20.857 lest ·
33 svar
21k lest
33 svar
Garasje på 11 x 8 meter - med overetasje - uten søyler?
Hei
Jeg holder på med de siste detaljene i tegningen før jeg søker om byggetillatelse, og det føles som om jeg må finne ut om garasjen vår ser komplisert ut.
Garasjen er i kjelleretasjen, og oppå den vil det være hall, kjøkken og to soverom.
Jeg vil forferdelig gjerne unngå å ha noen søyler i garasjen, så det må bli solide dragere. De kan gå i hvilken som helst retning, så jeg antar at det rimelige er å ha dragere som da blir 8 meter lange, med ca 7 meter fritt spenn.
Hva slags konstruksjon bør brukes for dette? Jeg antar at vanlige trelast ikke holder, men jeg kan bare spekulere fritt, som om det kunne være noen mindre I-bjelker med jevne mellomrom eller noe.
Takk
Jeg holder på med de siste detaljene i tegningen før jeg søker om byggetillatelse, og det føles som om jeg må finne ut om garasjen vår ser komplisert ut.
Garasjen er i kjelleretasjen, og oppå den vil det være hall, kjøkken og to soverom.
Jeg vil forferdelig gjerne unngå å ha noen søyler i garasjen, så det må bli solide dragere. De kan gå i hvilken som helst retning, så jeg antar at det rimelige er å ha dragere som da blir 8 meter lange, med ca 7 meter fritt spenn.
Hva slags konstruksjon bør brukes for dette? Jeg antar at vanlige trelast ikke holder, men jeg kan bare spekulere fritt, som om det kunne være noen mindre I-bjelker med jevne mellomrom eller noe.
Takk
Betongdekke altså. Det er ikke noe jeg har erfaring med. Dyrt og komplisert? Det høres tungt ut, bør man ta hensyn til det når man lager veggene også?
Hengestag fra takstolene? Siden vi har en etasje ovenfor, bør hengestagene i så fall gå inni veggene i så fall? Eller gikk du glipp av at det var en etasje ovenfor?
Takk for svarene!
Hengestag fra takstolene? Siden vi har en etasje ovenfor, bør hengestagene i så fall gå inni veggene i så fall? Eller gikk du glipp av at det var en etasje ovenfor?
Takk for svarene!
I sammenligning med å bygge i tre og hvis man bygger selv, JA!tobbew skrev:
Men det er jo ikke direkte komplisert, det støpes jo daglig betongdekke rundt om i Sverige, men først og fremst av de store som PEAB og Skanska osv., og det gjelder som oftest kontorbygg, flerfamiliebygg, industribygg og sykehus m.m.
Så det er jo ikke mer komplisert enn at det finnes mange som kan regne på det, og mange som kan utføre det.
Ja, egenvekten blir litt høyere, men hvis det uansett støpes betongdekke, så er det vel et spørsmål om det ikke er like bra å også støpe garasjens vegger i betong. Når all infrastruktur for et større armerings- og betongarbeid er etablert, så blir merkostnaden for å også gjøre vegger ikke så blodig. -tror jeg ...
Men det vil selvfølgelig koste noen ekstra ressurser. Men på plusskontoen får du en veldig trivelig og solid avskilt garasjedel, der boligplanet blir mer avskilt fra lyd, lukt og ev. brann.
Interessant, så kanskje man gjør. Er det Peab / Skanska som man bør kontakte da tro?
Lurer på hvor mye det drar avgårde kostnadsmessig sammenlignet med at man ellers skulle gjort det selv. Jeg kjenner hvordan en hundretusenlapp ekstra forsvant her...
Lurer på hvor mye det drar avgårde kostnadsmessig sammenlignet med at man ellers skulle gjort det selv. Jeg kjenner hvordan en hundretusenlapp ekstra forsvant her...
Nei, jeg tror ikke at man skal kontraktere de store drakene, de er nok knapt interesserte, og sikkert altfor dyre.
Men selv ansetter de sikkert en masse småfirmaer som UE. Og mange av disse småfirmaene kan sikkert ta oppdrag hos privatpersoner.
Jeg vet ikke helt hvordan du skal finne rett her. Best er det å ha litt kontakter. Selv kjenner jeg noen byggere her på stedet, så jeg ville bare spørre hvem de anbefaler. På den måten har jeg selv fått kontakt med et bra ventilasjonsfirma og gravemaskinførere osv.
Men selv ansetter de sikkert en masse småfirmaer som UE. Og mange av disse småfirmaene kan sikkert ta oppdrag hos privatpersoner.
Jeg vet ikke helt hvordan du skal finne rett her. Best er det å ha litt kontakter. Selv kjenner jeg noen byggere her på stedet, så jeg ville bare spørre hvem de anbefaler. På den måten har jeg selv fått kontakt med et bra ventilasjonsfirma og gravemaskinførere osv.
Jeg har 6 meter spennvidde, det går å løse uten søyler med 260mm kerto-bjelke c/c 300.
med 8 meter blir det mer utfordrende. Limtre 115x315 c/c 300 er en mulighet. Men ingen billig.
eller KERTO-S 45x400 c/c 300. Ikke billig det heller.
med 8 meter blir det mer utfordrende. Limtre 115x315 c/c 300 er en mulighet. Men ingen billig.
eller KERTO-S 45x400 c/c 300. Ikke billig det heller.
Jeg vet jo ikke hvordan planløsningen ser ut men det er vel ikke helt utenkelig å finne noen posisjoner for hengestag. En fagverkstakstol skal kunne dimensjoneres opp til å ta en del last uten større problemer. For eksempel kan du legge en limtredrager midt i huset vinkelrett mot gulvbjelkene som får henge i et antall stag. Da blir det gulvbjelker i to fag som bare spenner halvparten så langt. Hvis ikke spennvidden er for lang eller om byggehøyden ikke er et problem, kan du jo i stedet for en limtredrager ha en ståldrager slik at du kanskje slipper stagene. Vanskelig å si hva som er den beste løsningen uten å se planene. Skal du legge inn et betongdekke er jeg enig med tidligere innlegg om å også gjøre veggene i betong når du likevel må ta inn en annen entreprenør.
Aj... KERTO-grejen skulle koste omtrent 75 000... Føles... Ehm, fantastisk.
Jeg vurderer, om man lager form og støper selv, må man da være romrakettforsker for å beregne bæreevne?
Lurvete greier, men jeg håper at det finnes noen firma som er effektive og prisverdige på sånt her ellers.
Jeg vurderer, om man lager form og støper selv, må man da være romrakettforsker for å beregne bæreevne?
Lurvete greier, men jeg håper at det finnes noen firma som er effektive og prisverdige på sånt her ellers.
Hmm, ja, interessant variant, fornuftig tenkt.kalubah skrev:Jeg kjenner jo ikke til hvordan planløsningen ser ut, men det er vel ikke helt utenkelig å finne noen steder for hengestag. En fagverkstakstol skal kunne dimensjoneres opp til å ta en del last uten større problemer. For eksempel kan du legge en limtredrager midt i huset vinkelrett mot gulvbjelkene som kan henge i et antall stag. Da blir det gulvbjelker i to rom som bare spenner halvparten så langt. Om ikke spennvidden er for lang eller om byggehøyden ikke er et problem, kan du jo istedenfor en limtredrager ha en stålbjelke så slipper du kanskje stagene. Vanskelig å si hva som er den beste løsningen uten å se planene. Skal du legge inn et betongdekke, er jeg enig med tidligere innlegg om å også lage veggene i betong når du uansett må ta inn en annen entreprenør.
Slik ser plantegningen ut, som vi jobber med.
http://www.deserveit.se/dump/ritning huset.pdf
Mikael, det var tegneprogrammet som valgte at bilene skulle være tiltagne, men heller det enn at de er tegnet for små.
LECA-bjelkelag også... Bra, takk, hyggelig med flere alternativer.
Jeg har litt å fundere på. Jeg tenker ikke å komme til disse momentene ennå på en stund, så det finnes litt rom for å tenke. Men platen skal støpes om en måned om alt går som det skal, så er det ikke sikkert at noe annet blir gjort i år, det avhenger litt av hvor umåtelig komplisert eller dyrt det blir.
Det billigste burde rimeligvis være å støpe bjelkelaget og veggene selv, men det blir et enormt arbeid med forskaling og kanskje ikke lett med beregningene heller. Så bestiller man en betongbil som tipper ned i den enorme formen, som kanskje til og med kan være i en eneste stor klump med vegger og hull til dørene, pluss takbjelkene. Men gud vet om jeg tør å ta på meg den jobben, selv om jeg kanskje kan få tak i riktig kompetanse så blir det en del hardt arbeid.
Takk for alle tanker uansett, håper det kommer mer så vi kan fortsette å utveksle ideer. Jeg har vært med og hjulpet til på noen byggeprosjekter, men det er første gang jeg gjør noe annet enn en renovering for meg selv.
LECA-bjelkelag også... Bra, takk, hyggelig med flere alternativer.
Jeg har litt å fundere på. Jeg tenker ikke å komme til disse momentene ennå på en stund, så det finnes litt rom for å tenke. Men platen skal støpes om en måned om alt går som det skal, så er det ikke sikkert at noe annet blir gjort i år, det avhenger litt av hvor umåtelig komplisert eller dyrt det blir.
Det billigste burde rimeligvis være å støpe bjelkelaget og veggene selv, men det blir et enormt arbeid med forskaling og kanskje ikke lett med beregningene heller. Så bestiller man en betongbil som tipper ned i den enorme formen, som kanskje til og med kan være i en eneste stor klump med vegger og hull til dørene, pluss takbjelkene. Men gud vet om jeg tør å ta på meg den jobben, selv om jeg kanskje kan få tak i riktig kompetanse så blir det en del hardt arbeid.
Takk for alle tanker uansett, håper det kommer mer så vi kan fortsette å utveksle ideer. Jeg har vært med og hjulpet til på noen byggeprosjekter, men det er første gang jeg gjør noe annet enn en renovering for meg selv.