Jeg hadde tenkt å la støpe et badekar i vår kjeller samt en lang benk å sette vask mm på. Hva skal jeg tenke på i valget av materialer og blandinger? Jeg vil jo ha det så jevnt og mykt som mulig. Har vurdert tadelakt, men det er ganske dyrt samt man bør nok ha en spesialist som utfører det for en.

Selv ville jeg nok murt i Lecablock eller lettbetongblokker og deretter fylle ut hjørner med en klissete hjemmeblanding, pusse hele greia og til slutt overflatebehandle med en slags maling og/eller vanntetting. Er nok ikke helt lett å få til et godt resultat dog.

Det finnes flere sider på engelsk med eksempler på støpte badekar, vasker mm. Hygieneaspektet er jeg ikke det minste bekymret for, ikke utformingen heller. Det jeg vil vite er hvilket materiale jeg skal bruke for at det skal bli bra. Jeg har forstått at det gjelder å armere, riste så det blir kompakt/setter seg ... hva mer? Har sett veldig fine lakkinger/impregneringer. Er det noen som har erfaring med forskjellige metoder, merker osv?

Jeg ville murt med lecablokker.
Utsiden kan du pusse, behandle med tadelakt, eller hva du nå vil.
På innsiden hadde jeg satt fuktbarriere og fliser.

/ Fredrik

Har nå fortsatt fundert og kan nå også tenke meg et badekar som er oppmurt og kledd med fliser/mosaikk innvendig. Har lest hva jeg har funnet her på forumet om lux-plater. Er dette et bra materiale å velge eller skal man mure opp med leca-blokker i stedet? Fordeler og ulemper med de forskjellige metodene? Prissforskjell?

du kunne jo støpe i betong og overflatebehandle med vanntett epoxy

Jeg har for meg at jeg har sett et sted på nettet at man kunne kjøpe badekar som var helt ferdige til å bade i... virket skikkelig praktisk...

En ting å tenke på er at en tung/massiv konstruksjon stjeler mye varme fra vannet.

fn76 skrev:
En ting å tenke på er at en tung/massiv konstruksjon stjeler mye varme fra vannet.
Eller bevarer varmen når det først er oppvarmet :). Kanskje gå an å støpe inn varmeslynger i betongen for å holde badevannet varmt lenge?

Noe som er veldig pent er betong som har blitt støpt mot en glatt overflate så den er riktig blank. Pleier å vises av og til i bygninger der man har rå betong og har fått det til bra. Men vanligvis er det alltid noen steder de har glemt og hvor grove steiner er synlige. Dårlig vibrering?

Så støpe med en fin betong uten en masse grov pukk i, og så kanskje slipe overflaten slik man sliper betonggulv? Det ville nok blitt ganske pent. Så en behandling med en eller annen olje eller lakk for å unngå absorbsjon av vann. Får du til en perfekt runding for kroppen å sitte på, kan man nok ligge og plaske der lenge. Spesielt med oppvarmet badekar så vannet ikke blir kaldt. d^_^b

KnockOnWood skrev:
Er ikke det jævlig uhygienisk i et badekar?

Fra [lenke]
"Man får en yta som är mer eller mindre krackelerad med små sprickor som inte syns förrän man tittar nära".

Jeg grøsser ved tanken på hva som gjemmer seg i alle de små sprekkene.

//KoW
I samme tekst står det: På grunn av tadelaktenes vannsikre egenskaper så egner den seg bra for fuktige miljøer som baderom og dusjer, men kan også brukes til vegger, gulv, ildsteder, bordplater, trappehus, søyler og andre ornamenter. Dens fløyelsglatte overflate og dekorative fremtoning gjør den til et unikt byggemateriale som er veldig vakkert.

• Flott grått badekar laget av tadelakt, med vegghyller og blomsterdekorasjon, designet for fuktige miljøer.
Når det gjelder varmeaspektet som Cem77 og fn76 nevner, lurer jeg på om man på en eller annen måte kan koble ildstedet (kassett, peis, innsats eller hva som passer best) til badekaret? Badet er ca. 4 m langt, og i det ene hjørnet skal badekaret bygges, mens i det andre hjørnet er skorsteinen der vi hadde tenkt å sette en form for ildsted. Mellom disse to vil det gå en støpt plate med en vask. Kan man sette et rør under den støpte platen/langs med gulvet som fører oppvarmet vann til badekaret? Jeg vet om en som varmer opp sitt vanlige basseng med sin store vedfyrte ovn, så på en eller annen måte burde dette fungere - men hvordan?

Hva koster Tadelakt og hvordan støper man med dette?

drnavajo skrev:
Hva koster Tadelakt og hvordan støper man med dette?
Den info som jeg har funnet i Sverige er fra www.tadelakt.se og fra Stiltje www.stiltje.se, hvor tadelakt koster 469:-/m2. Min erfaring med Stiltje er at det er dyyyrt, henvender seg til sommertilreisende fra Stockholm med en stor lommebok. Samme produkter de tilbyr kan man med litt leting finne betydelig billigere om man leter på nettet (og da mener jeg samme produkter og ikke enklere kopier).

Hjemmekatten har en tråd under "pool" der hun beskriver sitt støpte utendørsbad, der kan du nok få noen gode tips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.