Hallo,
Fuktig kjeller gjør dere, drener for guds skyld er trolig det dere tenker.
Men fukten har kommet inn etter et kraftig regnvær i sommer hvor det ble oversvømmelse og deretter problemer med fukt og mugg.

Huset er sokkel fra 70-tallet, gulvbelegg på gulvet og trepanel på veggene. Vet ikke hva som finnes under trepanelet, men det er trolig blokk ettersom veggene er tykke.

Nå må gulvbelegget rives (og trolig mer enn gulvlister også), men jeg har ingen anelse om hva som skal legges etterpå.
Økonomien er begrenset, området som egentlig trenger fornyelse for å bli pent er 70 kvm.
Helt teppe (balkongteppe?) kanskje er å foretrekke? Noen form for plastgulv på underlag? Laminat på underlag? Hvis underlag, hvilket underlag?

Det eneste jeg vet at det ikke blir, er flis, det er allerede veldig kaldt der nede, og det finnes ikke en rett linje i hele huset, noe som gjør flislegging til noe umulig.

H Hejhoppsan1 skrev:
Hallå,
Fuktig kjeller gjør dere, drenere for guds skyld er trolig det dere tenker.
Men fukten har kommet inn etter et skybrudd i sommer hvor det ble oversvømmelse og deretter problemer med fukt og mugglukt.

Huset er sokkel fra 70-tallet, plastmatte på gulvet og trepanel på veggene. Vet ikke hva som finnes under trepanelet men er trolig blokk da veggene er tykke.

Nå trenger plastmatten rives (og trolig mer enn gulvlister med), men jeg har ingen anelse om hva som skal legges deretter.
Økonomien er begrenset, området som egentlig trenger å legges om for å bli pent er 70 kvm.
Heldekkende teppe (balkongteppe?) kanskje er å foretrekke? Noen form for plastgulv på underlag? Laminat på underlag? Om underlag, hvilket underlag?

Det eneste jeg vet at det ikke blir er klinker, det er allerede ganske kaldt der nede og det finnes ikke en rett linje i hele huset som gjør flislegging til noe umulig.
Vi la enkleste heldekkende teppe i kjelleren, balkongteppe. Ble pent og en helt annen miljø enn de flisene som var før.

Lenke til tråd der jeg har lagt opp bilder av gulvet: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-ska-vi-goera-med-vart-kaellargolv.427387/

• Liker
Hejhoppsan1
  • Laddar…
ecb182 ecb182 skrev:
Vi la enkleste vegg-til-vegg teppe i kjelleren, balkongteppe. Ble fint og helt annen miljø enn den flisen som var før.

Lenke til tråd der jeg har lagt opp bilder på gulvet: [lenke]
Takk! Husker du hvilken matte det var dere kjøpte? Og pusset dere veggene selv, hvor mye var den arbeidsinnsatsen?

Vi ville egentlig ha et tykt heldekkende teppe men selgeren på.byggvarehuset var bestemt på at vi ikke burde legge et slikt på et usortert kjeller gulv. Så dette er den enkleste typen balkongteppe som de har på alle byggvarehus. Dette er kjøpt på Hornbach.

Veggene gjorde vi selv. Brukte mørtel for kjellervegger. En variant for tykkere lag og en annen variant der det skulle være mindre tykt. Det var en slags ru overflate, struktur, på noen av veggene og den ville jeg ha bort så akkurat den delen var ganske slitsom. Jeg slipte ned en del og bredsparklet så ut mørtelen. I prinsippet var veggene gjort på et par helger.

Magnus E K
Er det første halvdel av 70-tallet er det meget høy sannsynlighet for at plastmatten har et lag av asbestpapp på undersiden, noe som er bra å ha i tankene ved riving.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.