Holder på å spikre opp taklist, men har støtt på et problem. Bruker såkalt hulkillist. Jeg målte først lengden, kuttet i 90 grader, med 45 graders snittoverflate, om du forstår. Men når to lister skal settes sammen i et 90 graders hjørne i taket, så stemmer det ikke i det hele tatt. Kan noen fortelle hvilke gjæringsvinkler som skal brukes?????
45 grader er riktig, men du må også vende listen riktig i gjærsagen. Lettere sagt enn gjort...erknyq skrev:Holder på å spikre opp taklist, men har støtt på et problem. Bruker såkalt hulkillist
Jeg målte først lengden, kappet i 90 grader, med 45 graders snittoverflate, hvis du forstår.
men når to lister skal sammenføyes i et 90 graders hjørne i taket, så stemmer det ikke i det hele tatt.
Kan noen fortelle hvilke gjæringsvinkler som skal brukes?????
Nei, møtende list skal selvsagt kappes 45 grader mot "andre veien" (-45 grader).erknyq skrev:
Hulkillist eller ikke spiller ingen rolle.
Ta noen små spillbiter og kapp dem 45 grader på forskjellige måter.
Deretter får du holde dem opp og teste til det blir riktig.
Er det et vanlig glatt tak så skal de kappes i 45 grader - MEN - det er, som cpalm sier, ikke lett å få til første gangen. Det er ikke nok med at det skal skjæres i riktig retning - du må også legge den "riktig" i selve gjærsagen så snittet blir riktig.
Deretter får du holde dem opp og teste til det blir riktig.
Er det et vanlig glatt tak så skal de kappes i 45 grader - MEN - det er, som cpalm sier, ikke lett å få til første gangen. Det er ikke nok med at det skal skjæres i riktig retning - du må også legge den "riktig" i selve gjærsagen så snittet blir riktig.
Dette er utredet i en tråd som burde klistrers:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41103/0
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41103/0
Jeg holder selv på og setter opp taklister laget av en slags cellplast. Jeg forsto ingenting om hvordan man skulle få dem til å passe sammen i hjørnene! Men så fant jeg http://www.diydata.com/decorating/coving/cutting_cornice/cutting_coving.htm
og da falt bitene på plass! Nå vet jeg ikke helt hva hulkillist er, men for meg fungerte den beskrevne teknikken perfekt. Det er bare å legge listen i gjærkassen (mitre box) med "veggsiden" på listen mot den siden på gjærkassen som er nærmest deg. "Taksiden" på listen ligger altså mot bunnen på gjærkassen. Hokus pokus så ble vinklene perfekte! Håper min beskrivelse ble forståelig.
Tillegg: Nå har jeg sjekket hva hulkillist er, og de ligner på listene mine bortsett fra materialet.
og da falt bitene på plass! Nå vet jeg ikke helt hva hulkillist er, men for meg fungerte den beskrevne teknikken perfekt. Det er bare å legge listen i gjærkassen (mitre box) med "veggsiden" på listen mot den siden på gjærkassen som er nærmest deg. "Taksiden" på listen ligger altså mot bunnen på gjærkassen. Hokus pokus så ble vinklene perfekte! Håper min beskrivelse ble forståelig.
Tillegg: Nå har jeg sjekket hva hulkillist er, og de ligner på listene mine bortsett fra materialet.
Enkleste måten å få til skjøtene pent er å profilsage dem med stikksag. Sag først noen gjærede testbiter slik at du sager i riktig retning. Gjær deretter listen i "feil retning" hvorpå du kan sage med stikksag etter den røde linjen på bildet. Blir en 100% tett gjæring. Fungerer for øvrig perfekt på allmogesokler etc.
Gammel tråd kanskje... men mange har nok problemer med dette.
Jeg har lagt opp litt informasjon om hvordan man bruker en metode for å "snekre" til gjæringer på taklister.
Også for brutt tak og for skråtak.
Lenken er her:
http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html
Jeg har lagt opp litt informasjon om hvordan man bruker en metode for å "snekre" til gjæringer på taklister.
Også for brutt tak og for skråtak.
Lenken er her:
http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html
syjwg: (Merkelig nick, men..
) Akkurat så gjør man, lettere å snitte til en geringsfuge enn to, men du har ikke vist hvordan du gjør en avslutning...
Altså, noen ganger kan en vegg slutte, for å møte et høyere tak.....
Jeg pleier da å gjøre en vanlig gering til f.eks. høyre, på en venstrevegg... så en vanlig møtende bit som jo er geret... Blir en enkel elegant avslutning....
Altså, noen ganger kan en vegg slutte, for å møte et høyere tak.....
Jeg pleier da å gjøre en vanlig gering til f.eks. høyre, på en venstrevegg... så en vanlig møtende bit som jo er geret... Blir en enkel elegant avslutning....

