Renovator
· Skåne/Blekinge
· 2 880 innlegg
Hei alle sammen!
Jeg holder på å bytte tak og merker at pappen under taksteinene på huset mitt er helt annen enn dagens underlagspapp. Huset er fra 51, og jeg tror absolutt at det er originaltaket som har ligget frem til nå. Mitt spørsmål er om denne gamle typen underlagspapp har sluttet å bli produsert? Jeg er ganske overbevist om at den ikke brytes ned av sol, vær og vind slik den moderne gjør. Jeg mistenker rett og slett at det er ekte tjærepapp, for hadde de vel plastbaserte produkter i 1951?
Jeg holder på å bytte tak og merker at pappen under taksteinene på huset mitt er helt annen enn dagens underlagspapp. Huset er fra 51, og jeg tror absolutt at det er originaltaket som har ligget frem til nå. Mitt spørsmål er om denne gamle typen underlagspapp har sluttet å bli produsert? Jeg er ganske overbevist om at den ikke brytes ned av sol, vær og vind slik den moderne gjør. Jeg mistenker rett og slett at det er ekte tjærepapp, for hadde de vel plastbaserte produkter i 1951?
Tjære har nesten ingen fordeler over bitumen (ikke plast) bortsett fra muligens at det var lettere å vedlikeholde. Bitumenpappen begynte å bli solgt av Trebolit og Mataki på sent tiotal, tidlig 20-tall et sted, og på 50-tallet kan det ikke ha vært mange prosent tak som fikk tjærepapp, men det er mulig.
Ingen av dem har de utrolige egenskapene du beskriver.
Renovator
· Skåne/Blekinge
· 2 880 innlegg
Bitumen tenkte jeg ikke på! Helt riktig. Det er trolig bitumenpapp, ja.Rickard.ag skrev:
Tjære har nesten ingen fordeler over bitumen (ikke plast) bortsett fra muligens at det var lettere å vedlikeholde. Bitumenpappen begynte å selges av Trebolit og mataki på sent 1910-tallet, tidlig 20-tall et sted, og på 50-tallet kan det ikke vært mange prosent tak som fikk tjære-papp, men det er mulig.
Mener du at bitumen ikke er bestandig mot sol, vær og vind?
Renovator
· Skåne/Blekinge
· 2 880 innlegg
Det finnes noe som kalles asfaltpapp også. Kan det være dette jeg har som underlagspapp?
Bitumen er bindemidlet i asfalt, asfaltpapp = bitumenpapp = vanlig underlagspapp.Cancerman_777 skrev:
Kan det være et "ekte papptak" som er gjenbrukt som underlag? Er ganske vanlig og ville forklart en del.
Sist redigert:
Renovator
· Skåne/Blekinge
· 2 880 innlegg
Aha! Så det er mer eller mindre ingen forskjell på underlagspapp fra 50-tallet og dagens?Rickard.ag skrev:
Klikk her for å svare