Hei,
Vet ikke om tråden passer her eller et annet sted.
Et firma bygger en ark til oss på sørsiden/skyggesiden av huset vårt. Nå har det lekket på grunn av dårlig dekning med presenning til underetasjen. Vi har fått omtrent 2-3 dl regnvann ut på vårt parkettgulv i underetasjen. Et vindu, tapet og parkettgulv er skadet.
Entreprenøren skal jo gjenopprette dette, men jeg lurer på om isolasjonen og vinduet påvirkes? Bør de bytte ut isolasjon og bytte vindu? Eller vil det ikke påvirke noe. Mugg og fukt er jo ikke gøy å ha i en vegg......
Brrr.
Vet ikke om tråden passer her eller et annet sted.
Et firma bygger en ark til oss på sørsiden/skyggesiden av huset vårt. Nå har det lekket på grunn av dårlig dekning med presenning til underetasjen. Vi har fått omtrent 2-3 dl regnvann ut på vårt parkettgulv i underetasjen. Et vindu, tapet og parkettgulv er skadet.
Entreprenøren skal jo gjenopprette dette, men jeg lurer på om isolasjonen og vinduet påvirkes? Bør de bytte ut isolasjon og bytte vindu? Eller vil det ikke påvirke noe. Mugg og fukt er jo ikke gøy å ha i en vegg......
Brrr.
At det blir vått en gang trenger ikke å innebære varig skade, men for å vite det trenger man nok å åpne veggen og la den tørke ut ordentlig, det hele er ellers en forsikringsskade som faller på firmaet som gjør jobben.
Hvordan vet vi? Skal vi be om at de åpner veggen og ser?
Firmaet har tatt på seg ansvaret (vanskelig å ikke...). Jeg vurderer bare om vi skal be dem åpne og se.
Det synlige "problemet" i første etasje ser ut til å tørke ut bra.
Firmaet har tatt på seg ansvaret (vanskelig å ikke...). Jeg vurderer bare om vi skal be dem åpne og se.
Det synlige "problemet" i første etasje ser ut til å tørke ut bra.
Sist redigert:
Mja. Det er som kjent fuktig ute selv ved minusgrader.cecar33 skrev:
Det er til og med slik at den relative luftfuktigheten rH ganske ofte er på 100% eller nær 100% i vintermånedene, særlig i sørlige deler av Sverige.
Men den absolutte luftfuktigheten (gram vann / m3 luft) er derimot lav, da kald luft ikke klarer å bære så mye vann.
Nå har det gått litt tid. Vi har en stick fuktmåler hjemme med to nåler som man kan trykke inn i f.eks. vegger i lister. På stedet der det rant vann kan jeg måle over 30% fuktighet i tuppen....på andre steder i huset er det under 11%. Bør det ikke tørke ut til under 15%? Eller ved hvilken fuktighet bør man rive ut og tørke? Vi har tapet, så så omfattende er det nok ikke, en veggstump på ca. 2 m kanskje.....
Om entreprenøren uansett skal fikse feilene er det vel like greit å ta ned og se hvordan det ser ut? Så får du sove godt om natten etterpå også.
Skulle nok ikke klare vissheten om at jeg eventuelt har et groende muggangrep i en av mine innervegger
Skulle nok ikke klare vissheten om at jeg eventuelt har et groende muggangrep i en av mine innervegger
Det du har brukt er en fuktkvotemåler.Byggis1976 skrev:Nå har det gått litt tid. Vi har en stikk fuktmåler hjemme med to nåler som man kan trykke inn i f.eks. vegger i lister. På stedet der det rant vann kan jeg måle over 30% fukt i spissen....på andre steder i huset er det under 11%. Visst bør det tørke ut til under 15%? Eller ved hvilken fuktkvote bør man rive ut og tørke? Vi har tapet så så omfattende er det nok ikke, en veggstump på ca 2m kanskje.....
Den måler jo for så vidt litt forskjellig avhengig av tresort samt om man måler på absorpsjonskurven eller sorpsjonskurven, dvs under oppfukting eller avfukting.
Men en fuktkvote over ca 15% er ikke bra, da er det risiko for påvekst og/eller andre problemer.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1531