Hei,
Jeg skal passe på å frese inn kanal for at elektrikeren skal kunne legge litt strøm mens vi renoverer et rom. Usikker på nøyaktig hvilket materiale det er i veggen, men det er ikke gips eller betong (se bilde).

Hvilket verktøy bør jeg satse på å bruke for at det skal være så smidig som mulig?

• Et hull i en vegg med elektriske ledninger og isolasjonsmateriale synlig. Veggen er verken gips eller betong.
Ser ut som Tretex, går egentlig ikke an å spore i uten at det blir søppel av platene.

Riv ned platene, trekk ny elektrisitet og sett deretter opp OSB + Gips. Da får dere samtidig vegger som tåler å henge ting på.

/M

• Liker
Stefan N
  • Laddar…
Se hva du har bak tretexen. Fres ut eller spor med sirkelsag. Trekk i vprør. Gips oppå hvis du har spont bak.

gratulerer, treetex er et helvete. Har ikke så mange råd å komme med dessverre, platene er litt som en fuktig kjeks å jobbe med. Alt fliser seg veldig lett og det er veldig vanskelig å få pene kanter. Kanskje det går å skjære med en skikkelig skarp kniv først og så en fintannet stikksag...

major_tom major_tom skrev:
grattis, treetex er et helvete. Har ikke så mye råd å komme med dessverre, platene er litt som en fuktig kjeks å jobbe med. Alt fliser seg veldig lett, og det er veldig vanskelig å få pene kanter. Kanskje går det å skjære med en skikkelig skarp kniv først og så fintannet stikksag...
Jeg har gjort det og det gikk jækla bra. Er vel bare å prøve for ts før han får rådet å rive den ned??

CHEMAS CHEMAS skrev:
Jeg har gjort det og det gikk skikkelig bra. Er vel bare å prøve for ts før han får rådet om å rive den ned??
Hvordan gjorde du det? Det er et lite rom og jeg har ingen lyst til å sette i gang et prosjekt med å rive ut og sette nye plater. Så tar gjerne imot tips på hvordan jeg kan håndtere veggen for å lage en kanal.

CHEMAS CHEMAS skrev:
Jeg har gjort det og det gikk veldig bra. Er vel bare å prøve for ts før han får rådet om å rive den ned??
Fungere bra for meg også. Brukte multimaskin dog.

• Liker
CHEMAS
  • Laddar…
Jeg kjørte med sirkelsag og knivde. Hadde ikke tilgang til multicutter da.

Teg opp først.

• Liker
Trasigaskor
  • Laddar…
En multicutter vil skjære i tretexen som smør :-)

Hva er det bak, plankestamme? Tenk da på at du svekker konstruksjonen om du begynner å frese på kryss og tvers.

Kjørte med en el-kjedesag satte et anlegg med en tvinge så man ikke skar for dypt da går det kjøre både tretex og i tre men antar at du tenker å gipse over senere.

Så her gjorde jeg...

Rev ned all Tretex, kjørte et hull med hullsagen og freste ut med overfresen:

Verktøy på trebord; inkludert håndoverfres, batteridrevet boremaskin med hullsag, og treverk med hull. Treflis spredt rundt.

Så sporet jeg med en elektrisk kjedesag:

Veggen er sporet og har et rundt hull for kabler. På gulvet ligger en elkjedesag, en drill og verktøy brukt under arbeidet.

Deretter kunne jeg skru på plass boksene og trekke slangen før jeg forsterket med skruer og gipset:

Grønn installasjonsboks i trefiberplatevegg med hvitt rør koblet til, klar for elektrisk arbeid.

• Liker
Mikael_L og 1 annen
  • Laddar…
Mikael_L
M mgranbom skrev:
Riv ned platene, dra ny strøm og sett deretter opp OSB + Gips. Da får dere samtidig vegger som tåler å henge ting på.

/M
Som mgranbom, og også p-plats t.o.m viste bilder på her i tråden, riv ned treetexen først og fres så inn rør og bokser og kle med gips, evt. OSB+gips.

Men liker du å lytte til musikk, litt mer eller mindre audiofil, så er det kjedelig å rive bort treetexen, det pleier å bli veldig trivelig akustikk i rom (hus) med planker eller trestolperegelstamme og treetex etterpå. Det blir litt sånn passe demping. Har selv bodd i et slikt hus, har aldri hatt bedre romakustikk, uten andre tiltak, enn der.

Men uansett, så er nok tross alt det enkleste med mest garantert resultat å rive bort treetexen og gipse når all strøm er klar.

I min bolig, som jeg nettopp skrev om, så trakk vi inn litt ekstra strøm.
Jeg freste rett gjennom treetexen og inn i plankveggene ca 20-25mm dypt. Festet VP-rør og avsluttet med å sparkle over slett og så på med ny tapet.
Det fungerte i alle fall de få årene jeg bodde der, men jeg mistenker at det kan ha begynt å sprekke opp senere, for sparkel mot treetex føles jo ikke som noen særlig stabil konstruksjon.
Skulle jeg gjort dette i dag (men trolig ikke) så ville jeg nok prøvd med å først slettsparkle bare i fresningen, etter det tørket så ville jeg limt papirremse over med vev og tapetlim, og avsluttet med litt "bredsparkling" over remsen for at den ikke skal synes etter overflaten er på plass.

• Liker
Carro_D
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men uansett, så er nok tross alt det enkleste med mest garantert resultat å rive bort treetexen og gipse når all el er klar.
men å rive bort treetex er jo en skikkelig drittjobb det også, siden det er så vanskelig å få bort det i store biter... så om det er enklest vil jeg si er tvilsomt, men best resultat det stemmer nok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.