Fikk hjelp med hulltaking og dessverre ble ikke alle hullene som forventet.
Hvordan justerer jeg enklest eksisterende hull (lettbetong)? Det handler dels om å endre "vinkelen" på visse hull og andre hull må tas opp litt eller justeres litt i høyde/sideveis.
Får ikke feste med en vanlig hullsag med senterbor. Skal jeg prøve å feste midlertidig mothold som senterboret kan gripe i for å styre hullsagen eller hvordan gjør man?

mvh Richard

Hvor stor vinkel vil du endre på dem? Beveger de seg om noen grader eller titalls grader?
Jeg ville forsøke å feste en form for trekonstruksjon i det eksisterende hullet. Et par lekter som er skrudd sammen og passer i hullet. Kan man få sentrumbrorren til å gripe i dem slik at du kan bore de første centimeterne i lettbetongen, så bør du kunne fortsette sånn.

Hvor sårbart er det rundt hullet? Et annet alternativ er å bore med småbor rundt og deretter hakke ut overskuddet med en meisel eller bilmaskin.

• Liker
RichardRR
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Hvor stor vinkel vil du endre på dem? Gjelder det noen grader eller titalls grader?
Jeg ville forsøkt å feste en form for trekonstruksjon i det eksisterende hullet. Et par bjelker som er skrudd sammen som passer i hullet. Kan man få senterboret til å gripe i dem så du kan bore de første centimeterne i lettbetongen, burde du kunne fortsette slik.

Hvor følsomt er det rundt hullet? Et annet alternativ er å bore med småbor rundt og så hakke ut overskuddet med en meisel eller en bilmaskin.
Eksisterende hull var 200mm, så jeg tok først en 200mm hullsag og skrånet med den for å gjøre hullet litt større. Tok deretter en 210mm hullsag og justerte litt til. Siden det er blåbetong gjorde jeg siste justering med en lang rasp.

mvh
Richard

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.