Kan noen hjelpe meg med å forklare hvordan en takstol er konstruert?
Bygger et garage hvor jeg funderer litt på om og i så fall hvor mye en eventuell loft ville tål i vekt. For meg så ser det ut som den svake delen i konstruksjonen er forbindelsene i 6, 7 og 8 i tegningen nedenfor? Er det 30kg/m2 som takstolen tåler, er dette med eller uten takets vekt?
Kan/Bør man forsterke med en limtrebjelke og deretter søyler om man skulle ønske å bruke rommet til oppbevaring?

Byggetegning av takstol, inklusive spesifikasjoner for snølast, vindlast, og belastningsparametere. Viser områder 6, 7 og 8 som diskuteres.

Beste svar

Generelt sett er en sånn takstol beregnet for å bære takets vekt og muligens litt ski og sånt hvis man lager et "gulv". Noen mer lagring skal man ikke regne med. Vil man ha mer, så blir det typisk vanlig bjelkelag dimensjonert for tiltenkt last og så takstol på det etterpå. Eller da regne alt i samme. Men uten støtte på midten, så blir det nok ganske grove dimensjoner uansett.

S Stefan1972 skrev:
Rent generelt så er en sånn takstol beregnet for å bære takets vekt og muligens litt ski og sånt om man lager et "gulv". Noe mer lagring skal man ikke regne med. Vil man ha mer så blir det typisk vanlig bjelkelag dimensjonert for tenkt last og så takstol på det etterpå. Eller da regne alt i samme. Men uten støtte på midten så blir det nok ganske grove dimensjoner uansett.
Takk, funderingen er å oppbevare byggestillas der når det ikke brukes. Så kanskje 400kg. Kan det funke om man sprer ut og fordeler det i ytterkantene? Garasjen er 7,2x12m.

Høres mye ut........I hvilken ende av landet er det? Samme takstol til alle eller er det en lettvektsvariant for sydligere breddegrader?
Uansett så vil det jo ikke kollapse men med rette forutsetninger kan det jo gå galt.

Man kan jo snu på det også, det kanskje finnes en enklere måte enn å dra opp 400 kg stillas på et loft? Å spre den ut blir jo bare enda mer kronglete ..
På den annen side slipper du å låne den ut til kreti og pleti, når man må slepe den ned fra loftet for å få låne... :D

Skåne, tror ikke det er noen spesiell variant dog uten deres standard. Dessverre er det en slik sak jeg nok burde satt meg inn i bedre tidligere...
Hmm, du kan ha rett i at det kanskje ikke er helt optimalt å lagre der. Får ta en ny funderer. Takk for deres meninger!

Shakula Shakula skrev:
Skåne, tror ikke det er noen spesiell variant dog utenom deres standard. Dessverre er det en slik sak jeg nok burde satt meg inn i bedre tidligere...
Hmm, du kan ha rett i at det kanskje ikke er helt optimalt å oppbevare der. Får ta en ny vurdering. Takk for deres meninger!
Jeg hadde nok stilt det på en pall i garasjen, (kanskje bygget typ en sånn der i stål som "riktige stillasbyggere" pleier å bruke), og lagt pengene du sparer på både forsterkning av takstoler og besøk hos fysioterapeuten, på en pallejekk til å flytte rundt dem med når de er i veien ... ;)

• Liker
Shakula
  • Laddar…
Hei,

Vet at dette er en gammel sak, men tenkte jeg skulle forklare litt om hvordan vanlige sadeltakstoler "normalt" beregnes når det gjelder vindslast.

Man regner normalt med en "nyttelast" på ca 50 kg/m2. Dette beregnes fra en innvendig minimumshøyde på 600 mm. Som eksempelet bildet nedenfor viser:

Tegning av en sadeltakstol med vinkelstøtter, viser høyde på 600 mm for nyttelastfordeling.

Man ser det også ved at det er beskrevet på tegningen som NYTTELAST FRI 5OO (kN/m2).

Dvs., dersom man planlegger å laste opp mye eller tunge ting, må man tenke på at det må spres jevnt mellom takstolene slik at det ikke blir for konsentrert last på ett punkt.

T Takstolsnissen skrev:
Hei,

Vet at det er en gammel sak, men tenkte å forklare litt hvordan vanlige saltakstoler "normalt" beregnes når det gjelder vindlast.

Man regner normalt på en "nyttelast" på ca. 50 kg/m2. Det regnes fra en innvendig min høyde på 600mm. Som eksempelet bildet nedenfor viser:

[bilde]

Man ser det også på at det er beskrevet på tegningen som NYTTELAST FRI 5OO (kN/m2).

Dvs, så om man tenker på å laste opp mye eller tunge ting må man huske at det må spres jevnt mellom takstolene slik at det ikke blir for konsentrert last på ett punkt.
Takk for forklaringen! Kan meddele at vinden fortsatt i prinsippet er tom, ligger en pulk og sykkel der nå kun. Byggestillas ble heller ikke kjøpt, så lagringen av den ble også løst... :)

• Liker
Takstolsnissen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.