Hei,

Jeg har sett litt på gamle tråder ang. vaskerom og fuktsperre og betonggulv, men jeg tror jeg må stille spørsmålet mitt for å få klarhet.

Jeg har revet ut det gamle vaskerommet, som var bygget med plastmatte på sponplate på gulvbjelker oppå den støpte grunnen (plate på mark). Jeg skal legge nye gulvbjelker, nytt spon og sparkle på det for å legge fliser.

Jeg har lest at man ikke pleier å ha fuktsperre direkte mot betonggrunnen hvis man for eksempel bygger baderom i kjelleren. Men hvis jeg, som bygger med "mellomrom" mot betonggrunnen, skal man da ha fuktsperre på gulvet i et vaskerom? Lukker man ikke inn markfukten i det rommet da? For det blir jo ikke direkte ventilert på noen måte (annet enn naturlig gjennom sprekker mot tilstøtende rom, for eksempel.

C
Ja, det skal man, eneste unntaket i BKR er nettopp i kjellere som er dårlig drenert. Ventilasjonen må du nok som du sa fikse i tilstøtende rom. 50mm opp på veggen skal det være fuktsperre i vaskerommet, minst.

Hvorfor skal du lekte opp med tre om du har plate under??
Legg på litt isolasjon og støp en platen i stedet, betydelig bedre og mindre følsomt for fukt.

Noen ganger er det vanskelig å tenke utenfor boksene.

Selvfølgelig skal jeg støpe nytt gulv! Frigolit med PEX for gulvvarme og så betong og øverst litt sparkel. Eller? Skal det være noen luftspalte eller lignende?

C
Nei, uten luftspalte er nok best av alt. Hvor mye avstand har du?

Sånn ser det ut:

IMG_7407.sized.jpgIMG_7408.sized.jpg

Gulvlektene er 70mm og det er 2-3 noen ganger 4cm plass ned til betongen. Betongen er ganske ujevn. På lektene er det ca 25 opp til nivået for ferdig gulv. Så totalt handler det om 11-12cm å fylle opp. Jeg antar at man legger så mye isopor som man kan?

Hvorfor jeg snakker om luftspalte og sånt (obs at jeg ikke har mye kunnskap i det hele tatt om betongdekke og hus er i seg selv ganske nytt for meg) er at det finnes litt radon i huset. Dette gulvet som jeg nå har brutt opp er ikke radonbehandlet på noen måte. Stua og spisestuen (som er sammenkoblet) så er sponplatene tettet mot veggene og i gulvet finnes det 50mm rør som er koblet til en avtrekksvifte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.