Hei,

Etter å ha lest på Byggahus i et par år stiller jeg mitt første eget spørsmål.

Holder på med et steinhus, kanalmur tegl og mellomdekke av Leca.

Har tenkt å sette opp gips som slett himling i soverommene. Lecadekkenes naturlige form er et opp-nedvendt U.

Takknemlig for ideer om hvordan jeg best kan feste gipsplater mot dekket med minimal byggehøyde. Finnes det noen metode for å feste gips direkte mot Lecaen?

Jeg har startet en test der jeg skrur opp 45x70 tvers over lecaelementet, disse skårer jeg 5 grader for å passe den avsmalnende formen. Finner høyden ved hjelp av en distansekloss som klemmes mot lecadelens underside når jeg skrur fast. Nakkes deretter løs. Fester lekter cc30 i dette slik at den havner et par millimeter nedenfor Lecaen. Bruker Lecaskruer som er grove til å skru opp den tverrgående bærekonstruksjonen. En på hver side. Virker det holdbart?

Se bilder

Gips festet på vegg med synlig takbjelke av tre under et Lecabjälklag, rom med vindu og rødt murverk. Trebjelke festet til Leca-element, skrudd fast på tvers for å støtte gipsplater.

Det blir jevnt og fint med nivåene, men finnes det noen åpenbar ulempe med denne metoden? Framfor alt, har noen en enklere metode som er langsiktig holdbar?

• Trekonstruksjon montert på et Lecatak, med treklosser som distanser for å feste gipsplater under et opp-ned U-formet bjelkelag.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.