S
Vil støpe igjen i kjelleren etter å ha byttet avløp. Jeg lurer på hvilket materiale jeg skal bruke og hvilket som er bra og stabilt.
Vedlagt bilde.

• Hull i kjellergulv med synlig avløpsrør og grusomslag, forberedt for støping etter rørbytte. Tilstøtende fliser og trepanel på vegg.
  • Kjellergulv med gravde områder, klart for å støpes etter rørbytte, ved siden av flislagt vegg og trepaneldør.
Grovbetong

Claes Sörmland
Eller finbetong om kaken er mindre enn 5 cm.

Betong er slitsomt å transportere hjem og blande, og makadam er enkelt å få hjem og skyfle i hullet. Så fyll opp med makadam slik at du ikke trenger å støpe en så tykk kake. Lettere å pigge opp senere også den dagen avløpet skal byttes neste gang.

• Liker
Värmelärlingen
  • Laddar…
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Betong er slitsomt å transportere hjem og blande, og pukk er enkelt å få hjem og skyfle i hullet. Så fyll opp med pukk slik at du ikke trenger å støpe en så tykk kake. Lettere å bryte opp senere også den dagen avløpet skal byttes neste gang.
Kan man fylle med lecakuler og så EPS-betong??

A
S Singh skrev:
Kan man fylle med lecakulor og så EPS- betong??
Nei det er ingen god idé, EPS betong skal dekkes med flytsparkel eller betong..
Fyll med makadam og støp like tykt som det var før med grovbetong og dobbelt opp med noen jern..

• Liker
cpalm og 1 annen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lecakuler gjør vel ingen skade sammenlignet med makadam?

A
Nei absolutt ingen skade, men ser ikke behovet for det, er vel et dyrere produkt med..

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Enklest og billigst fyller man opp med samme materiale man gravde opp.

• Liker
Lilla lådan og 2 andre
  • Laddar…
S
Rejäl skrev:
Nei absolutt ingen skade men ser ikke behovet av det, er vel et dyrere produkt med..
Hvilken størrelse makadam jeg skal kjøpe? Trenger jeg noen duk også legge på før eller etter?

A
Om du har 8/16 eller 16/32 spiller det ikke så stor rolle nei markduk er vel unødvendig om det ikke finnes der fra før..

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Betong er slitsomt å transportere hjem og blande, og pukk er enkelt å få hjem og skyfle i hullet. Så fyll opp med pukk slik at du ikke trenger å støpe en så tykk kake. Lettere å bryte opp også den dagen avløpet skal byttes neste gang.
Småsäck betong som leveres hjem på pall med lastebil er utrolig praktisk.
C cpalm skrev:
Enklest og billigst fyller man opp med samme materialet man gravde opp.
Javisst. Og bestiller hjem betong i småsäck som er lett å håndtere og blande.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
Og bland i kjelleren nær der du skal bruke betongen. Ikke utendørs.. Så slipper du å bære vann.

C
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Og bland i kjelleren nær der du skal bruke betongen. Ikke utendørs..
Den som har ansvar for rengjøringen i husholdningen kan derimot ha en avvikende mening 😉

C cpalm skrev:
Den som tar seg av renholdet i husholdningen kan imidlertid ha en annen oppfatning 😉
Hvis jeg ser på bildene, ser det ikke ut til å være noe problem...

• Haha
Ericplumber og 2 andre
  • Laddar…
Jeg fylte med Leca. Smidig å kjøpe noen sekker sammenlignet med å få en lass med knust stein hjem. Så brukte jeg grovbetong ca 10cm, la en tynn isopor imellom så ikke betongen forsvant ned i lecaen. Blandet ute og kjørte trillebår inn. Smidig om man forbereder en blandestasjon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.