Hei! Basalt spørsmål!

Skal skru opp nytt innertak i et 5 x 5 m stort rom som skal bli kjøkken. Tenkte å bruke 13 x 120 x 250 gipsplater. På Byggmax koster disse 60/65 kr stk.

Finnes det kvalitetsforskjeller når det gjelder gipsplater????

Hvilken lengde på skruer anbefaler dere? 30? 35?

Helena :-*

• Liker
fredrik_sve
  • Laddar…
Det er litt forskjell på ulike plater. Synes det var tregere papp på norgips i forhold til byggmax, men det var ikke store problemer med byggmax heller, man må bare ta det litt roligere de siste rundene på skruen.

Har satt opp nettopp 13X120X250 i doble lag som tak i boden. CC 30 på bærende bjelker. og 40 mm skruer i det nedre laget og 50 i det øvre. Trolig for lange, men det var de to størrelsene byggmax hadde inne akkurat da ;)

Takk. Da kjører vi! Skruvdragerne lades!
H :-*

Kan jo teste 90 bred gips i taket.
Mindre bånglig å holde på med.

Mvh Putte

Og leie en gipsløfter. De er verdt hver eneste krone og de er ikke dyre å leie heller. Under 100kr/døgnet har jeg betalt

Det finnes små forskjeller i gipsen... en 900 plate kan avvike +-1 mm i bredden i sin klasse A utførelse. Billigere plater kan avvike mer samt ha kanter som ikke helt oppfyller alle krav...

De som skrur gips i tusenvis av kvadratmeter mener at lafargegipsen (som byggmax selger) er dårligere. Dano og gyproc har høyere kvalitet ifølge dem. Til et mindre prosjekt kan det ikke utgjøre så stor forskjell dog.

P
Personlig liker jeg Gyprocs plater best, og kan tipse om platen deres som kalles Planum som har skråkanter rundt om for å lette sparklingen.

Jeg bygget vegger med Gyproc og tak med Lafarge (byggmax kunne ikke låne ut tilhenger den dagen jeg trengte veggips).

Da jeg deretter slipte sparkel med en slipgiraff (også et verktøy jeg varmt anbefaler at man leier, etter plateheisen) så "fluffet" pappen i takplatene seg litt. På gyprocen merket man ikke at man slipte. Det var for så vidt ikke noe problem med pappen senere når man skulle male, men jeg ble litt bekymret.

Har man plateheisen så er det ikke noe problem med å bruke 120 brede plater (om man er to som kan legge platen på heisen), det blir færre skjøter å sparkle.

Går an å legge 120 på en person også. Jeg er jo bare meg så det fikk gå likevel og klarer jeg det med mine 170 cm så bør det være enkelt for de som er lengre

Takk for alle svar!
Har nå satt opp 5/8 plater.
Lagde en "støtte" av regel og en plate, og svigerfar fikk lure inn plater under så det ble stabilt. Jeg og mannen løftet på plass, svigerfar fikserte, og så fikk jeg gå løs med drillen.
Dere har nok rett. Jeg synes at papiret føles mer porøst, og mindre seigt enn på annen plate jeg hadde for å bygge inn innredningen til toalettet med. En og annen skrue gikk for langt...

Nå når jeg begynner å nærme meg sparkelfasen lurer jeg på hva det var for "giraff" du nevnte? Sparkle er ikke mitt morsomste... ;)

Skal tenke på den neste gang (Akkurat kommet ut av dusjen etter å ha sett ut som en for tidlig insnødd julenisse). Med en sånn skulle jeg nok til og med kunne få mannen min til å slipe..... ;D

mats_o skrev:
Det er litt forskjell på ulike plater. Synes at det var seigere papp på norgips i forhold til byggmax, men det var ikke noe større problem med byggmax heller, man får bare ta det litt roligere de siste rundene med skruen.
Jeg har ikke prøvd byggmaxgipsen, men jeg selv kjøpte fra 2 forskjellige firmaer, den ene sorten norgips og den andre knaus. Knaus var betydelig seigere i papiret og jeg skrudde knapt igjennom en eneste gang med knaus mens norgipset kanskje 1 skrue per plate gikk for langt.

Men jeg ville nok likevel prøvd byggmax om jeg hadde det innen rekkevidde da de er så mye billigere. Dessverre har jeg ca 11 mil til byggmax.

er en del luftbobler i byggmax-gipset... men har brukt det i hele huset selv (mest fordi jeg bor nærmest dem og jeg tåler ikke beijer...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.