8.339 lest ·
16 svar
8k lest
16 svar
Fjern bærende vegg i betonghus
Det ser ut til å være ca 2.5 meter bærende vegg. Den kan dere med største sannsynlighet ikke fjerne uten å forsterke konstruksjonen ellers.
Det kreves trolig en konstruktør eller erfaren snekker for å finne en løsning for dere
Det kreves trolig en konstruktør eller erfaren snekker for å finne en løsning for dere
Jeg har gjort lignende ting på flere steder her i huset. For å slippe å angre meg har jeg kastet opp en liten limtrebjelke på loftet som jeg har hengt takstolene i. Deilig å slippe å fundere på om hjelmen skal være på eller av ved frokostbordet.
Hei!
Det der ser jo bra ut..! Kan man legge bjelken på takstolene inntil som har støtte med veggen under og videre ned gjennom kjelleren så trenger den i vårt tilfelle ikke være mer enn tre meter eller så, tror dere at det ville fungere? I annet fall må vi jo ha en ca ti meter lang limtrebjelke..
Det der ser jo bra ut..! Kan man legge bjelken på takstolene inntil som har støtte med veggen under og videre ned gjennom kjelleren så trenger den i vårt tilfelle ikke være mer enn tre meter eller så, tror dere at det ville fungere? I annet fall må vi jo ha en ca ti meter lang limtrebjelke..
Hei!
Jeg har snakket med noen forskjellige karer her på jobben og de tror ikke at det er godkjent å la takstoler støtte opp andre takstoler, selv om det finnes støtte for de støttende rett ned gjennom hele huset. Jeg må snakke med en kvalitetsansvarlig (tidligere bygginspektør) tror jeg om jeg skal få klarhet. Eller er din konstruksjon godkjent? Forskjellen mot vår ville jo være at vår bjelke ikke skulle støtte mot ytterveggene.
Mvh
/Christian
Jeg har snakket med noen forskjellige karer her på jobben og de tror ikke at det er godkjent å la takstoler støtte opp andre takstoler, selv om det finnes støtte for de støttende rett ned gjennom hele huset. Jeg må snakke med en kvalitetsansvarlig (tidligere bygginspektør) tror jeg om jeg skal få klarhet. Eller er din konstruksjon godkjent? Forskjellen mot vår ville jo være at vår bjelke ikke skulle støtte mot ytterveggene.
Mvh
/Christian
Hei!
På tegningen ser det jo ut som det burde gå bra å få til et par søyler om man vil lage en helt vanlig avdeling. I alle fall på den viste etasjen. Jeg ville sjekket med en konstruktør om det går an å gjøre noe med en vanlig stålbjelke oppå tresøyler eller noe annet passende materiale om huset ellers er av stein. Den blir jo ikke like høy som en limtrebjelke så den kan dere nok ha under takstolene. Spesielt om den gamle veggen bare er 10 cm tykk. I vårt hus er det bare de veggene som er 20 cm (betonghullstein) som er bærende. De tynne veggene (10 cm) er av slaggplater og ikke bærende.
/pinebar
På tegningen ser det jo ut som det burde gå bra å få til et par søyler om man vil lage en helt vanlig avdeling. I alle fall på den viste etasjen. Jeg ville sjekket med en konstruktør om det går an å gjøre noe med en vanlig stålbjelke oppå tresøyler eller noe annet passende materiale om huset ellers er av stein. Den blir jo ikke like høy som en limtrebjelke så den kan dere nok ha under takstolene. Spesielt om den gamle veggen bare er 10 cm tykk. I vårt hus er det bare de veggene som er 20 cm (betonghullstein) som er bærende. De tynne veggene (10 cm) er av slaggplater og ikke bærende.
/pinebar
Min bjelke støtter ikke mot noen yttervegg. Jeg har mitt eget godkjennelse på konstruksjonen.....DrKassler skrev:Hei!
Jeg har snakket med litt forskjellige karer her på jobben, og de tror ikke at det er godkjent å la takstoler støtte opp andre takstoler, selv om det finnes støtte for de støttende rett ned gjennom hele huset. Jeg må snakke med en kvalitetsansvarlig (tidl. bygningsinspektør) tror jeg for å få klarhet. Eller er din konstruksjon godkjent? Forskjellen mot vår ville jo være at vår bjelke ikke ville støtte mot ytterveggene.
Mvh
/Christian
I dette tilfellet er det ingenting som henger i eller støttes av en takstol. Den første takstolen med støtte under er bare et mellomlegg kan man si (mellom bærende vegg og bjelke). Visst kan man lage et annet mellomlegg som er 2 millimeter høyere, men det er jo helt poengløst og forverrer bare konstruksjonen.
Bærende vegger under bjelken på bildet utgjøres av flere 45x120 stendere + kortlinger mellom disse + OSB på hver side av stenderne.
Jeg har kontaktet en kvalitetsansvarlig og det skal bli interessant å se hva han sier. Men som sagt, gubbene her tror ikke at det er godkjent å flytte ut lasten. Men vi bygger lastebiler her og ikke hus... 
Jeg synes rent logisk at din resonnering holder.
/Christian
Jeg synes rent logisk at din resonnering holder.
/Christian
Jeg kan heller ikke se hva det skulle ha for effekt.
Vi har en støttende vegg i bunnen. Så kommer takstolen, og så bjelken.
Det eneste bekymringspunktet jeg kan se er at man får en for liten anleggsflate mellom bjelke og stokk, men da får man jo sala på takstolen på begge sider bare sånn at man får et akseptabelt opplegg.
Vi har en støttende vegg i bunnen. Så kommer takstolen, og så bjelken.
Det eneste bekymringspunktet jeg kan se er at man får en for liten anleggsflate mellom bjelke og stokk, men da får man jo sala på takstolen på begge sider bare sånn at man får et akseptabelt opplegg.