Som en del av min renovering av et gammelt stall/lager til gym (i en annen tråd) har jeg tenkt å forsterke takstolene før jeg henger opp ting i dem. De er allerede uten belastning ganske nedbøyde og er skjøtet på lengden (spennvidde 5,5m).

Jeg kjøpte en rekke fingerskjøtede C24 145x45 mm lekter som jeg tenkte å montere parallelt med eksisterende takstoler. Planen er å skrulim dem, men har et par spørsmål.

Hvilken type lim bør jeg bruke? Noen spesiell type skruer, avstand mellom skruehull?

Skal jeg prøve å løfte opp de nedbøyde eksisterende bjelkene før jeg skrur/limer på den nye lekt?

Jeg gjorde et lite forsøk her om dagen med en gammel lekt som støtte jeg presset inn, kunne få bort kanskje halvparten av nedbøyingen, men ser at jeg nok ville trenge å jobbe på to punkter samtidig for å få den jevnt opp. Finnes det kanskje bedre utstyr å leie for formålet?

Rom med murvegger, trebjelker i taket, stige og verktøyspose; planlagt renovering fra stall til treningsrom. Interiør av gammelt stall med uferdige murvegger, to stiger, en stabel treplanker, og en støttende bjelke under taket.

Jeg har litt problemer med å forstå den eksisterende takkonstruksjonen. Det er for mange bord i veien. Hvilke dimensjoner og c/c avstand har den? 5,5 m er normalt for stor spennvidde for vanlig konstruksjonsvirke. Det pleier å kreve limtre eller fagverk.

Legger ved litt flere bilder samt original tegning fra 30-tallet.

Alle vegger utenom teglveggen rundt "gödselrummet" var revet når vi kjøpte eiendommen, ettersom de andre takstolene klarte seg uten støtte så rev jeg også denne. Det er sikkert slik at skjøtene en gang i tiden har ligget over disse og de andre veggene.

Så takstolene er sikkert underdimensjonerte, selv om de ser ut til å være ganske hjemmesnekrede til å begynne med, og alle utenom en bjelke ser ut til å ha blitt byttet ut siden den gang (originalbjelken er faktisk uten skjøter).

Det rette ville vel være å gjøre om hele taket med nye takstoler og alt, men selv uten dagens trelastpriser så høres det ut som en dyr affære (noen som har en følelse for hvor dyrt?)

Så jeg tenkte at å doble bjelkene med en uskjøtet regel kan jo ikke gjøre det verre i alle fall.

Arkitekttegning av nytt stallbygg med fasader, planløsning og tverrsnitt; viser rom som gjødselrom, boks og fôrrum samt fremtidig garasjetilbygg.
Innvendig bilde av takkonstruksjon med trebjelker i et rom med murvegger og et vindu.
Tretakstoler og takbjelker av tre med mursteinsvegg i bakgrunnen, i en bygning under renovering.
Trebjelkekonstruksjon med takstoler i et gammelt bygg, synlige takbjelker og vindu med mursteinvegg i bakgrunnen.

Jeg ser et problem med å presse opp de gamle, de vil da belaste de nye mer enn om de får fortsette å "henge". Så hvis du ikke trenger et plant gulv der oppe, men heller vil ha et plant tak, ville jeg vurdert å la de gamle fortsette å "henge" og montere de nye slik at de kan danne et jevnt tak. Ellers løftet jeg bjelkelaget i krypkjelleren med en verkstedjekk (fungerte veldig bra) og satte stempel.

Verken tak eller gulv, skal være fortsatt åpent opp i mønet. Skal henge opp litt boksesekker og lignende, så derfor vil jeg ikke belaste de nåværende mer enn nødvendig ettersom de allerede føles litt svake. Kanskje isolere og kle inn taket (men med synlige bjelker) senere, men da kanskje det er like greit å starte om fra scratch først for å få mer standard avstand?

Er for øvrig i sørligste Skåne, så snøsonen 1.

Ja, skal de synes så bør de sitte pent sammen, og da blir det nok bedre å trykke dem opp før forsterkning.

Hva er dimensjonen på de opprinnelige underrammene?

J justusandersson skrev:
Hva er dimensjonen på de opprinnelige underrammene?
Den virkelig gamle er ca 100x100mm, ingen skjøter på lengden. De som jeg mistenker er byttet ut i litt mer moderne tid er omtrent 150x60mm og skjøtt en gang på lengden.

Gamle:
Gammel trebjelke med målebånd, viser dimensjoner ca 100x100mm. Gammel trebjelke cirka 100x100mm med målebånd brukt til å vise størrelse og lengde, uten skjøter langs bjelkens lengde.

"Nye":
Målebånd viser tykkelsen på en gammel trebjelke, som måler ca. 20 mm. Veggen i bakgrunnen er av murstein, og det er naturlig lys ovenfra. Gammel trebjelke målt med en linjal, viser tykkelse og tekstur.

Oversikt over den gamle bjelken
Oversikt over den gamle trebjelken på taket, med teglsteinsvegger i bakgrunnen og en stige sett nedenfra.

Sist redigert:
Problemet med å bo i snøsonen 1 er at man glemmer at det finnes snø... men 1 gang hvert femtiende år kommer den. Det enkleste er nok å bytte ut underrammene med limtre, f.eks. 90x225. I og med de blandede dimensjonene er det vanskelig å finne en enhetlig løsning.

J justusandersson skrev:
Problemet med å bo i snøsone 1 er at man glemmer at det finnes snø... men en gang hvert femtiende år kommer den. Det enkleste er nok å bytte ut underrammene med limtre, f.eks. 90x225. I og med de blandede dimensjonene er det vanskelig å finne en enhetlig løsning.
Jeg forstår hva du mener. Rett ved siden av er det en gammel (nesten) falleferdig garasje som vi i fremtiden har tenkt å rive og gjenbruke platen til et (arkitekttegnet) drivhus, det er ikke umulig at den beste løsningen der blir å bygge sammen taket for de to bygningene, så jeg vil helst ikke gjøre et kjempestort prosjekt av det nåværende taket. (å bytte underrammene og heve hele takstolene høres for meg ut som at det er mer eller mindre like mye jobb som å bare bytte ut alle takstolene + hele taket, om enn at man sparer litt på materialet, og da bytter jeg heller ut alt mot profesjonelt produserte fagverkstakstoler)

Jeg antar at å skru-lime sammen en ekstra regel langs med hver underarm ikke kan gjøre noe dårligere i hvert fall i påvente av en bedre løsning senere. Noen innspill om hvilken type lim man skal bruke, avstand mellom skruene? Skal jeg forsøke å løfte opp nedbøyningen av de eksisterende takstolene først?

Det er et temmelig meningsløst tiltak som ikke tilsvarer arbeidsinnsatsen. Jeg ville ikke gjort det. Det har større effekt å skruskli 45x145 nedenfra på de eksisterende bjelkene. Når man skruskli fungerer skruene som tvinger, man skrur slik at alt lim kryper ut i fugene. Lim velger man med hensyn til fuktighetsnivå.

J justusandersson skrev:
Det er en temmelig meningsløs handling som ikke tilsvarer arbeidsinnsatsen. Jeg ville ikke gjort det. Det har større effekt å skruelim 45x145 nedenfra på de eksisterende bjelkene. Når man skruelimer fungerer skruene som tvinger, man skrur så alt lim presset ut i fugene. Lim velger man med hensyn til fuktighetsnivå.
Skruelim nedenfra, altså kortside mot kortside i stedet for ved siden av hverandre med bredsidene limt? Finnes jo ingen opplegg i så fall, så de må henge fritt på undersiden av bjelkene?

Om man gjør så må man av naturlige årsaker selvsagt rette opp den eksisterende nedbøyen, så det svarer på det spørsmålet i alle fall :D

fuktighetsnivå i treet? Ingen anelse, burde være som omkringliggende luft nå om sommeren? Reglerne har ligget der ute i 1-2 uker allerede.

Dette limet har jeg hjemme, men tenkte at det sikkert finnes bedre, men novise på dette.
Oransje flaske med Cascol Indoor trelim, 750 ml, egnet for innendørs bruk. Illustrasjon viser liming av treverk.

Jeg tenkte meg at 45x145 reglene skulle limes liggende nedenfra. Det gjør ingenting at de ikke får noe opplegg. Jeg ville ta noe lim som er mer fuktbestandig, eventuelt PU-lim. Limet på bildet er bare for snekkertørt materiale.

Ser ingen fagverk
Tror nok at komplettere opp med fagverk gir mer enn denne 145x45.....den kommer ikke til å forbedre konstruksjonen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.