Jeg skal frese en liten firkant på cirka 4 mm dyp for å montere nedenstående beslag. For å gjøre dette tenkte jeg å bruke min håndoverfres (selv om det ville vært enklere med et stemjern). Men spørsmålet er: hvordan i all verden gjør jeg for å oppnå en eksakt firkant? Jeg vil jo ikke ha noen runde hjørner!

• Metallbeslag med fire skruehull og en rund utløser i midten, designet for montering ved nedsenking i en overflate.
Hogg ut hjørnene med stemjern. Finnes også en spesiell type boremaskin som borer og stanser samtidig og skaper firkantede hull. Men det er jo ingenting man investerer i for et par hull bare..

Takk for svar, men burde man ikke på en eller annen måte kunne bygge en jigg? Jeg vil jo gjerne bruke fresen min...:)

Jeg mener at du freser ut hullene, og deretter fikser hjørnene med stemjernet. Du kan jo ikke frese hjørnene til skarpe 90-gradere..

jon_h skrev:
Jeg mener at du freser ut dine hull, og deretter fikser hjørnene med stemjernet. Du kan jo ikke frese hjørnene til skarpe 90-gradere..
Jeg forstår. Jeg kommer ikke unna stemjernet...

Nei, jeg tror ikke det. Om du ikke har en Multimaster eller Supercut, selvfølgelig. :)

Ikke et firkantet frässtål? ;)

Mvh Putte

tiggre skrev:
perfekte 90graders vinkler... :)

Trend Corner Chisel, TRECCHISEL at D&M Tools
Jeg visste at det fantes noe. Om man kan dra til månen burde man jo kunne freses firkantet:)

Om noe er firkantet eller ikke er bare et definisjonsspørsmål. I dette tilfellet handler det om hvor liten radiusen i hjørnene skal være for at vi skal oppfatte det som et hjørne og ikke en radius. Du kan jo alltid frese med et stål med svært liten radius og få fram et hull som kan anses som firkantet. Også den der greia i Tiggres lenke har en radius i hjørnet, om enn svært liten.

andersmc skrev:
Selv den greia i Tiggres lenke har en radius i hjørnet, om enn veldig liten.
ja, har jo en selv...

det er altså et stemjern med perfekt 90 graders vinkel, ikke et fresestål... men man bruker fresen, så plasserer man den i hjørnet og tjoff med en hammer så har du en perfekt 90 graders vinkel...

Jo, jeg forstod at det var noen slags stans. Men legger du den under en lupe så ser du at også det hjørnet har en radius. Kanskje 0,1mm eller så, men en radius er det. Det finnes ingenting som er "eksakt 90°".

Det finnes ingenting som er nøyaktig 1 m heller.
Det avviker alltid litt ;).
Går litt til ytterlighetene noen ganger ;).

Mvh Putte

Beslagene som er ment å forsenkes ser heller ikke ut til å kreve noen ekstrem 90°-presisjon. 90°-stemjernet virker å være en bra ting, men det går nok å få til et brukbart resultat også med et "vanlig" stemjern.

andersmc skrev:
Kanskje 0,1mm eller så, men en radius er det. Det finnes ingenting som er "eksakt 90°".
Tenkte faktisk å legge til noe lignende ;)

det som er bra med det sammenlignet med et stemjern er at man reduserer sprekkdannelse som kan skje (at det sprekker videre fra der stemjernet slutter...

kjører selv med stemjern mest... men den lillerackarn er ikke dum å ha liggende....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.