Jeg har nylig flyttet inn i en andelsleilighet i henhold til plantegningen nedenfor.
Innen kort tid vil jeg få en samboer i denne leiligheten, noe som gjør at det er et par ting vi ønsker å ordne – først og fremst en avskilt sovedel. (Sengen står nå i stuen).

Plantegning av leilighet med oppholdsrom, kjøkken og bad, vist i toppvinkel med tremønstret gulv. Dører og vegger markert, inkludert skjutdør.

Min tanke er å sette opp en vegg på kjøkkenet og gjøre om spiseplassen til et lite soverom. Veggen skal helst være så lydisolerende som mulig. En idé er å bruke glassblokker i midten av veggen (ca. 90x180 cm) for å slippe inn litt naturlig lys til kjøkkenet.
Tanken er også å lage et hull i veggen i stuen og sette inn en skyvedør for å skape en inngang til soverommet. Veggen det gjelder er ikke bærende og ifølge styret har lignende ombygginger blitt gjort.

Nåværende layout:
Plantegning som viser layout av en leilighet med foreslåtte endringer, inkludert skillevegg i kjøkkenet og åpning for en skyvedør i stuen.

Plan:
Tredimensjonal plantegning av leilighet med markerte vegger og døråpninger, inkludert en skyvedør og vinduer i klart blått glass.
(Obs, skal være skyvedør, men Homestyler har ikke noen passende presets)

Nå til spørsmålet mitt. Siden jeg er helt ukyndig på dette området, lurer jeg på:

1. Hva kan kostnaden bli for å:
    1. La håndverkere slå ut hullet? (altså bygge veggen selv)
    2. La håndverkere fikse alt?
    3. Materialkostnad, cirka?
  2. Hva er den beste måten å lydisolere veggen på?

Jeg setter pris på alle tips jeg kan få. Jeg har forsøkt å lese litt, og det vanskeligste momentet synes å være akkurat hullet for døren.

Takk på forhånd!

C
En god start er å finne ut hvilket materiale veggen består av og om det er noen rør eller kabler i veien som må flyttes.

Huset er bygget i 1939. Jeg tror at det er en slags betongvegg. Rør er det ikke. Muligens kabler dog :/

cadforall
I de fleste land, inkludert Sverige, stilles det krav til hvor mye lyd som får høres mellom leiligheter. Det finnes også muligheter for å klassifisere en bygning i ulike lydklasser for at markedet selv skal kunne styre byggingen mot leiligheter med bedre lydisolasjon for dem som ønsker det. Lydisolasjon kan nå være et konkurransemiddel for fastighetsägare.
Når målingen er ferdig, har man fått et resultat bestående av data ved alle 1/3-oktavband mellom 50 Hz og 5 kHz. Det er vanskelig å konstruere et regelverk ut fra disse lydreduksjonskurvene, og derfor er en standard for å utarbeide et fåtall ensifrede verdier blitt utviklet. Disse brukes så i byggeregelverkets nivåkrav. Den vanligste verdien kalles vektet reduksjonstall Rw. Ulike tilpasningstermer kan også beregnes for å mer rettferdig beskrive den opplevde lydisoleringen. Tilpasningstermene, C-korreksjoner, er innført for å ta hensyn til ulike spektra som vei- og togstøysspektra.
Ved måling av lydisolering i vanlige hus kan man ikke være helt sikker på at all lyd er transmittert via skilleveggen. Slike målinger kalles derfor feltmålinger, og det vektede reduksjonstallet betegnes R’w. Reduksjonstall utført i lydlaboratorium betegnes Rw.

[h=1]Rockwool[/h] En hånd holder et stykke mineralull, brukt for lydisolasjon i bygninger, som er viktig for å oppnå bedre lydklasser i konstruksjoner.

Det fremgår ikke, men antar du allerede har hatt kontakt med foreningen angående denne ombyggingen?

C
filip82 skrev:
Huset er bygget i 1939. Jeg tror det er en slags betongvegg. Rør finnes det ikke. Eventuelt kabler dog :/
Betong er det nesten garantert ikke om det ikke er en bærende vegg.

Vet at den løsningen er ganske vanlig i Stockholm, men jeg synes personlig at det ville være bedre med et soverom uten vindu.

I så fall kunne man tette kjøkkendøren (gjerne med en slags vindu øverst for lysinnslipp), lage åpningen mot stuen som dere har tenkt på, og lage et lite soverom "bak" kjøkkenet, det området er jo uansett litt "død".

Hvor stor blir denne overflaten? Spontant føles det jo som om man ikke engang får inn en seng?

Da huset er bygget i -39 er det sannsynligvis en teglvegg. Det er ikke noe større problem å rive den selv om den nå ikke er bærende. Sjekk om det går strøm o.l. i veggen. Ellers er det jo bare å ta frem slegga alternativt leie en form for kappmodell større og sage opp hullet for døren.

Hvorfor trenger veggen lydisoleres? Fyll den med mineralull bare.

Med tanke på byggeåret er det antagelig en slaggvegg. Om den nå mot formodning skulle vise seg å være bærende. Isf tegel. Da blir det dyrere og en konstruktør må kontaktes bl.a. Ellers er det bare å sage opp med tigersag med riktig blad. Støver en del, så en fordel om leiligheten er tom. Gjetter at denne veggen er ca ti cm tykk. Hvor finnes avløp/vann i kjøkkendelen? Nærmest døren? Den nye veggen ville jeg ha bygget med 70mm plåtreglar og isolasjon. Plywood og gips på det. Skipp glassbetongen og sett inn et vindu øverst mot taket over eventuelle veggskap. Tenk på at om du skal sette inn en innfelt skyvedør så må du rive ca dobbel dørmål for å få plass til skyvedørskassetten. Har du en tegning med mål er det lettere å regne.

JFrisk skrev:
Det fremgår ikke, men antar du allerede har hatt kontakt med foreningen angående denne ombygningen?
Ja, det har jeg. Og andre har gjennomført lignende renoveringer så det skal ikke være noen problemer.

Anna_H skrev:
Vet at den løsningen er ganske vanlig i Stockholm, men jeg synes personlig at det ville være bedre med et soverom uten vindu.

I så fall kunne man sette igjen kjøkkendøren (gjerne en slags vindu øverst for lysinnslipp), lage åpningen mot stuen som dere har tenkt, og lage et lite soverom "bak" kjøkkenet, den delen er jo litt "død" uansett.
Den delen blir litt for liten, ca 1m bred er det der. Så dessverre er det eneste alternativet å gjøre om spiseplassen til et soverom, med mindre man vil ta av stuen – noe vi ikke vil!

falkn skrev:
Hvor stor blir denne overflaten? Spontant føles det jo som at man ikke engang får inn en seng?

Da huset er bygd -39 er det sannsynligvis en teglvegg. Det er ingen større problemer med å rive den selv, om den nå ikke er bærende. Sjekk om det går strøm osv. i veggen. Ellers er det jo bare å ta fram slegga, alternativt leie noen form for kapp modell større og sage opp hullet for døra.

Hvorfor må veggen lydisoleres? Fyll den med mineralull bare.
Grunnen til at jeg vil ha en slags lydisolering er fordi jeg står opp mye tidligere enn min samboer. Soverommet/kjøkkenet vil være veldig nært, så litt lydisolering i veggen er ønskelig. Nå er ikke min samboer spesielt følsom, men om det går an å gjøre noe relativt enkelt, er det veldig fint å slippe å smyge om morgenen.

xibeca skrev:
Med tanke på byggeåret er det antagelig en slaggvegg. Om den nå mot formodning skulle vise seg å være bærende. Isåfall tegl. Da blir det dyrere og en konstruktør må kontaktes bl.a.
Ellers er det bare å sage opp med tigersag med rett blad. Duster en del så en fordel om leiligheten er tom. Gjetter at den veggen er ca ti cm tykk.
Hvor finnes avløp/vann i kjøkkendelen? Nærmest døren?
Den nye veggen ville jeg ha bygget med 70mm stålprofiler og isolasjon. Kryssfiner og gips på det.
Dropp glassbetongen og sett inn et vindu høyest opp mot tak over eventuelle veggskap.
Tenk på at om du skal sette inn en innfelt skyvedør så må du rive ca det dobbelte av dørmålet for å få plass med skyvedørskassetten.
Har du en tegning med mål er det lettere å regne.
Tegning:
Plantegning av leilighet med rom som hall, kjøkken, spisestue og baderom. Målestokk nederst. Kjøkken er mellom spisestue og hall.

Avstandene er litt vanskelige å avgjøre men spiseplassen er 200x210 cm. Vann/avløp er på bortre del av kjøkkenet, sett fra vinduet så det skal ikke være noe problem.

Glassbyggesten kan bli ganske pent, og forhåpentligvis litt lysere enn bare vindu ved taket. Ex:

Moderne kjøkken med brune fliser, hvite skap, stor komfyr og vask. Blokkglassvegg til høyre gir lys.
(bildet tatt fra en Hemnet-annonse)

Ang. skyvedøren så er det med i beregningen.

Jeg synes det var en helt grei løsning med glasset, men jeg hadde jo begynt med glasset over sengen så man slipper å se inn i siden på den. Dvs. ca 2 blokker lenger opp.

Jeg mente at dere kunne ha brukt en bredere del, ikke bare forlenge kjøkkenveggen selvfølgelig, men jeg ser nå når du har postet den riktige tegningen at selve rommet er smalere enn på den første tegningen du postet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.