Jeg skal montere nye vinduer. Vanlig drev for isolasjonens skyld (pleier å bruke lindrev) men jeg vil komplettere med noe tett for å minimere lyd og trekk. Noen slags klissete masse altså, men hva? Eneste stedet jeg handler på er Byggmax, så gjerne noe fra deres sortiment.

Åsa Lund
Polyuretanfug brukes vel utvendig?
Innvendig skjuler du skjøten med lister.

Utvendig blir det puss siden huset er pusset, innvendig list, men den tetter jo ikke. I flere beskrivelser jeg har lest står det at man drever med type glassull, ev. diffusjonstett fugemasse på utsiden og på innsiden bunnlist og tetningsfug. Men hvilken type skal det være?

Eksempel på beskrivelse: https://spfonster.se/inspiration/sa-gar-det-till-att-dreva-fonster/

D
Hvor leser du at det skal være diffunsjonstett på utsiden?

D Derbyboy skrev:
Hvor leser du at det skal være diffusionstett på utsiden?
D Derbyboy skrev:
Hvor leser du at det skal være diffusionstett på utsiden?
Det er min telefon som autokorrigerer diffusionsåpen til tett. Hvis du leser i lenken jeg la inn ser du at det skal være åpent ut og tett inn. (Akkurat som det meste på huset).

Takk for svarene så langt, men begge handler om fug for utsiden, jeg søker altså passende fug for INNSIDEN av drevningen. Innsiden altså.

D
På innsiden har jeg brukt Essve 25

• Liker
KungAnka
  • Laddar…
Bruk svellende fugemasse i stedet

Matti_75 Matti_75 skrev:
Bruk svellende fugebånd i stedet
Takk, det har jeg brukt på en dør før i et nyere hus, men hullene for vindu i dette huset (1922, stående plank) er så ujevne at jeg ikke tror det funker. Det kan være 20 mm øverst, 1 mm midt på og 10 nederst.

Åsa Lund
Med så ujevn fotbredde er det tvilsomt om det blir pent med mykfuge. Bedre å sette metall da?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Med så ujevn fôrbredde er det tvilsomt om det blir pent med mykfug. Bedre å sette plåt da?
Skal jeg ha plåt på innsiden av huset? Det tror jeg ikke blir pent.
Jeg skal altså tette mellom karm og vegg på innsiden, tettingen er for å gjøre drevningen luft- og lydtett, vinduene sitter mot en veg. På utsiden vil drevningen bli dekket av puss og på innsiden en tréliste.

• Liker
Lasse Zatan og 1 annen
  • Laddar…
D
Diffusjonstett tape?

• Liker
Tjrex
  • Laddar…
latexfog

D
Er det nødvendig å ha noe annet enn drev hvis huset ikke er plastet?

Jeg mener i eldre hus med type vindsperre i veggene.

Åsa Lund
Nei, du skal ikke ha plate innvendig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.