8.886 lest ·
35 svar
9k lest
35 svar
Glippe ytterdør
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 194 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.194 innlegg
Det er sannsynlig at dørkarmen trenger justering slik at dørbladet (sannsynligvis) får en større avstand fra karmen oppe.NicklasP skrev:
Man må være på stedet for å få en full oversikt over døren din.
kan det rett og slett være på grunn av låsblekket allikevel siden jeg var nødt til å sette det med en liten distanse for at yale låsen skulle fungere?Tomture61 skrev:
Låsblekket satt helt tett inntil først, men da ble ikke yale låsen slått ut og låste døren.
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 194 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.194 innlegg
Nå ser jeg at din dør ikke lukkes til 100%NicklasP skrev:
Er du hundre på at låsblekket hører til låskassen ?
Yes! Tok beslaget som kom til Yale L3 som jeg monterte samtidig.Tomture61 skrev:
Problemet som oppsto var at "fallet" i låsekassen ikke fullt falt ut når beslaget var montert kant i kant, så jeg måtte sette det med en liten avstand fra kanten som vist på bildet.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 012 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.012 innlegg
Du skulle hatt et sluttblekk med mindre pløsmått. Det heter 1487-1 i stedet for -2.NicklasP skrev:
Er det samme målene oppe og nede? Hvis ja, så trenger du å justere karmen etter dørbladet. Hvis nei, så er det feil pløsmått på sluttblekket.
Oppe (høyre) så er det ikke samme mål som det er nede (høyre).S sinuslinus skrev:
Regner da med at problemet oppstår fordi døren ikke dras igjen ordentlig, noe som betyr at jeg trenger å kjøpe et nytt låsblikk?
Det skal da monteres kant i kant og eventuelt justeres noe men da burde det tette til?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 012 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.012 innlegg
Da må du justere karmen. Hvis du flytter ut det nedre hjørnet så lukker dørbladet samtidig oppe og nede.NicklasP skrev:
Kommer tilbake i denne tråden.
Har testet 1487-1 som har mindre pløsmål og ble bedre men ikke 100%.
Også kjøpt en 1489-11 justerbar men det passer ikke.
Jeg antar at det eneste som gjenstår å gjøre er å justere karmen via karmeskruene, eller?
Noen som kan danne seg en oppfatning og forklare hvilken/hvilke skruer jeg bør justere i så fall?
Har testet 1487-1 som har mindre pløsmål og ble bedre men ikke 100%.
Også kjøpt en 1489-11 justerbar men det passer ikke.
Jeg antar at det eneste som gjenstår å gjøre er å justere karmen via karmeskruene, eller?
Noen som kan danne seg en oppfatning og forklare hvilken/hvilke skruer jeg bør justere i så fall?
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 194 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.194 innlegg
Om du har samme mål både oppe og nede ved låssiden, målet mellom dørblad / dørkarm, så finnes det ingen justering du kan gjøre på dørkarmens plassering.
Om dørbladet ikke går inn tilstrekkelig langt inn så det tetter ok, så har du kun låsblekket igjen.
Det er det eneste som kontrollerer hvor langt inn dørbladet går.
Om dørbladet ikke går inn tilstrekkelig langt inn så det tetter ok, så har du kun låsblekket igjen.
Ved låssiden skiller det ikke noe i målene. Se bilde 1 og 2.Tomture61 skrev:
Om du har samme mål både oppe og nede ved låssiden, målet mellom dørblad / dørkarm, så finnes det ingen justering du kan gjøre på dørkarmens plassering.
Derimot ser det ut som at døren "heller" nedover mot høyre. Se bilde 3 og 4.
Kan det være årsaken?