É
Jeg gjør en tilbygging der det først er et lag med leca før trerammen kommer. Det er hovedsakelig en kjeller/garasje selv om 4 meter av den aktuelle veggen vil være et vanlig rom.

Min konstruktør har tegnet en smal lecablokk med isolasjonen på innsiden. Jeg synes den virker litt kompleks med spesielle materialvalg, luftspalte osv.

Kan man i stedet gjøre som jeg tenker, bare sette en plate med isopor på utsiden og la innsiden være som den er. Bare å male den etterpå? Da tenker jeg meg en Leca murblokk 25 cm bred som er opp ned, i stedet for originalen på 16 cm (finnes vel ikke engang den bredden?).

Fordelen etter min mening er at det føles bedre med en kraftigere blokk nederst (hus med to etasjer), bedre med tanke på fuktighet å ha isolasjonen på utsiden, lettere å bygge, og muligens lettere å pusse siden skjøten mellom kantelement og leca forsvinner.

Ser dere noen ulemper med mitt forslag?

Originalet på innsiden:
Bygningstegning viser veggkonstruksjon med Leca-blokk, isolasjon, luftspalte og diverse byggematerialer. Ulike lag og mål er merket.

Mitt forslag på utsiden:
Bygningsdiagram viser snitt av vegg med 25 cm Leca murblokk, cellplastisolasjon, og detaljer som forsterkningsvikkel og stavarbeid.

É
Er det ingen som kan dette området? Eller spekuler fritt…

Jeg spekulerer i at konstruktøren vet hva den gjør, så hvorfor ikke spørre den som faktisk vet alle fakta om huset?

É
Konstruktøren har ikke all fakta om huset. Han vet laster og så videre og i mitt tilfelle bytter jeg fra ukjente 16cm til bredere 25cm, noe som neppe kan ha negativ påvirkning på bæreevnen.

Da gjenstår spørsmålet rundt varme/fukt. Om jeg skal spekulere (har ingen kontakt med konstruktør), så trodde konstruktøren at jeg ville ha det mer som et oppholdsrom enn garasje/bod og at man da ikke vil ha en lecavegg nederst, men heller gips hele veien. Det er jo også tegnet et slags innergulv som tyder på det.

Fukt vil man vel alltid stoppe med isolasjon på utsiden, så jeg synes min konstruksjon er bedre. Det er jo slik det gjøres på kjellervegger, men med pordrän i stedet for celleplast siden under bakkenivå.

Jeg blir mer og mer overbevist av meg selv når jeg skriver :D Men noen får gjerne si imot eller være enig!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.