Galvanisert ståltrapp med spiraldesign på grus; manglende fotfeste. I bakgrunnen er det en blå bygning og en gul trailer. Galvanisert spiraltrapp i stål ligger demontert på bakken, omgitt av åpent landskap og landbruksmaskiner i bakgrunnen.

Hei,

Har en brukt spiraltrapp i galvat stål som jeg tenkte å montere til en loftsetasje på utsiden av en bygning. Bygningen er cirka 100 år gammel og oppført med doble teglvegger (kanalmur). Fasadeteglen er festet til innermuren og som jeg forstår det, er ikke yttermuren/fasaden egnet for å forankre tunge ting i. Den vil først og fremst ikke tåle større drag/trykk-belastning horisontalt (rett meg om jeg tar feil). Jeg tror dermed at man bør unngå å forankre trappens avstigningsplan øverst, da det er stor risiko for fasaden hvis trappen skulle få for seg å bevege seg litt.

Spiraltrappen er ikke noe monster, 13 trinn og høyde cirka 230 cm til planet øverst. Trappen veier derimot mye siden den er i stål, antakeligvis noen hundre kilo. Jeg forstår at spiraltrapper er ”selvbærende” og at all vekt føres ned mot bakken der spindelen (røret) står. Trappen er brukt og feste for foten, eller fot, mangler - den slutter bare med et rør mot bakken.

Jeg tenker slik: Den må forankres i bakken og ha noe stabilt underlag. Jeg støper et solid fundament (som man normalt gjør) og støper inn et rør som jeg kan tre trappens spindelrør/sentrumrør på. Da vil den bli fiksert og forankret. Så lar jeg være å forankre toppplanet mot fasaden for at trappen skal kunne ”sette seg” uten å rive fasaden. Vil trappen kunne stå slik og holde balansen selv, selv når man går i den? Igjen tenker jeg meg en ganske solid søyle. Topplanet er kraftig så det i seg selv vil ikke trenge noen forankring for å tåle å gå på, men spørsmålet mitt handler om at trappen som helhet ikke skal kunne tippe/bli farlig.

Hvis jeg gjør slik, vil trappens sirkulære spindelrør belaste betongen akkurat der det innstøpte tynnere røret møter betongen. Holder det tror dere? Tenk dere et hul rør festet i betong og trer man et rør utenpå og belaster så skjer belastningen akkurat i betongens kant mot det innstøpte røret. Riktignok skjer alt i sentrum av fundamentet, men jeg tror dere forstår...

Tanker?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.