Hei,

Jeg har en plastmatte limt på et betonggulv i kjelleren som skal fjernes. Tanken er at vi skal legge fliser der i stedet. Arealet er totalt 28 m2.

Jeg har snakket med et par maskinutleiere, og en sier stor slip, mens en annen sier liten fres for å ruge opp overflaten litt.

Hva sier dere? Hva er best?

Limet er litt klebrig i kantene, men ser ganske tørt ut i midten.

Jeg har sjekket at det ikke finnes asbest.

pelle242 skrev:
Er det ikke en saneringsfres du skal ha? Type
[lenke]
Det ser ut til å kunne ta ganske lang tid med en slik?

Akkurat nå har jeg bestilt en maskin som heter HTS 420, jeg håper at det høres ut som en rimelig maskin?

htc420 fungerer bra sørg for at du får et verktøy som heter t-rex til den

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Andreas_kalmar skrev:
htc420 funker bra se til at du får et verktøy som heter t-rex til den
Snakket med dem og verktøyet som følger med er silver, det er dette verktøyet som oftest brukes ved sliping av betonggulv. Det tar 1/2 mm av betonggulvet. T-rex river mer og kan ta opp til 6 mm om man tilfeldigvis står stille for lenge så deres anbefaling var silver? Høres det rimelig ut?

sølv er en farge ingen verktøy:-) jobber med betongsliping i 20 år tilbake det de mener med sølv er at det er trinn 1 og det verktøyet finnes i 4 versjoner avhengig av betongens hardhet dvs S1 M1 H1 og X1 uten å vite hvilken betongkvalitet du har kan man ikke si at det er riktig verktøy men så liten maskin så hadde jeg prøvd M1 mvh Andreas

Andreas_kalmar skrev:
sølv er en farge, ikke et verktøy:-) jobber med betongsliping siden 20 år tilbake det de mener med sølv er at det er steg 1 og det verktøyet finnes i 4 versjoner avhengig av betongens hardhet dvs S1 M1 H1 og X1 uten å vite hvilken betongkvalitet du har kan man ikke si at det er rett verktøy men så liten maskin så hadde jeg prøvd M1 mvh Andreas
Takk! Så jeg har fått booket et verktøy i steg 1 men det finnes 4 versjoner? Skal jeg ringe dem igjen og sørge for at jeg får akkurat Steg 1 M1 da?

sjekk om de har m1 kan også hete ca1 om det har ligget på hylla en stund

Hva innebærer dette egentlig? Det som var booket til meg tok ca 1/2 mm på betongen, er ikke det nok? Egentlig vil jeg ikke slipe ned betongen i det hele tatt, bare få bort limet, men jeg antar at jeg må slipe gulvet litt for å få bort limet. Hvordan kan jeg være sikker på at gulvet blir jevnt, slik at det ikke blir ujevnt etter slipingen?

man kan ikke si at det tar en ½mm det avhenger av betongkvalitet et verktøy med høy avvirkning for eksempel en X1 tar garantert 1mm på et mykt betonggulv men det innebærer også at det går med mye på verktøyet dvs at det koster mer penger per m²

Andreas_kalmar skrev:
man kan ikke si at det tar en ½mm det kommer an på betongkvalitet et verktøy med høy avvirkning f.eks. et X1 tar garantert 1mm på et mykt betonggulv men det innebærer også at det går mye på verktøyet dvs at det koster mer penger per m²
Takk, hvorfor tror du ikke at S1 er nok? Eller vil det ta en evighet kanskje? Det må vel være noe som sier at dette gulvet er "normalt" hardt? Eller mener du at alle gulv varierer kraftig?

alle gulv er forskjellige men antageligvis så er et kjellergulv under matte passende å slipe med S1 eller M1

Okey, vi gjør et forsøk med S1, er det noe annet man trenger å tenke på mer enn å sette igjen alle dører og ha munnbind og ørebeskyttelse?

om du opplever at det tar litt dårlig kan du fukte gulvet med litt vann

Har nå vært og hentet maskinen, tung var det mildt sagt. Fikk dog ingen manual med den men jeg antar at det er ganske selvforklarende.

Det jeg reagerte på er at det finnes en vanlig stikkontakt men så finnes det også et uttak for 3 fas? Må man ha 3 fas for å kjøre denne maskinen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.