9.454 lest ·
4 svar
9k lest
4 svar
Forlenge smyg vindusnisje i liv med vegggips.
Jeg har fått hjelp til å sette opp vinduskarmer/salninger.
19mm MDF, festet til karmen med Lemafix.
Disse salningene er kuttet med justersag til en bestemt mål/bredde.
Dog så heller veggene litt, alternativt at vinduene ikke er satt opp eksakt slik at målene stemmer.
Dette medfører at salningen stikker ut så mye som ca. 6mm utenfor gipsen på veggen.
Ingen salning er for smal, generelt stikker de ut.
Og jeg er ikke helt fornøyd med dette.
I forkanten på vindusbenken skal jeg skru-lime en profilfrest list, laget av to limte remser 22mm MDF, profilfrest og avrundet.
Vindusforingene vil dermed "stå" på denne.
Jeg har gjort prøvemontering og man ser at det blir skjevt, stor sprekk etc.
Jeg har da fundert hit og dit på hvordan man skal kunne løse dette.
Det beste jeg kan komme fram til er å investere i et multiverktøy fein/bosch GOP eller lignende. Holde bladet mot gipsen og langsage salningen i nivå med gipsen.
Deretter ta en sving med slipemaskinen for å pusse det fint.
Hva tror dere, for-/ulemper, finnes det bedre måter å løse problemet på?
Kan bidra med bilde når jeg kommer hjem fra jobben....
PS
Jeg var ikke helt sikker på om dette er byggeteknikk eller vindu eller verktøy...
Flytt gjerne hvis det ble feilplassert..
DS
19mm MDF, festet til karmen med Lemafix.
Disse salningene er kuttet med justersag til en bestemt mål/bredde.
Dog så heller veggene litt, alternativt at vinduene ikke er satt opp eksakt slik at målene stemmer.
Dette medfører at salningen stikker ut så mye som ca. 6mm utenfor gipsen på veggen.
Ingen salning er for smal, generelt stikker de ut.
Og jeg er ikke helt fornøyd med dette.
I forkanten på vindusbenken skal jeg skru-lime en profilfrest list, laget av to limte remser 22mm MDF, profilfrest og avrundet.
Vindusforingene vil dermed "stå" på denne.
Jeg har gjort prøvemontering og man ser at det blir skjevt, stor sprekk etc.
Jeg har da fundert hit og dit på hvordan man skal kunne løse dette.
Det beste jeg kan komme fram til er å investere i et multiverktøy fein/bosch GOP eller lignende. Holde bladet mot gipsen og langsage salningen i nivå med gipsen.
Deretter ta en sving med slipemaskinen for å pusse det fint.
Hva tror dere, for-/ulemper, finnes det bedre måter å løse problemet på?
Kan bidra med bilde når jeg kommer hjem fra jobben....
PS
Jeg var ikke helt sikker på om dette er byggeteknikk eller vindu eller verktøy...
Flytt gjerne hvis det ble feilplassert..
DS
Ofte vil man at den skal stikke ut mellom 5-10 mm for at man skal legge en fuge mot veggen alt tapetsere ut på smygen for at man ikke skal se sprekken som blir mellom materialene. Skal smygen gå glatt med veggen? Hvordan får du det uten at sprekke?
Sitter smygen fast i vinduet? Ellers er det jo naturlig at man før man fester smygene, drar en liten strek langs veggen og deretter korrigerer for veggens helning, enten med sirkelsag eller på bordsagen. Jeg synes det er best å gjøre dette mot vinduskarmen for der blir det uansett en myk fug og ikke krav om at det er et eksakt rett snitt. Mot din list vil du ha et rett snitt, for det er komplisert nok uansett å feste listen mot smygen.
Hvis smygen sitter fast i vindu/vegg ville jeg nok tatt en elhøvel og brukt av et par millimeter. Et multiverktøy vil gi en veldig stygg snittflate.
Hvis smygen sitter fast i vindu/vegg ville jeg nok tatt en elhøvel og brukt av et par millimeter. Et multiverktøy vil gi en veldig stygg snittflate.
Ja, jeg er enig..
Men det sitter allerede fast, limt.
En kollega foreslo å bruke en kantfres. La kulelageret gå mot gipsen.
Det som blir igjen da er hjørnene, hvor man ikke kommer til med fresen.
Det synes jeg burde fungere, henter ut en metallremse hos blikkenslageren først kanskje.
Slik at lageret på stålet ikke går inn i gipsen...
Men det sitter allerede fast, limt.
En kollega foreslo å bruke en kantfres. La kulelageret gå mot gipsen.
Det som blir igjen da er hjørnene, hvor man ikke kommer til med fresen.
Det synes jeg burde fungere, henter ut en metallremse hos blikkenslageren først kanskje.
Slik at lageret på stålet ikke går inn i gipsen...
Klikk her for å svare