I kjelleren er det et rom som nå skal få tre vegger fikset + gulv.

Hva skal vi sette på veggene - lekter av metall eller tre? Det samme på gulvet, tre eller metall, og gjerne hvorfor. Får nemlig ulike råd fra omgivelsene, og siden dette er vårt første forsøk på å fikse i huset, er det vanskelig å si ja/nei til familien.

Gipsplate på veggene - ja eller nei?

Male eller tapetsere på veggene?

Kommer til å legge et klikkgulv, men er det noe jeg bør tenke på?

Da vi har et veldig varmt hus, har vi nesten bestemt at ikke noe mellom vegg og plater skal isolere og varme opp rommet. Er det bra eller mindre bra med tanke på risikoen for mugg?

Håper på flere svar og at alle er enige med hverandre :D så det blir lett for oss.

Er det fuktig i kjelleren? Er den drenert?

MaZtoR skrev:
Er det fuktig i kjelleren? Er den drenert?
Hei, nei vår kjeller er ikke fuktig. Drenert for 15+ år siden. Utenfor kjellerboden har forrige eiere allerede gjort et rom men da med fliser på gulvet. Ulempen med det rommet er at det er veldig kaldt på gulvet, men det er det eneste problemet vi har der.

Regler og plater i kjelleren = fukt og mugg, dvs ABSOLUTT IKKE REGLER OG PLATER!!
På gulvet kun noe som tåler å være konstant litt småfuktig, dvs klinker el lignende.

Fotografen skrev:
Regler og plater i kjeller = fukt og mugg, dvs ABSOLUTT IKKE REGLER OG PLATER!!
På gulvet kun noe som tåler å være konstant litt småfuktig dvs fliser el lignende.
Okei, hvordan gjør man i stedet?
Hva med et klikkgulv med trekjerne på gulvet?

Du kan ikke legge tregulv på betong, det er som å be om problemer. I det minste ikke uten isolasjon, gulvvarme etc.

Hei MariaMinas,

Tror ikke du har valgt det aller enkleste prosjektet å begynne med, du vil sannsynligvis få like mange forskjellige svar som personer du spør. Alle hobbyrom som har blitt mugne i kjelleren er et resultat av hva som skjer når man lar fuktigheten fra kjellerveggene kondensere i et lag isolasjon uten skikkelig ventilasjon. Det er også det Fotografen m.fl. sier i sine svar.

MEN, det trenger ikke være et problem i alle tilfeller da det avhenger av mengden fukt som kommer gjennom vegg/gulv og hvor godt man har klart å ventilere rommet mellom plate/vegg og innervegger. Vårt hobbyrom har klart seg siden 60-tallet, for eksempel, nå har vi også isolert kjellerveggene på utsiden (isodrän) noe som også hjelper.

Av og til er det slik at man vil prøve å lage et rom selv om det ikke kommer til å være den byggeteknisk beste løsningen. Om dere vil prøve selv om det ikke blir "idiotsikkert" ville jeg satset på å ventilere rommet mellom innervegg og kjellervegg så godt som mulig samt ventilere mellom gulv og betongplate. Det finnes systemer for dette, f.eks.:

http://www.nivellsystem.se/sv/

Jeg hadde også tatt hjem en erfaren takstmann med en fuktmåler og fått litt måledata før dere begynner å bygge. Med en dyktig takstmann kan man også få litt råd før ombygginger. Hvis dere velger et system som f.eks. Nivell, skal dere naturligvis også be om hjelp fra dem. Til slutt ville jeg sørget for å fuktmåle rommet mellom den nye veggen og kjellerveggen etter et år eller så for å se at det fungerer som tenkt.

/Daniel

ThomasLindgren skrev:
Du kan ikke legge tregulv på betong, det er som å be om problemer. I det minste ikke uten isolering, gulvvarme etc.
Jeg trodde at gulvvarme var et big no no i kjeller (?)
Blir halv gal snart. Det er forskjellige bud uansett hvor man vender seg.

Hvordan ville dere gjort det? Det er et lite rom med høyt vindu. Lavt under taket. Malt hvitt i taket og blått på veggene. Gulvet er blåmalt. Den delen av rommet som ikke skal "fikses" til er en vegg med skyvedører. Derunder finnes et sluk. På veggen er en ventil uten kaldluftsbeskyttelse som forrige eier hadde proppet igjen med en ekkel sunket sak som fikk alle allergikere i huset til å reagere, når den endelig var borte har ingen pusteproblemer der nede.. Har tenkt å sette en paxvifte der.

Trodde vi skulle sette spikerslag på vegger, på med plater, sparkle og tapetsere/male. Men det er altså ikke bra?
Helst ville vi så klart utbygd men prisforskjellen er enorm så det får vente til rett lodd blir kjøpt;)

d_nilsson
Takk for svar! Har kopiert teksten og sendte den på mail til mannen min så han kan lese gjennom også.
Ja, det var ikke helt tenkt å lage rom, men situasjonen med to eldre barn som delte rom har blitt en ren katastrofe. Passer på å bytte ut kjøkkenet samtidig. Vil ikke være ledig om sommeren :-D

Angående vannbåren gulvvarme i kjeller er det vel to forskjellige måter å gjøre det på. Den ene handler om å rett og slett frese spor i eksisterende betongplate og legge ned en eller annen varmeslange i disse sporene, dette gir riktignok et varmt gulv, men en stor del av varmen vil bevege seg ned under huset, og i tilfelle man lar dette skje kan det bli problemer med fuktighet hvis man ønsker å slå av varmen senere på dette gulvet. Jeg ville ikke anbefale dette, men jeg kjenner noen som har gjort det.

Den andre måten handler om å isolere under betongplaten, akkurat som på et nytt hus. Dette gjorde vi på vårt bad, og det er vel ikke noe jeg direkte anbefaler noen å gi seg i kast med heller:) Veldig mye jobb, meisle bort eksisterende gulv, markisolere, armere og støpe ny plate. Men et kaldt flislagt gulv i vårt nye baderom var rett og slett ikke et alternativ... Så selvfølgelig går det an å gjøre det riktig, sender med en bildeserie.

Så finnes det mellomting også, isolere ovenpå betongen osv.

• Tre bilder viser et kjernearbeid: fjerning av gammelt gulv, markisolering, og et ferdig renovert bad med flislagt gulv og badekar.
Vi hadde samme problem med tenåringene. Vi gjorde det samme i kjelleren siden vi ser det som et "midlertidig" rom. Vi malte veggene, la platonmatte (som brukes ved drenering) på gulvet og oppå det et klikkgulv. Vi satte små trebiter bak gulvlistene slik at de ligger ca 0,5 cm fra veggen (overdelen, tett mot gulvet).

Det har hittil fungert bra, ingen lukt, ingen kondens på vinduene osv. Om ett eller to år river vi ut alt siden vi ikke har tenkt å ha et rom i kjelleren.

mirakelasta skrev:
Vi hadde samme problem med tenåringene. Vi gjorde så i kjelleren siden vi ser det som et "midlertidig" rom. Vi malte veggene, la platonmatte, (som brukes ved drenering) på gulvet og oppå det et klikkgulv. Vi satte små trestykker bak gulvlistene så de ligger ca 0,5 cm fra veggen (ovendelen, tett mot gulvet).

Det har hittil fungert bra, ingen lukt, ingen kondens på vinduene osv. Om ett eller to år river vi ut alt siden vi ikke har tenkt å ha et rom i kjelleren.
Hva slags vegger har dere hvis dere bare malte dem? Har vurdert å droppe å bygge vegger og bare vaske og male opp på nytt i friskere farger men veggene er veldig "rispiga".
Hvilket klikkgulv valgte dere? (bare nysgjerrig her)

d_nilsson, Hva fint bad dere fikk til der. Men ser ut til å være utrolig mye jobb.
Vi kommer også til å lukke igjen v-rommet og fikse et rom til på entreplanet så det i kjelleren er bare for et år fremover.

Nå, nå har vi begynt å tømme rommet og det er ikke det morsomste! Oj hva ting man hamstrer opp etter ti år sammen!
Har sett litt mer på veggene. Pent blåmalt på ja er det betong. Kommer nok til å bli bra.

Skriver igjen her.
Har snakket med en fyr på en lokal byggevarehandel og han sa omtrent dette.

Legg platonmatte, lydisolering og gulvet. Sørg for at det er lufting mot veggene og kjøp spesialgulvlister eller små avstandsklosser.
Er gulvet ujevnt kan vi bruke papplag for å jevne ut.

Dette betyr altså at vi ikke trenger bjelker. (?)
Hørtes også ut som at det egentlig ikke spiller noen rolle hva slags gulv man legger. Kan det stemme?
Vi har funnet laminatgulv fra 59:- og klikkgulv fra 249:- (pergogulv)
Selvfølgelig er det mer fristende med et billigere gulv enn det dyrere, men vil ikke gjøre et dumt kjøp. Hva sier dere her inne?

Hei,

Den løsningen som foreslås er den som mirakelasta har brukt, så det er jo i alle fall dokumentert at det fungerer i noen tilfeller. Jeg har selv prøvd dette på et hus jeg eide i USA en kortere tid, men bodde ikke der lenge nok til å evaluere det. Det er så vanskelig å gi råd når man ikke vet hvor fuktig gulvet ditt er og hvilken luftveksling man kan forvente å få. Derfor blir nok mitt råd fortsatt å gjøre en fuktmåling først og i alle fall sjekke prisen på et system som f.eks. nivell. Det er jo barn som skal bo der, mugg er ikke spesielt sunt... Forstår at kostnaden for et nivellsystem kanskje er høy, men jeg hadde i alle fall sjekket dette først. Fordelen der er at du sikrer luftveksling med varm luft under gulvet, varm luft kan transportere fukt, men det kan ikke kald luft gjøre like bra.

Platon+Lydisolering+Laminatgulv vil nok bli gulvkaldt som bare det oppe i nordbotten om vinteren. Kanskje verdt å tenke på.

/Daniel

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.