Jeg holder på med min baderomsrenovering.
Mitt oppbrutte gulv ser slik ut:
20080115_5250.jpg
Rommet er 2.10m X 2.12m stort.
Bjelkene er 21x4,5cm grove og sitter som mest cc60.
Avløp og vannledninger går kors og tvers i trebjelkelaget som syns.
Jeg har tenkt å montere sporplater, flytesparkel, minst 15mm, med armeringsnett og deretter fliser og klinker.
Gulvet er i prinsippet helt rett bortsett fra nede til venstre i bildet der det er 12mm lavere enn resten av gulvet.
Avløpet til høyre i bildet er avløp for wc. Venstre avløp er dusj og avløpsventilasjon som går nedover i bildet.
Må jeg montere 22x45 bjelker som et supplement til de gamle med hull for avløp, blir 75 mm hull i bjelken som minst for avløpsventilasjonen?
Er det kanskje bedre å bite i det sure eplet og helt enkelt føre alle avløp i etasjen under?

Milkshaken
Forstår ikke problemet... Om du ikke har full høyde over rørene, så legger du bare på en remse... Så Spontet 22mm spon...
Legg derpå hurtigslipssparkel.... Det kan du legge uten å måtte armere... Fallet mot dusjen gjør du enklest ved at etter at du har lagt ut alt sparkel så øser du opp sparkelen fra sluket... du må øse mye sånn at du ser at det blir fall...
Men for at det skal funke skal du plastre i sluket så ingenting sparkel trenger ned i avløpet....

Milkshaken skrev:
Forstår ikke problemet... Hvis du ikke har full høyde over rørene, så legger du bare på en stripe... Så Spontat 22mm spon...
Legg derpå raskslipesparkel.... Det kan du legge uten å måtte armere... Fallet mot dusjen gjør du enklest ved at etter du har lagt ut alt sparkel så øser du opp sparklet fra dusjbrønnen... du må øse mye så du ser at det blir fall...
Men for at det skal fungere skal du plastre i brønnen så ingenting sparkel trenger ned i avløpet....
Jo, men gulvet har sprukket tidligere så jeg vil virkelig at det skal bli så stivt og stabilt som det bare går.
Mener du altså at man ikke trenger armering? Jeg skal jo ha utskårne gulvsponplater for vannbåren gulvvarme.

Milkshaken
jeg mener at om du skal legge 15 mm flyt så trenger du ikke det....
Kjøp rasksparkel så ordner det seg..

Selv om de sporbaserte sponplatene er betydelig tynnere enn de vanlige. Det krever at sparkellaget er selvbærende, ofte vil sparkleleverandørene at man legger opp til 30 mm sparkel på en slik plate. Armering skal alltid legges på gulvspon, ifølge BBV.

Forresten, hva er raskslipesparkel, jeg har ikke hørt den termen før? Mener du et raskt flytesparkel?

K
Jeg tenkte direkte på hurtigutjevnende masse, men det kan ikke stemme for det flyter jo ikke.

Det jeg ikke forstår er hvorfor alle er så ivrige på å legge spon eller gips oppå gulvvarmen. Det bremser jo bare systemet. Sparkel har bedre varmeoverføring. Klart, skal legges litt tykkere, men blir likevel raskere med tanke på sammenligningstallet mellom gulvgips og sparkel.

Milkshaken
jeg skal sjekke hva artikkelnummeret heter for det... Snabbslipsats er jo et hardere bruk og legges tradisjonelt..... Men det vi bruker er flytende....
Jeg skal sjekke i morgen.....
Snabbslipsatsen heter jo 319.... og det er det ikke.

K
318, 319 er begge tradisjonelle hurtigtørkende sparkelblandinger som man legger jordfuktige, men du har jo også 320 som er en tregtflytende hurtigtørkende sparkelblanding som bla går å pumpe. Det flyter ikke like bra som avrettingsmassene dog, og man kan ikke legge den under 20 mm. Har du lagt 15 mm på spon i et våtrom så tror jeg at du har brukt 4320 eller 644 :)

Milkshaken
Som sagt, man skal alltid armere på sponplate. Dette gjelder fra 1/7 2008, ifølge BBV.

K
Milkshaken skrev:
644 er det... Serpo....
[lenke]
Veldig smidig å jobbe med...

Det er for varmegulv... trenger ikke armeres på bare 15 mm... Du kan legge i hvert fall opp til 50 mm for så vidt med varmeslynger (som armering)...
Det avhenger ikke av tykkelsen, men størrelsen på flaten sammen med underlag. 644 på spon armeres når man når en viss størrelse på flaten, rett og slett.

(Om man ikke følger BBV, når det skal armeres uansett overflate forstås..)

K
Nei, jon_h... sjekk BBV 5.7.2 Sist i avsnittet finnes det en liten rød boks... og i den står det...? Svar: Det som faktisk gir meg rett denne gang ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.