål. Det heter 1487-1 istedenfor -2.

Er det samme mål oppe og nede? Om ja så trenger du å justere karmen etter dørbladet. Om nei så er det feil pløsmål på sluttblikket.
Oppe (høyre) så er det ikke samme mål som det er nede (høyre).
Regner da med at problemet oppstår fordi døren ikke dras igjen ordentlig, noe som betyr at jeg trenger å kjøpe et nytt låsblikk?
Det skal da monteres kant i kant og eventuelt justeres noe men da burde det tette til?

S
NicklasP NicklasP skrev:
Oppe (høyre) så er det ikke samme mål som det er nede (høyre).
Antar da at problemet oppstår fordi døren ikke trekkes ordentlig igjen, noe som betyr at jeg trenger å kjøpe en ny låsblekk?
Det skal da monteres kant i kant og eventuelt justeres noe, men da burde det tette til?
Da må du justere karmen. Hvis du flytter ut det nedre hjørnet så lukker dørbladet samtidig oppe og nede.

Kommer tilbake i denne tråden.
Har testet 1487-1 som har mindre pløsmål og ble bedre men ikke 100%.

Også kjøpt en 1489-11 justerbar men det passer ikke.

Jeg antar at det eneste som gjenstår å gjøre er å justere karmen via karmeskruene, eller?

Noen som kan danne seg en oppfatning og forklare hvilken/hvilke skruer jeg bør justere i så fall?

Bump, noen som kan gi noe nytt tips?
Begynner å bli kaldt som faen da det trekker inn kald luft :)

Tomture61
Om du har samme mål både oppe og nede ved låssiden, målet mellom dørblad / dørkarm, så finnes det ingen justering du kan gjøre på dørkarmens plassering.
Om dørbladet ikke går inn tilstrekkelig langt inn så det tetter ok, så har du kun låsblekket igjen.
Det er det eneste som kontrollerer hvor langt inn dørbladet går.

Om du har samme mål både oppe og nede ved låssiden, målet mellom dørblad / dørkarm, så finnes det ingen justering du kan gjøre på dørkarmens plassering.
Om dørbladet ikke går inn tilstrekkelig langt inn så det tetter ok, så har du kun låsblekket igjen.
Det er det eneste som kontrollerer hvor langt inn dørbladet går.
Ved låssiden skiller det ikke noe i målene. Se bilde 1 og 2.

Derimot ser det ut som at døren "heller" nedover mot høyre. Se bilde 3 og 4.

Kan det være årsaken?

• Linjal måler dørkarmens avstand fra gulvet, med teppe ved siden av.
  • Måling av dørkarmens bredde med en linjal ved låssiden.
  • En tommestokk måler avstanden fra dørrkarmen til døren ved låssiden, viser 7 cm.
  • En linjal brukes for å måle avstanden fra kanten av en dør til dørkarmen, viser jevnt mellomrom ved låssiden.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.