Hei!

Vi er sugen på å sette spontet panel på huset. Stående (ca 1 m) nede, liggende opp til overetasjens gulv og stående igjen på overetasjen.

Har dere kunnskap om hvordan man gjør med de listene og "rammene" som lages for å dekke "skjøtene". Kjenner ingen som har slik panel som vi kan kikke på... Hvordan gjør man for å få dem tette mot regn og snø? Det blir jo glipper uansett hvordan man gjør i "spontfordypningene".

Har dere noen forslag eller rett og slett bilder?

Takknemlig for svar

Vet ikke om man kan komme med svar, men vi har stående lockrekke panel, og spontet liggende. Om dette fører til detaljspørsmål, så kan jeg jo alltid gå ut og se eller ta bilder av detaljer om du vil.

IM001074.sized.jpg

Jalas: Vi har gjort/holder på å gjøre omtrent det du tenker på. Gå inn på vår hjemmeside så kanskje du får noen tips og ideer. "Spontfördjupningarna" kan man fylle med fugemasse eller montere en beskyttende planke over. Akkurat som Mr Beach kan jeg skaffe detaljbilder hvis ønsket.

Hm, jeg ble tvunget til å sjekke hvordan det ser ut på kåken min. Der slutter den stående panelen på de vannrette "beltene".

Ganske dårlig bilde tatt med telefonen:
http://w1.278.telia.com/~u27811964/fasad.jpg

Takk for deres svar!

Mr Beach: Deres hus har vi faktisk vært og smugkikket på... (Vi bor også i Sundsvallsområdet..)

Immobil: Veldig lik panelet deres tenkte vi oss. Takk for de detaljerte bildene. Har du en profilert list som bryter? (En ferdigkjøpt altså?) Hvor fant du den?

Sveno: Hvordan blir det med vannet på den liggende planken? Blir det ikke værende igjen?

Stort takk! /Jalas

Planken er faset så den øvre kanten heller ut fra huset. Vannet renner altså av fra den.

Ta en tur og smugkikk på fasader. Jeg synes at fasade, panel med not og fjær som ofte ble brukt på begynnelsen av 1900-tallet, er veldig stilig. Hvis du ser på min www under Byggnadsvård, finnes det en lenke til Stockholms läns museums byggnadsvårdsside. Der er det en hel del lesverdig om gamle hus.

Det var bra at jeg gikk ut og kikket på fasaden, for jeg oppdaget en del mugg- og mose- eller algepåvekster her og der. Jeg vurderer å vaske fasaden i sommer. Kan det være verdt bryet tro?

jalas skrev:
Immobil: Veldig likt deres panel tenkte vi oss. Takk for de detaljerte bildene. Har du en profilert list som bryter? (En ferdigkjøpt altså?) Hvor fant du den?
Den horisontale "listen" som luter noe, er en 28 x 95 mm. Den freser jeg selv med hjelp av overfresen.
Kult at du spør, det har vært flere her som har lurt på hvor den kommer fra. Hadde bl.a. besøk av en profesjonell husrenovatør som lurte på hvor jeg kjøpte den ;D.

Alle bilder og lenker til Deres hjemmesider med bilder fra fasadene. Finnes de tilgjengelig? Søker inspirasjon før sommeren til mitt 1909 hus i med falurødfarge!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.