I vår nye utbygging med Leca-veggene har vår byggmester pusset veggene innendørs med Gypsum naturgips og vi skal nå male direkte på dem. Vi ønsker altså ikke å sparkle veggene før vi maler.
De har brukt hjørnelister i metall, noe jeg ikke har noe imot. Vårt problem er bare at disse hjørnene nå er veldig synlige, og vi synes det gir et inntrykk av "industri" i stedet for privatbolig, altså jævlig stygt.
Weber ser ikke ut til å ha noen ordentlig dokument med arbeidsanvisning men skriver slik i en brosjyre
Rette hjørner: Det er lett å lage rette innerhjørner ved hjelp av en spesiell gipshøvel. Du kan også bruke en malingsskrape. Ytterhjørner er ofte utsatt for slag og støt. Monter derfor Gypsum hjørneprofil som gir rette og sterke hjørner. Hjørneprofilen bakes inn i gipsbruket.
Ser dette normalt ut og er det noe vi burde akseptere (alternativt betale for å pynte på) eller har byggmesteren fjernet for mye puss slik at listen ikke ble skjult og at de burde utbedre uten kostnad for oss?
Sukk, viste seg at byggmesteren ikke hadde brukt naturgips, men Webers KC-puss "Base 133 pussmørtel B hånd". Den skal man ikke bruke hjørneprofiler til, i alle fall hvis man skal beholde den pussede overflaten.
Tenkte først at man kan legge på 2-3 mm Base 133 puss over hjørneprofilene, men ifølge Weber vil ikke pussen holde, så det er ikke egnet.
Våre alternativer nå ser ut til å være:
La byggmesteren sparkle over pussen slik at vi får en jevn overflate.
Da vil ikke hjørnet vises.
Samtidig mister vi sjarmen med den fint pussede overflaten...
La dem slå bort alle hjørneprofiler og pusse igjen uten dem.
Tydeligvis ikke helt enkelt da de har brukt pussplater i vindussmygene for å fylle opp rommet, og disse må da fjernes og erstattes med tykt lag med mørtel/puss.
Fordel med sluttresultatet er at vi får beholde den pussede overflaten.
Prime på pussen og legge på et lag med naturgips som deretter filtres.
Ifølge byggmesteren blir overflatestrukturen ikke like pen som den vi har i dag, men man vil se flere "penselstrøk". Har ikke kunnet verifisere dette da produsentene ikke viser mye av overflatestrukturer på sine nettsider. Men det virker rimelig.
Råker ikke å være noen som har en pen "pussoverflate" basert på naturgips, eller kanskje til og med har en annen løsning enn de ovenfor?
Det der ser jo ut som et vanlig gipsputshjørne. De har en ganske stor diameter. Da jeg pusset hjemme, syntes jeg de var så stygge at jeg valgte i stedet vanlige "gipsskivehjørner" som har en mindre diameter.
Jeg vil nok si at det ser ut som om det er riktig hjørne for gipsputs...
Du vil aldri kunne få den overflaten du har i dag med gipsbruk. Overflaten som vises på bildene dine avhenger av sandkornenes (ballastens) størrelse, og i gipsbruk har du ikke den typen ballast.
Gipsbruk vil få en glattere overflatestruktur.
Det går fint å pusse hjørner med KC-bruk uten å bruke hjørnejern. Et pusset hjørne er for så vidt litt mer sårbart hvis du kjører inn i det med noe hardt, da kan du slå av en bit av hjørnet. Hjørnejernet forhindrer dette til en viss grad.
Hvis du ber mureren om å slå bort hjørnejernet for å pusse hjørnet, vil dette alltid være synlig, for de vil ikke oppnå nøyaktig samme struktur, og de kan ikke, uansett hvor dyktige de er, pusse den delen som er hard sammen med en ny puss usynlig, og du vil også få en mikrosprikke mellom ny og gammel puss.
Jeg tror det ser bedre ut hvis du beholder det som det er enn å forsøke å "lappe sammen" noe nå i ettertid. Legg litt mer maling på jernet slik at det går ordentlig sammen fargemessig med din malte vegg. Dessverre....
Jeg står i samme situasjon nå etter at håndverkere har pusset min innvegg. Føles sånn passe, selv om det kanskje skal være sånn?
Jeg tror at håndverkerne har brukt kantprofil/hjørnelist/hjørnebeskyttelse for å ha dem som avdragsstøtte. Men jeg vil tro at hele hjørnet skal være dekket av puss og at man fortsatt skal bruke en "støtteplanke" for å få det pent?
Jeg leser i Webers (noe sparsomme beskrivelse):
"Ytterhjørner er ofte utsatt for slag og støt. Monter derfor weber.gypsum hjørneprofil som gir rette og sterke hjørner. Hjørneprofilen bakes inn i gipsbruket."
Et oppfølgingsspørsmål jeg har, er om en hjørneprofil for "gipsbruk" også fungerer med/ i vanlig grunnpuss og C-puss?
Det er korrekt, Weber bekreftet at feil metode var brukt og mine byggere måtte pusse om de veggene med gypsum så hjørnelistene kunne dekkes. Det er mulig å få veldig lik overflatestruktur med gipsputsen, byggherren testet før på tre forskjellige steder med ulik teknikk der vi kunne godkjenne den ene.
De hjørnene kan ikke brukes med vanlig puss fordi den ikke holder å pusse over på kanten og da blir den jo synlig.
Bildet er jo litt utydelig, men jeg pleier å bruke vanlige metallhjørner for gipsplater. Er påslaget litt tykkere (>6-7mm) pleier jeg å bøye sammen profilene litt så de blir ordentlig begravet i gipsen. Jeg pleier å skru fast hjørnet først (om mulig) ellers fest hjørnet først med mørtel og la det tørke fast. Bruk laser eller vater så det blir helt rett! Når hjørnet sitter kan du pusse uten støttebrett da stålkanten på hjørnet gir deg en rett og skarp kant.
Spiller ingen rolle hvilken type mørtel, det fungerer med alle. Se bare til at platen i hjørnet kommer ut og ikke blir overpusset.
De hjørnene må ikke brukes med vanlig puss siden den ikke holder å pusse over på kanten og da blir den jo synlig.
anders07 skrev:
Når hjørnet sitter kan du pusse uten støttebrett da stålkanten på hjørnet gir deg en rett og skarp kant.
Spiller ingen rolle hvilken type mørtel, det fungerer med alle. Bare pass på at platen i hjørnet kommer ut og ikke blir overpusset.
Ehhm. Om jeg koker sammen deres meninger så mener en at den bare skal brukes med gipsmørtel fordi den da kan dekkes helt, hvilket er tanken ifølge produsenten? Men at hvis man nå bruker den med for eksempel sementbasert puss, så skal kanten ikke dekkes helt?
er ikke hele poenget at kanten skal vises og dermed beskytte hjørnet? Visst kan man velge produkt med ulike radier for å få ønsket resultat, men å pusse den helt inn vil nok ødelegge litt av tanken uansett.
er ikke hele poenget at kanten skal synes og dermed beskytte hjørnet? Visst kan man velge produkt med forskjellige radier for å få ønsket resultat, men å pusse den helt inn ville vel ødelegge litt av tanken uansett.
Jeg har brukt den der på veggene mine innendørs, og ja den synes før man maler med dekkfargen
Jeg har brukt den der på mine vegger innendørs, og ja den synes før man maler med dekkfargen
Jo det er jo mitt inntrykk også, men leser man her så får man jo inntrykk av at enkelte vil ha den helt innpusset. Nå er jeg jo ingen murer eller pusser på noen måte, men skulle jeg montere slike så ville jeg nok brukt dem som avtrekkskant rent refleksmessig.
Jeg bruker som sagt "gipshjørner" og ikke "puss-hjørner" fordi gipshjørnene har mindre diameter på hjørnet så får man en penere vinkel synes jeg...
Hjørnet skal jo ikke pusses over, det kan jo aldri fungere. Treffer du det med noe, så vil jo pussen som sitter på metallet falle av med en gang. Eventuelt hvis du legger fiberduk/vevtapet på, så kan det fungere...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.