Jeg skal sette gipstak i garasjen, nå lurer jeg på om man kan bruke vanlig gips eller om man skal takgips, hva er forskjellen? Hvilken cc-avstand skal man ha mellom glesepanelet i taket?

Vanlig gips fungerer finfint. c/c 300 på glespanelen. "Takgipsen" er oftest 60 cm brede og i litt andre lengder.

Takgipset er vel litt lettere å håndtere enn vanlige 90 eller 120 brede hvis man mangler en skikkelig løft eller sterke venner og prisen skiller vel per kvm.

Hvorfor skal du sette gipstak i en garasje? Brann er vel den eneste grunnen som jeg kan tenke meg.

Vanlig er dog c/c 600, avhengig av konstruksjonen.

Sist redigert:
Ja, hva foreslår du som blir billigere og penere? Det er vel vanlig med gips i taket på en garasje!

Gips fungerer som sagt bra som brannbeskyttelse (den brenner ikke), spesielt om garasjen er bygd sammen med huset. Garasjen og huset blir da to brannceller, dvs. huset står igjen om garasjen brenner ned.

Gips kan også settes med 1200 plater, koster ca. 100,-/plate 1200x2400.
Plywood for eksempel koster det dobbelte.

Men om du har en uoppvarmet, frittstående garasje, hvorfor skal du da overhodet sette en bekledning på innsiden?

65kr på byggmax for gipsplater er suverent. Jeg stemmer for gips! Skal du ikke skru masse i taket fungerer det utmerket og man dekker en stor flate raskt.

men ta med deg et par kompiser. De er tunge. Satte opp renoveringsgips på et tak her om dagen. Halve vekten. Men jækler som det tærer på armene =)

dessverre har du ikke noe valg hvis garasjen er sammenbygd med huset, da må du ha gips i taket, og dobbeltgips på veggen som vender mot huset for å oppfylle byggnormene.....
Jeg satte de skråkantede platene som er 120*60, det vil si at du ikke trenger å sparkle skjøtene, men du får et rutemønster i taket.
Det ble pent og var lett å montere...
/
M

Kan bare være enig med trojlee. Kortplank fra Cheapy brukte jeg i garasjen min, og det ble kjempebra. Ser litt mer luksuriøst ut enn glattgips og er mye lettere å håndtere. Det krever imidlertid spikertilpasning på cc60 og er litt dyrere, men det blir ingen store kostnader på et garasjetak.

Kan man ikke kjøre cc 60 hvis man skal gips i taket?
Rekker det med renoveringsgips i taket eller er det for tynt?

Ved 600 c/c risikerer du å få heng mellom lektene, 300c/c er bra, lektene er ikke så veldig dyre heller, da får du lettere skrudd opp lysrør eller noe også, Renoveringsgips tror jeg er dyrere enn "ordinært" og det er nok enda mer utsatt for "heng", innbiller meg at det er tyngre enn ordinært, per mm tykkelse, men kan ta feil..

Sist redigert:
renoveringsgips er altfor skjørt å henge i taket om du ikke skrur det mot spontet tak.

vanlig økonomigips koster jo under 70kr platen. renovering rundt hundrelappen.

I mitt innebygde garasje (sokkeletasjehus) blir det fullisolering 220mm + dobbel takgips (brann+normal) samt brannventil ved avtrekksluften.

Hei!
Vanlig gips går helt fint å bruke i tak på c/c 60, men man må sette lekter så
man kan skru på alle kortsider. Så legger man gipsen i mursteinsmønster så ikke alle endeskjøtene kommer på en linje.
Og så er det virkelig verd pengene å leie en gipsheis for tak! Da henger platen i taket mens man i ro og mak skrur (10-15cm imellom)

-Niklas

Det er så lite jobb å lekte opp for cc 30 så gjør det og lei som sagt en lift. Billig og du har skuldrene i livet dagen etterpå :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.